STØRRE SKALA: Scala er en helt ny modell i Golf-klassen og med sine 436 centimeter i lengden er den en god del større enn Volkswagen-referansen. Her vises den første gang under en pressevisning i Tel Aviv. Foto: Skoda
STØRRE SKALA: Scala er en helt ny modell i Golf-klassen og med sine 436 centimeter i lengden er den en god del større enn Volkswagen-referansen. Her vises den første gang under en pressevisning i Tel Aviv. Foto: SkodaVis mer

Lanserer helt ny modell

Skoda med ny Golf-konkurrent

Skoda Scala erstatter den mest ukjente av tsjekkernes tidligere modeller.

Av diverse årsaker er aldri Skoda Rapid blitt noen storselger for Skoda her i landet - selv ikke i to-volumskombien Spaceback. Hittil i år er det faktisk bare registrert 168 stykker.

Nå skalerer den tsjekkiske produsenten opp innsatsen i denne bilklassen, med en helt ny modell, Scala. Den er basert på den minste VW-plattformen, A0, men den er større enn både forgjengeren og VW Golf.

Fasongen er litt som en strukket Golf og nye Scala er samtidig en god del bredere enn sin forgjenger, den relativt lite kjente Rapid Spaceback (179 centimeter mot 170). Foto: Skoda
Fasongen er litt som en strukket Golf og nye Scala er samtidig en god del bredere enn sin forgjenger, den relativt lite kjente Rapid Spaceback (179 centimeter mot 170). Foto: Skoda Vis mer

Bygd for god plass

Scala har en klassisk kombi-fasong og måler 436 centimeter i lengden, 179 centimeter i bredden og 147 centimeter i høyden. Med en akselavstand strukket til nesten 265 centimeter muliggjør det god plassutnyttelse, og Skoda fremhever da også at innvendig plass er gitt prioritet.

Ut fra tallene som oppgis skal den ha merkbart mer romslig interiør enn referansen i klassen - konsernfetteren Golf. Bagasjerommet, blant annet, er på hele 467 liter - 1410 liter med nedfelt bakseterygg.

Praktisk og smart

Som enhver Skoda med respekt for seg selv skal den ha en rekke smarte og praktiske løsninger, som beskyttelse mot fylling av feil drivstoff, isskrape i tanklokket, billettholder i frontruten, innfellbare bord i forseteryggene, paraply i førerdøren, seterygg på passasjersiden foran som kan felles ned, og lignende.

FUNKSJONELT: Interiøret er åpenbart designet for brukervennlighet, noe vi tradisjonelt forbinder med Skoda, men designen er ny og inspirert av konseptbilen Vision RS. Foto: Skoda
FUNKSJONELT: Interiøret er åpenbart designet for brukervennlighet, noe vi tradisjonelt forbinder med Skoda, men designen er ny og inspirert av konseptbilen Vision RS. Foto: Skoda Vis mer

Som den 2019-modellen den er, har den selvsagt det nyeste innen sikkerhetssystemer og tilkoblingsmuligheter inklusive stemmestyrte funksjoner og en app som gjør det mulig å fjernlåse/låse opp bilen sjekke på avstand om vinduer er åpne, eller hvor mye drivstoff som er igjen på tanken.

Mens vi venter på den ladbare Scala-en ...

Scala er delvis basert på konsept-bilen Vision RS, som ble vist på bilutstillingen i Paris i oktober, og dermed er det lov å tro at den vil komme i ladbar utgave etterhvert (Vision RS hadde 1,5-liters bensinmotor pluss elmotor). Ellers vil den jo ikke kunne bli en fullverdig Golf-konkurrent.

UMISKJENNELIG SKODA: Designmessig er det ingenting som overrasker med nye Scala - man kan lure på hvorfor de har giddet å tease den i lang tid ved å slippe små drypp av fotografisk materiale... Foto: Skoda
UMISKJENNELIG SKODA: Designmessig er det ingenting som overrasker med nye Scala - man kan lure på hvorfor de har giddet å tease den i lang tid ved å slippe små drypp av fotografisk materiale... Foto: Skoda Vis mer

...konservativt fra start

I oppstarten er det imidlertid tre bensinmotorer og en dieselmotor som gjelder. Den firesylindrede dieselmotoren er en 1,6-liter på 115 hestekrefter, mens bensinmotorene fordeler seg på en 3-sylindret 1,0-liter på 95 hester, samt en tilsvarende med 115 hestekrefter og en firesylindret 1,5-liter på 150 hester.

Vi regner med å få vite mer om nye Skoda Scala, som priser og hvilke versjoner som blir tilgjengelige i Norge, når bilen nærmer seg ankomst på markedet litt ut i 2019.