Skoda følger den gamle (men gode) oppskriften når de lanserer en ny bilmodell: Litt større og litt rimeligere enn konkurrentene, og med flere praktiske detaljer. Slik er det også med Scala.

22 nye bomstrekninger er vedtatt
Dette er den første Skoda-modellen som bygges på VW-gruppens nye plattform for småbiler, men ikke bry deg om navnet på plattformen; dette er definitivt ikke noen småbil.
Scala måler 4,36 meter fra støtfanger til støtfanger og har en akselavstand på 2,65 meter. Det betyr at den er betydelig større enn søstermodellen VW Golf.
Praktiske dingser
Den ekstra plassen gjør at du kan strekke på beina i baksetet og får rikelig med bagasjeplass. Bagasjerommet tar 467 liter. Golf har til sammenlikning 380 liter. Slår du ned seteryggene, kan du frakte IKEA-pakker (eller andre) som er opp til 2,5 meter lange. Scala passer med andre ord fint for en familie med ett barn.

Skoda er kjent for praktiske finesser som en paraply i et lite rom i døra, en innebygd trakt der du fyller på spylervæske og isskrape på innsiden av tanklokket. Scala har dette og et par ting til: Et elektrisk betjent tilhengerfeste og elektrisk bakluke som kan lukkes med en fotbevegelse under hekken.

Varsler kraftig økning av bilprisene
Bare bensin
Vår første prøvekjøring av bilen var med en bensinutgave på 150 hester, kombinert med en sjutrinns DSG automatgirkasse.
Dette er en kombinasjon som passer fint til bilen. Motoren gir kraft nok til rask akselerasjon, samtidig som girkassen med sine raske girskift bidrar mye til god komfort både på langkjøring og i by.
Skoda oppgir bensinforbruket til rundt 0,5 liter på mila, men det er fortsatt etter den gamle og «snille» NEDC-normen. Tallene etter den nye WLTP-normen er ennå ikke klare, men du bør regne med rundt 0,6.

I Norge har man foreløpig fått bilen bare med to mindre bensinmotorer – en 95-hester og en 115-hester, begge med tre sylindre og turbo. Den sistnevnte har vi kjørt flere ganger i andre modeller og den er overraskende energisk og kjapp. Motoren med 150 hester kommer til Norge i høst.

Elbil: De beste bruktkjøpene
Sportslig understell
Mesteparten av vår kjøring gikk på relativt gode veier i Tsjekkia, ikke lang fra Mlada Boleslav som er hjembyen til Skoda.
Derfor er det vanskelig å si noe bombesikkert om støynivået i kupeen. Vi opplevde det som behagelig lavt, men opplevelsen kan bli ganske forskjellig når vi får bilen hjem på slitt, norsk asfalt.
En annen opplevelse var at fjæringsoppsettet på vår bil var i overkant stivt og fast. På litt dårligere veier med smådumper, ga det oss tydelig tilbakemelding i form av ganske skarpe slag.
Som tilvalg på bilen kan du få en såkalt Sports Chassis Control, som gjør at du selv kan velge mellom et sportslig eller normalt oppsett. Denne justerer både støtdempere, styring og gassrespons. På den positive siden ga det sportslige oppsettet av understellet, stabile og presise kjøreegenskaper på svingete veier.

Alltid på nett
Setene i Skodas biler har alltid passet vår «normal-kropp» bra. Også i Scala sitter vi godt. Interiøret er helt nytt, med bedre og lunere materialer, samt belysning blant annet i dørene. En stor og lettlest berøringsskjerm betjener nå de fleste funksjonene i bilen.

Her gjør mange bilister feil
Heldigvis er justering av blant annet av varme og ventilasjon beholdt som egne knapper. Det betyr at du slipper å ta blikket fra veien for å betjene de tingene du bruker aller mest.
Instrumentene i vår bil var digitale, med mulighet for å tilpasse visningen av hastighet, navigasjon og lignende etter din egen smak. Hvis du ønsker kan du få oppvarmet frontrute og ratt, men det koster ekstra. Du er dessuten alltid på nett med nye Scala. I tillegg til et e-Call system, som automatisk varsler alarmsentralen ved ulykker, gir det passasjerene tilgang til Wi-Fi.

Ni kollisjonsputer
Scala har LED-hovedlys som standard. I tillegg får du bilen med opptil ni kollisjonsputer. Det er første gang vi har sett sideputer i baksetet i denne klassen. Bilen har en rekke sikkerhetssystemer som den har arvet fra de større og dyrere bilene: Lane assist, som griper inn på styringen dersom du er uoppmerksom å kommer utenfor kjørefeltet, er standard. Det samme er Front assist, som automatisk nødbremser for fotgjenger og syklister.
Testresultat
Skoda Scala
God plass, mye utstyr, bra komfort
Stiv i smådumper. Ingen elektrifisering
Som tilvalg kan du få en adaptiv fartsholder, som automatisk følger bilen foran og holder riktig avstand opp til 210 km/t. Ekstrautstyr er også en parkeringsassistent, som parkerer bilen for deg, samt en anordning som lukker åpne vinduer og strammer sikkerhetsbeltene når en kollisjon er nær forestående
Mangler elektrisk
Skoda Scala er først og fremst en praktisk mellomklassebil som du kan kjøpe til en rimelig penge.
Da skulle man tro at suksessen her hjemme var sikret? Så enkelt er det ikke i et marked der de fleste av bilene i kompaktklassen enten er rene elektriske eller har et hybrid-drivverk.
Scala har ingen av delene – bare to gode bensinmotorer. For brorparten av norske bilkjøpere er ikke det lenger nok.
Tekniske data Skoda Scala
Utgave: | 1,5 TSI |
Girkasse: | 7 trinns DSG |
Motor: | 4 syl. Bensin |
Effekt – o/min: | 150 hk/5000-6000 |
Dreiemoment: | 250 Nm/1500-3500 |
0-100 km/t: | 8,2 sek. |
Toppfart: | 219 km/t |
Forbruk NEDC: | 0,5 l/mil |
CO2-utslipp: | 113 gram |
L/B/H cm: | 436/179/147 |
Akselavstand cm: | 265 |
Drivhjul: | Foran |
Bagasjerom: | 467 l |
Egenvekt: | 1265 kg |
Pris 1,0 TSI: | 307.700 kr |
Pris billigste: | 277.700 kr |
