Prøvekjørt: Skoda Scala

Skoda har funnet den rette tonen

Skoda Scala er kanskje den beste nyheten i kompakt-klassen i år. I hvert fall den største. Likevel er suksessen her hjemme usikker.

UTSEENDET TELLER: Utseendet taler for seg selv. Scala er den første bilen med Skodas nye design-språk. Litt barskere front, men først og fremst en bil som er større enn noen andre i klassen. Foto: Velimatti Honkanen
UTSEENDET TELLER: Utseendet taler for seg selv. Scala er den første bilen med Skodas nye design-språk. Litt barskere front, men først og fremst en bil som er større enn noen andre i klassen. Foto: Velimatti HonkanenVis mer

Skoda følger den gamle (men gode) oppskriften når de lanserer en ny bilmodell: Litt større og litt rimeligere enn konkurrentene, og med flere praktiske detaljer. Slik er det også med Scala.

Dette er den første Skoda-modellen som bygges på VW-gruppens nye plattform for småbiler, men ikke bry deg om navnet på plattformen; dette er definitivt ikke noen småbil.

Scala måler 4,36 meter fra støtfanger til støtfanger og har en akselavstand på 2,65 meter. Det betyr at den er betydelig større enn søstermodellen VW Golf.

Praktiske dingser

Den ekstra plassen gjør at du kan strekke på beina i baksetet og får rikelig med bagasjeplass. Bagasjerommet tar 467 liter. Golf har til sammenlikning 380 liter. Slår du ned seteryggene, kan du frakte IKEA-pakker (eller andre) som er opp til 2,5 meter lange. Scala passer med andre ord fint for en familie med ett barn.

PRAKTISK: Scala er den mest praktisk bilen i kompakt-klassen, med et bagasjerom som er betydelig større enn VW Golf. Foto: Velimatti Honkanen
PRAKTISK: Scala er den mest praktisk bilen i kompakt-klassen, med et bagasjerom som er betydelig større enn VW Golf. Foto: Velimatti Honkanen Vis mer

Skoda er kjent for praktiske finesser som en paraply i et lite rom i døra, en innebygd trakt der du fyller på spylervæske og isskrape på innsiden av tanklokket. Scala har dette og et par ting til: Et elektrisk betjent tilhengerfeste og elektrisk bakluke som kan lukkes med en fotbevegelse under hekken.

Bare bensin

Vår første prøvekjøring av bilen var med en bensinutgave på 150 hester, kombinert med en sjutrinns DSG automatgirkasse.

Dette er en kombinasjon som passer fint til bilen. Motoren gir kraft nok til rask akselerasjon, samtidig som girkassen med sine raske girskift bidrar mye til god komfort både på langkjøring og i by.

Skoda oppgir bensinforbruket til rundt 0,5 liter på mila, men det er fortsatt etter den gamle og «snille» NEDC-normen. Tallene etter den nye WLTP-normen er ennå ikke klare, men du bør regne med rundt 0,6.

MER ELEGANT: Interiøret er blitt mer elegant med utstyr som er hentet fra større og dyrere biler. Foto: Skoda
MER ELEGANT: Interiøret er blitt mer elegant med utstyr som er hentet fra større og dyrere biler. Foto: Skoda Vis mer

I Norge har man foreløpig fått bilen bare med to mindre bensinmotorer – en 95-hester og en 115-hester, begge med tre sylindre og turbo. Den sistnevnte har vi kjørt flere ganger i andre modeller og den er overraskende energisk og kjapp. Motoren med 150 hester kommer til Norge i høst.

Sportslig understell

Mesteparten av vår kjøring gikk på relativt gode veier i Tsjekkia, ikke lang fra Mlada Boleslav som er hjembyen til Skoda.

Derfor er det vanskelig å si noe bombesikkert om støynivået i kupeen. Vi opplevde det som behagelig lavt, men opplevelsen kan bli ganske forskjellig når vi får bilen hjem på slitt, norsk asfalt.

En annen opplevelse var at fjæringsoppsettet på vår bil var i overkant stivt og fast. På litt dårligere veier med smådumper, ga det oss tydelig tilbakemelding i form av ganske skarpe slag.

Som tilvalg på bilen kan du få en såkalt Sports Chassis Control, som gjør at du selv kan velge mellom et sportslig eller normalt oppsett. Denne justerer både støtdempere, styring og gassrespons. På den positive siden ga det sportslige oppsettet av understellet, stabile og presise kjøreegenskaper på svingete veier.

OVERRASKER IKKE: Scala byr ikke på de store overraskelsene, men det hadde vi heller ikke ventet. Det holder godt at den er praktisk, komfortabel og prisgunstig. Foto: Skoda
OVERRASKER IKKE: Scala byr ikke på de store overraskelsene, men det hadde vi heller ikke ventet. Det holder godt at den er praktisk, komfortabel og prisgunstig. Foto: Skoda Vis mer

Alltid på nett

Setene i Skodas biler har alltid passet vår «normal-kropp» bra. Også i Scala sitter vi godt. Interiøret er helt nytt, med bedre og lunere materialer, samt belysning blant annet i dørene. En stor og lettlest berøringsskjerm betjener nå de fleste funksjonene i bilen.

Heldigvis er justering av blant annet av varme og ventilasjon beholdt som egne knapper. Det betyr at du slipper å ta blikket fra veien for å betjene de tingene du bruker aller mest.

Instrumentene i vår bil var digitale, med mulighet for å tilpasse visningen av hastighet, navigasjon og lignende etter din egen smak. Hvis du ønsker kan du få oppvarmet frontrute og ratt, men det koster ekstra. Du er dessuten alltid på nett med nye Scala. I tillegg til et e-Call system, som automatisk varsler alarmsentralen ved ulykker, gir det passasjerene tilgang til Wi-Fi.

MANGLER EN TING: Nye Scala har ingen form for elektrifisering. Dermed blir det vanskelig å oppnå suksess i et markedet der nesten alle biler i kompaktklassen har elektrisk eller hybrid drivverk. Foto: Skoda
MANGLER EN TING: Nye Scala har ingen form for elektrifisering. Dermed blir det vanskelig å oppnå suksess i et markedet der nesten alle biler i kompaktklassen har elektrisk eller hybrid drivverk. Foto: Skoda Vis mer

Ni kollisjonsputer

Scala har LED-hovedlys som standard. I tillegg får du bilen med opptil ni kollisjonsputer. Det er første gang vi har sett sideputer i baksetet i denne klassen. Bilen har en rekke sikkerhetssystemer som den har arvet fra de større og dyrere bilene: Lane assist, som griper inn på styringen dersom du er uoppmerksom å kommer utenfor kjørefeltet, er standard. Det samme er Front assist, som automatisk nødbremser for fotgjenger og syklister.

Testresultat

Skoda Scala

Terningkast 5
Den har kanskje ikke en like høy stjerne som VW Golf og er ikke like morsom å kjøre som Ford Focus – men så komfortabel, praktisk og prisgunstig at det holder i lange baner

God plass, mye utstyr, bra komfort

Stiv i smådumper. Ingen elektrifisering

Som tilvalg kan du få en adaptiv fartsholder, som automatisk følger bilen foran og holder riktig avstand opp til 210 km/t. Ekstrautstyr er også en parkeringsassistent, som parkerer bilen for deg, samt en anordning som lukker åpne vinduer og strammer sikkerhetsbeltene når en kollisjon er nær forestående

Mangler elektrisk

Skoda Scala er først og fremst en praktisk mellomklassebil som du kan kjøpe til en rimelig penge.

Da skulle man tro at suksessen her hjemme var sikret? Så enkelt er det ikke i et marked der de fleste av bilene i kompaktklassen enten er rene elektriske eller har et hybrid-drivverk.

Scala har ingen av delene – bare to gode bensinmotorer. For brorparten av norske bilkjøpere er ikke det lenger nok.

Tekniske data Skoda Scala

Utgave:1,5 TSI
Girkasse:7 trinns DSG
Motor:4 syl. Bensin
Effekt – o/min:150 hk/5000-6000
Dreiemoment:250 Nm/1500-3500
0-100 km/t:8,2 sek.
Toppfart:219 km/t
Forbruk NEDC:0,5 l/mil
CO2-utslipp:113 gram
L/B/H cm:436/179/147
Akselavstand cm:265
Drivhjul:Foran
Bagasjerom:467 l
Egenvekt:1265 kg
Pris 1,0 TSI:307.700 kr
Pris billigste:277.700 kr