Skoda Fabia stasjonsvogn: Stor, elegant og billig

Skoda har lenge vært Tsjekkias store stolthet, men nå er det ikke lenger bare tsjekkere som ser på Skoda som et interessant alternativ. I fjor rullet nemlig over 400.000 biler ut av Skodas bilfabrikker.

Skepsisen var nok tilstede den dagen det ble klart for tsjekkerne at det tyske Volkswagen-konsernet hadde kjøpt opp deres nasjonalskatt, Skoda. Men i dag eksisterer knapt den tsjekker som beklager at Volkswagen gjorde sitt inntog i den 106 år gamle bilprodusenten.

For tyskerne har bidratt med både investeringer og teknologi. Et av resultatene av satsingen var Skoda Octavia, som tok Europa med storm. Fra 1995 til 1999 doblet Skoda produksjonen.

Skoda-rekord

I fjor kom Octavias lillebror, Skoda Fabia. Også Fabia vant i løpet av kort tid en rekke priser og utmerkelser, og er tatt godt i mot av europeiske bilkjøpere. I løpet av det snaue året som har gått siden lanseringen, har over 100.000 eksemplarer forlatt fabrikken. En lignende pangstart har aldri noen Skoda-modell opplevd.

Forvirrende navn

Optimismen i Skoda er derfor stor, og på Paris-messen for en drøy uke siden lanserte Skoda nok en modell, en stasjonsvognutgave av Fabia. For oss nordmenn, som har omtalt den "vanlige" Fabia-utgaven som en kombi-bil, oppstår det imidlertid litt navne-forvirring. Den nye stasjonsvognen har nemlig fått navnet Combi, i likhet med stasjonsvognutgaven av Octavia.

Krysning

Likevel er det mulig å forstå navnevalget. For Fabia Combi ser ut som en krysning mellom en kombi og en tradisjonell stasjonsvogn. Bakluken skråner kraftig og de bakre sidevinduene er mye mindre enn det du vanligvis finner på stasjonsvogner. Etter vårt syn har Skoda truffet blinken med denne designen. For bilen fremstår rett og slett som elegant.

MB-fornemmelser

Vi skal ikke påstå at Skoda har hentet inspirasjon fra bilmerket med stjernen på panseret. Likevel er det ikke til å komme fra at bakparten minner om en annen stasjonsvogn - Mercedes-Benz C-klasse. Vi fikk i alle fall C-klasse-fornemmelser.

Det som i hvert fall er sikkert, er at Skoda har satset på runde former. For her finner du ikke en eneste skarp vinkel. Bakruten er relativt liten, i motsetning til baklysene, som er store og plassert på høykant. Baklysenes røde flate brytes opp ved hjelp av hvite felter for blink- og ryggelysene. Over bakruten finner du et langt og smalt bremselys.

Smart detalj

Bakruteviskeren er elegant innkapslet i hele sin lengde. Og nettopp når det gjelder bakruteviskeren, har Skoda funnet på noe lurt. Hvis frontruteviskerne er i bruk, aktiveres nemlig bakruteviskeren straks du setter girkassen i revers.

Uendret front

Fronten er den samme som på den mindre Fabia-utgaven, og preges av klare lykteglass og en markant, svart grill. Skoda har heller ikke funnet noen grunn til å gjøre endringer på interiør eller instrumenter.

Det som imidlertid er nytt, er selvsagt lasterommet. For mens lillebror har plass til 260 liter bagasje bak baksetene, kan stasjonsvognutgaven skilte med 426 liter. For å oppnå dette, har Skoda forlenget bilen med drøye 22 centimeter. Bilen er dermed blitt 422 centimeter lang.

1.225 liter

426 liter er selvsagt ikke voldsom stor plass. Men hvis du legger ned baksetene, har du plutselig 1.225 liter å rutte med. Med baksetene nede er bagasjerommet drøye 150 centimeter langt. I tillegg er det nesten én meter bredt. Dermed kan du få med deg relativt mye. Ifølge Skoda skal det for eksempel ikke være noe problem å lempe inn en fullvoksen offroad-sykkel.

Brukervennlig

Men det er ikke bare plassen som er viktig i en stasjonsvogn. Det er også viktig at lasterommet er brukervennlig og enkelt å laste inn og ut av. Også her har Skoda lyktes. Vi var blant annet svært godt fornøyd med lukeåpningen. For ikke bare er den bred - den er også høy. Og bakluken åpner seg høyt nok til at en voksen mann uten problemer kan stå under den. Innlastingshøyden kunne imidlertid gjerne vært enda lavere.

Solid og smart

Skoda fortjener også positiv omtale for en del av sine tekniske løsninger. For eksempel er lasteromsbunnen beskyttet av plastlister - og du finner lukkbare oppbevaringsrom på begge sider av lasterommet. Ved siden av resvervehjulet, som er i full størrelse, finner du både et lyspæresett og en førstehjelpspose. Bak de bakre hodestøttene finner du en paraplyholder og under luken finner du en stropp, slik at du kan lukke bakluken uten å bli møkkete på fingrene. I tillegg har Skoda plassert et strømuttak i lasterommet.

Fire stjerner hos Euro NCAP

Sikkerheten ivaretas blant annet av stålbjelker, kollisjonsputer og Isofix barnesetefester og ifølge Skoda skal Fabia stasjonsvogn ha oppnådd gode resultater hos Euro NCAP, et uavhengig byrå som utfører kollisjonstester.

Som sin lillebror kan også stasjonsvognutgaven skilte med et solid interiør og et oversiktlig instrumentpanel. Forsetene er behagelige og bakseteplassen er rommelig. Bilen er lettkjørt og er utstyrt med gode dempere. Vi har tidligere testet to versjoner av Skoda Fabia. Du finner mer om komfort og kjøreegenskaper i disse artiklene:

Test: Skoda Fabia - billig og best?
Skoda Fabia 1.4 - A6 i miniformat

Men det kanskje aller viktigste argumentet for Fabia ser ut til å bli prisen. Les mer om pris, utstyrsklasser og motoralternativer her.