Skoda Fabia snart til Norge

Den 8. mars vil du finne en helt ny bilmodell i norske Skoda-forhandleres utstillingsvinduer. Skoda Fabia starter på 124.000 kroner og kommer med et variert utvalg av motor- og utstyrsalternativer.

Skoda Fabia snart til Norge

Skoda Fabia er en femdørs kombi-coupe og stiller til dyst i småbilklassen. Men bilen er 396 centimeter lang og dermed flere centimeter lengre enn alle sine hovedkonkurrenter, Fiat Punto, Peugeot 206, Renault Clio og Toyota Yaris. Til sammenligning er sistnevnte hele 35 centimeter kortere enn Fabia. Bredden, på 165 centimeter, skiller den imidlertid lite fra konkurrentene. Det samme gjelder høyden, som er på 145 centimeter.

Fire motorer

Skoda Fabia kommer med fire ulike motoralternativer. Den minste i denne rekken er en 1.0-liter med 50 hestekrefter, som etterfølges av en 1.4-liter med 68 hestekrefter. Men Fabia kommer også med en motor for de som har sans for akselerasjon. Skoda benytter nemlig den samme 1.4-liters motoren som Seat Arosa (Se egen artikkel) og både VW Polo og Golf har denne motoren på programmet.

Motoren er utstyrt med 16 ventiler og yter 100 hestekrefter, noe som holder til å gjøre unna 0 til 100 kilometer i timen på 11,5 sekunder. I tillegg leverer Skoda en 1.9-liters TDi-motor, som også yter 100 hestekrefter og er like rask fra 0 til 100 som sin bensindrikkende konkurrent. Dieselmotoren vil imidlertid først bli tilgjengelig i Norge til høsten.

Mye utstyr for 7.000 kroner

Skoda Fabia kommer med fire forskjellige utstyrsnivåer. Selv grunnmodellen, Fabia Classic Entry, som med 1.0-liters motoren kommer på 124.000 kroner, er relativt godt utstyrt. Standardutstyret inkluderer for eksempel to kollisjonsputer, beltestrammere, servostyring, elektronisk startsperre, høyde- og lengdejusterbart ratt, pollenfilter og fargede ruter med UV-filter.

Hvis du slenger på 7.000 kroner får du en Fabia Classic, noe som i tillegg gir deg blokkeringsfrie bremser, sentrallås, varme i forsetene og høydejusterbart forsete. Dette er mye utstyr for pengene, og vi mistenker derfor at det vil gå relativt få eksemplarer av grunnmodellen Classic Entry.

Comfort og Elegance

Skoda Fabia snart til Norge

Ønsker du enda mer utstyr, må du samtidig finne deg i å betale for en større motor. 1,0-literen kommer nemlig kun som Classic Entry og Classic.
Men hopper du opp til 1,4-literen, kan du velge mellom ytterligere to utstyrsnivåer, Comfort og Elegance. Comfort-utgaver kommer blant annet med elektriske vindusheiser foran, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil, kjørecomputer og tåkelys.

Toppmodellen Elegance er i tillegg utstyrt med elektriske vindusheiser bak, fjernbetjent sentrallås, aluminiumsfelger og automatisk klimaanlegg. Og på toppen av det hele - klimaanlegget sørger for å holde hanskerommet temperert.

12.000 i forskjell

Skoda Fabia Comfort med 68 hestekrefter kommer på 147.000 kroner, mens storebror med 100 hestekrefter koster deg 165.000. En Fabia Comfort med TDi-motor runder 200.000-kronersgrensen og lander på 205.000 kroner. Ønsker du toppmodellen Elegance, må du plusse på omlag 12.000 kroner, uansett hvilket motoralternativ du velger.

Sterkt kort for Skoda

Det er nok nettopp modellen Fabia Comfort med 68 hk som blir en av bestselgerne, denne koster 147.000 kroner, og vi har tittet på hva konkurrentene har å by på til samme sum.

Når det gjelder bagasjeromsplass havner Fabia sånn omtrent midt på treet, den slår blant annet Toyota Yaris, VW Polo og Nissan Micra, men må se seg slått av samtlige franske biler (206, Clio, Saxo). Med tanke på motor og ytelser er Fabias 1,4-liter på 68 hk effektmessig midt på treet, og blir slått av Micra, Saxo og Corsa for å nevne noen. Imidlertid er det ingen i klassen som har mer dreiemoment enn Fabias 120 Nm, Fabia blir derfor antagelig mer fleksibel og kjappere enn mange andre.

Det -- og en totalvurdering av kjøreegenskaper, komfort og innvendig plass får vi komme tilbake til i en prøvekjøring, men vi konstaterer at kampen i småbilklassen nå ytterligere har hardnet til flere hakk, og at mange nye utfordrere venter. Den nye versjonen av VW Polo og Fiat Punto har knapt rukket å komme på markedet før Fabia suser inn, og duellen mellom disse burde bli spennende.