Skoda Fabia: Ny stasjonvogn -- en ren prisbombe

Med et salg på rundt 550 biler i løpet av året, har Skoda rappet markedsandeler fra både den ene og den andre, og presset fra Skoda blir neppe mindre nå.

Skoda Fabia: Ny stasjonvogn -- en ren prisbombe

  1. Stort bilde Fabia stv.

Sammenlignet med kombikupeens yttermål, har Fabia stasjonsvogn samme akselavstand, men stasjonsvognen er 26,2 cm lengre, total utvendig lenge blir dermed 422,2 cm. Ellers er både høyden (145,1 cm) og bredden (164,4 cm) den samme som kombikupeen, men vil få betydelig større bagasjevolum: hele 426 liter (1.225 liter med baksetene nedfelt, og da er lastelengden i bagasjerommet nær 1,5 meter.

Skoda Fabia stasjonsvogn vises første gang offisielt på bilutstillingen i Paris neste uke. Prisene er ikke fastsatt ennå, men pristillegget på Fabia kombi kontra stasjonsvogn bør ikke bli større enn mellomlegget du må betale for Octavia kombi/stasjonsvogn.

For Octavias del er stasjonsvogen om lag 8.000 dyrere enn kombikupeen. For Fabias del kan man da håpe på en prisdifferanse rundt 5 - 6.000 kroner. Det innebærer i så fall at en Fabia stasjonsvogn i rimeligste utgave (1.0 Classic Entry) vil koste rett under 130.000 kroner, mens volummodellen (1.4 Comfort 68 hk) vil koste rett over 150.000 kroner.

Det er svært få biler som tilbys som stasjonsvogner i denne klassen, konkurrentene er blant annet Citroën Berlingo, Mazda Demio, Opel Agila, Seat Cordoba -- og Skoda Felicia.

Relaterte lenker:

TEST: Skoda Fabia 1.4 (101 hk)
Skoda Fabia 1.4 Comfort (68 hk)
Priser og tekniske data på stasjonsvogner under 160.000 kroner