Skoda Citigo er en typisk bybil, og oppfører seg deretter.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Skoda Citigo er en typisk bybil, og oppfører seg deretter. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Skoda Citigo prøvekjørt

Fremtiden vil bestå av mindre biler, og vi har prøvekjørt en av de minste.

Lisboa: Ikke før har VW fortalt verden alt den trenger å vite om deres nye småbil VW Up, før Skoda viser oss sin versjon. Citigo er som snytt ut av nesa på Up, og bilene deler det aller meste. Vi har tidligere prøvekjørt Up i tredørs versjon. Nå har vi prøvekjørt femdørs versjonen av Skoda Citigo, som i grove trekk er samme bilen.

LES OGSÅ:

Prøvekjørt: Dette er VW Up

Disse småbilene er ene og alene laget for å være et lite, men samtidig friskt tilbud for den som trenger en urban bil i bymiljøet, eller en bil nummer to eller tre.

Skoda forteller at bilene skal være rimelige, ikke bare i innkjøp, men også i drift. Citigo er allerede lansert i hjemlandet Tsjekkia, men likevel er den ikke på plass i Norge før i månedsskiftet august/september.

1-2-3

Det finnes foreløpig bare én motor til Citigo, men den finnes i to alternativer, og begge er 3 sylindrede. Med andre ord, også her er alt som i VW Up. Ytelsene er oppgitt til henholdsvis 60 og 75 hk. På sikt vil bilen også komme klargjort for gass (CNG), med et utslipp på 79 g/km, og i 2014 vil den dukke opp som ren elbil. I standardutgave har bensinversjonene et forbruk på henholdsvis 0,45 og 0,47 l/mil. Dette gir et utslipp på henholdsvis 105 og 108 gram per km.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se Citigo utvendig:

Skoda Citigo er en typisk bybil, og oppfører seg deretter. Foto: Fred Magne Skillebæk

Godt nok?

Jeg sitter igjen med en liten bismak om hvorvidt dette er lavt nok på en såpass liten og sparsommelig bil. Men da trekker Skoda opp et ess fra ermet, og lar oss prøve Green-Tec versjonene, Skodas svar på VW BlueMotion.

Flere modeller kommer

Med start/stopp system, 15 mm lavere bakkeklaring, dekk med lav rullemotstand, og regenerering av bremsekraften, så stuper utslippet på disse bilene ned til rett under 100 g/km. Nærmere bestemt 96 g/km på 60-hesteren, og 98 g/km på utgaven med 75 hk. Da er spørsmålet om det lenger er behov for gassversjonen som får det nevnte utslippet på 79 gram.

Green-Tec består av:

- Start/stopp-funksjon
- Hjul med lavere rullemotstand
- 15 mm lavere
- Regenerering av bremsekraft
en

To girmuligheter

Citigo vil bli å få med to alternative girkasser, en 5-trinns manuell og en 5-trinns automatisert manuell kasse. Sistnevnte har aldri vært noen suksess fra andre leverandører, så det skal bli spennende å se om VW-konsernet klarer å finne opp kruttet på nytt. Fordelen med disse automatiserte kassene er at de er effektive i forhold til drivstofforbruket under EU-syklusen som benyttes for å definere en bils forbruk.

Svært sjelden Skoda

Da er det også naturlig at bilprodusentene går denne veien for å kunne tilby en effektiv automatløsning. Det er når man skal ta en bil med disse kassene i bruk at marerittet starter, men kanskje VW har funnet lykkeformelen? Det får vi først vite i august. Kassene kommer først på markedet til sommeren, men det hjelper lite når vi ikke får biler til landet før til høsten.

Sikker som banken

I likhet med det vi har erfart i VW Up, så er også Skoda Citigo beæret med mye tilgjengelig utstyr, deriblant svært interessant sikkerhetsutstyr som man skal opp på langt større biler for å finne. Foruten ABS og ESP som standard, er bilene også utstyrt med et såkalt City Safe Drive. Dette er et antikollisjonssystem som virker i hastigheter opp til 30 km/t, og nettopp disse småskadene er overrepresentert i byer. Her får du et hjelpemiddel som er våken når du selv ikke oppfatter at noe er i ferd med å skje.

Se bildene innvendig:

Men virker det?

Systemet virker gjennom sensorer som sitter i speilfestet på innsiden av frontruten. Disse ser opptil 10 meter foran bilen, og analyserer hele trafikkbildet. Om den merker at noe kommer foran bilen, og at du ikke reagerer, så trer systemet inn og bremser for deg. Om nødvendig skal den stoppe bilen helt.

Da vi testet systemet i Portugal feilet imidlertid systemet to ganger, og dummyen som utgjorde hinderet ble påkjørt. I ettertid viste det seg at dette skyldtes lite strøm på testbilen, som bare hadde gått på korte start og stopp under demonstrasjonen i to uker.

Med lite strøm er nemlig systemene satt til å koble ut, noe som skjedde i dette tilfellet. Men når systemet først virket, så virket det etter hensikten. Citigo har forøvrig, sammen med Up, fått 5 stjerner i Euro NCAPs kollisjonstester.

Skodaen som har alt

Liten, men stor

Lengden på en Citigo er 3,56 meter, men likevel har den en akselavstand som er like lang som den var på Golf for ikke mange år siden, med sine 2,42 meter. Dette er også hemmeligheten til den gode utnyttelsen innvendig, og ikke minst den levelige komforten. For den er faktisk veldig bra klassen tatt i betraktning. Citigo stiller i samme klasse som tidligere VW Lupo, og det er virkelig interessant å se hvor mye mer bil det faktisk er mulig å pakke inn i en så liten ramme. Selv om bilen er relativt kort, så er bredden på 1,6 meter, og den føles slett ikke liten i det hele tatt.

Fysiske mål

- Lengde: 3,56 m
- Bredde: 1,64 m
- Høyde: 1,48 m
- Akselavstand: 2,42 m
- Innvendig bredde: 1,36 m
- Bagasjerom: 251/951 liter

Også Up kommer med fem dører

Snasent utstyr

Visuelt får du åtte eksteriørfarger å velge mellom, og innvendig har du to typer dashbord, samt fem alternative trekk. I tillegg har Skoda gjort klar en "Sport Design", med sorte eller hvite felger, og dekor i form av noen fartsstriper. Selv om bilen er liten vil den også kunne fås med mye snasent utstyr, som ikke er vanlig på så små biler.

Blant annet er det mulig å få et elektrisk panorama soltak, parksensorer bak, cruisekontroll, oppvarmede forseter, og innvendig justerbare speil utvendig.

Bærbar kjørekomputer

I tillegg har Skoda en flerfunksjonell navigasjonsenhet å by på, som er av de løse typen. Denne har en 5" skjerm, et minne på 4 GB, og den styrer ting som radio, kjørekomputer, navigasjon, håndfri mobilstyring, musikk og litt til. Dette er faktisk noe vi kommer til å få se på flere biler etter hvert, at dingsene er løse, og kobler opp mot bilens systemer når de settes i en dedikert dokkingstasjon.

God plass

Skoda Citigo prøvekjørt

Før du legger ned baksetene har du et bagasjerom på gode 251 liter. Legg ned seteryggene, og du får et lasterom på til sammen 951 liter. Dropper du reservehjulet, så øker det til 959 liter. For lettere tilgang til plassen bak er det liten tvil om at utgaven med fem dører er å foretrekke. Så regner også Skoda med at 70 % av kundene vil velge bilen med fem dører. I Norge vil dette helt sikkert bli enda høyere på de bilene som selges.
Umiddelbart slår det meg at innsiden av hjulhusene lyser i all sin prakt med lakkert stål som ikke er støydempet med noe som helst, men det var faktisk ikke plagsomt med støy.

Søster eller bror?

Men nå viser det seg at den norske importøren ikke har de store salgsmålene for Citigo, for målsetningen i 2012 er å levere 104 biler totalt innen årets utløp. En av utfordringene rundt Citigo er nettopp VW Up. Hvilken vil kundene velge?

Begge bilene er laget for å by på et liv med såkalt lav "operational cost", som går på at de skal være billige i drift, billige og forsikre, billige og reparere, og så videre. Dette er synlig i form av materialvalg og deres generelle enkelhet. Likevel har VW valgt å kjøre en annen linje i Up, med lakkerte flater i dashbord og detaljer. Skoda har valgt den mer ordinære stilen, men likevel utført på en enkel måte. Det er med andre ord valgets kval som gjelder.

Førsteinntrykket

Etter et par dager bak rattet i småbilen er det stort sett bare positive ting å melde. Den 1-liters store maskinen gjør ikke mer enn forventet, men heller ikke mindre. Akselerasjonen er oppgitt rundt 13-14 sekunder, avhengig av versjon, men de to motorene skiller ikke veldig fra hverandre. Toppfarten på rundt 170 km/t står ved lag, men du skal ikke ha de store motbakkene før du merker at det er en enkel bil, med enkle formål. At dette derimot er noe av det mer fristende i denne klassen er det liten tvil om. Du må bare velge hva som er din stil. VW eller Skoda? Lykke til.

Testresultat

Skoda Citigo 5-dørs

God plass i liten innpakning. Riktig prioritering av nødvendig utstyr. Lettkjørt og enkel å håndtere. Fem dører er tingen!

Minste motor er på ingen måte noen kruttønne. Kommer først om et halvt år. Vinduer i bakdører er ikke til å sveive ned, men har vippefunksjon.

Se alle våre tester