Skjærgårdsjeep med fart

Farvannet noen få nautiske mil sør for Oslo har lenge vært gjort uttrygt av sportsbåtene fra Goldfish og Hydrolift. Til våren får beboerne enda mer å irritere seg over. Da sjøsettes nemlig de nye båtene til Gozzi.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Bak det nye båtbyggeriet står Ronny Andersen og Tom Martens Meyer. Forbindelsen til Hydrolift og Goldfish er mer enn geografiske – begge har tråkket sine sko hos Hydrolift, og begge er i dag engasjert av Goldfish for å skru sammen 32-foteren. I likhet med Egil Ranvig i Hydrolift og Pål Sollie i Goldfish har begge erfaring fra båtsport.

70 knop

Herrene Andersen og Meyer legger heller ikke skjul på arven fra Hydrolift og Goldfish. Når sistnevnte forteller om den største skjærgårdsjeepen, Gozzi 29, sammenlikner han hyppig båten med Hydrolift F-29. DinSide kjørte i sommer F-29 med 560 hestekrefter i hekken. Vårt inntrykk av båten kan du lese om i denne artikkelen.

Som F-29 er Gozzi 29 en båt som setter fart i fokus. I følge Meyer tyder beregningene på at nyheten vil sprenge 70-knopsgrensen, enten det er DPX 600 fra Volvo Penta eller HP 500 fra MerCruiser som sitter i hekken. For de med noe slankere lommebok er trolig dieselmotorer ned mot 200 hestekrefter et mer aktuelt alternativ.

Sosialt

Gozzi telte ikke bare knop da de konstruerte 29-foteren. Med hjelp fra Geir Arnestad - som tidligere har tegnet båter for Windy, Draco og Coaster – har Gozzi lagd en båt som også skal ivareta komforten. Dog uten å svikte sportsbåtskonseptet.

I motsetning til Hydrolift F-29 og Goldfish 32, finner vi så godt som intet innerom på Gozzi 29. Riktig nok kan du overnatte i stuverommet forut, og inne i konsollen er det rigget opp et vannklosett. Men i følge konstruktørene er det neppe her mannskapet vil tilbringe seilasen.

- Forut har vi konstruert en sitteplass for fem til seks personer. Dette er noe vi har savnet på raske skjærgårdsjeeper i denne størrelsen, forteller Meyer. Visjonen om en mer sosial tilværelse har materialisert seg i form av en stor U-sofa, med tilhørende bord, i baugen.

Mini Goldfish

Slektskapet til Goldfish er enda tydeligere når det gjelder Gozzi 17. Ikke så merkelig, all den tid båten faktisk er konstruert i samarbeid med Goldfish-høvdingen Pål Sollie.

Resultatet er blitt en skjærgårdsjeep som unektelig har familielikheter med Goldfish 21, en båt vi testet grundig i fjor sommer. Testartikkelen finner du her. Gozzi 17 har, i likhet med sitt forbilde, innenbordsmotor med hekkaggregat, solseng over motorrommet, midtstilt styrkonsoll og noen få sitteplasser forut.

Den mest aktuelle motoren til Gozzi 17 er 135-hesteren fra MerCruiser. Med denne motoriseringen kan du regne med en toppfart på rundt 40 knop. Gozzi lukter også på den nye dieselmotoren D 1,7L DTI fra samme produsent. Nyheten fra MerCruiser kan du lese mer om i denne artikkelen.

Gozzi setter pris på båtene

Det nye båtverftet på Nesodden regner med å produsere fem båter av begge modellene før sommerferien. Prisen på 29-foteren med dieselmotoren KAD 44 fra Volvo Penta blir 950.000 kroner. For Gozzi 17 må du betale mellom 220.000 og 230.000 kroner, med 135 bensindrevne hestekrefter fra MerCruiser.

Ønsker du å ta båtene nærmere i øyesyn kan du legge turen til ”Sjøen for alle” i midten av mars. Inntil da kan du ta en titt på de fire bildene Gozzi foreløpig har sluppet. Disse finner du ved å bla deg gjennom lenkene under bildet øverst i artikkelen.

Realterte artikler

  • TEST: Goldfish 21 Sport -- Norsk gull

  • Hydrolift F-29 med DPX 600 fra Volvo Penta: Vårens verste?

  • MINITEST: Goldfish 32 – Som fisken i vannet
  • 560 hester i 26 fot – hvordan er det mulig?

  • MerCruiser D1,7L DTI: Stor nyhet om liten dieselmotor

  • To nye ”verstinger” fra Volvo Penta