- Vår erfaring er at alt for mange strammer hjulboltene alt for hardt til. Dermed risikerer de å ødelegge boltene, og det er farlig for trafikksikkerheten, sier dekkekspert og kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen.
Dessuten forklarer Engebretsen at sideveggene på dekkene i dag er blitt mye stivere.
- Det i kombinasjon med mange dårlige veier gjør at vi ser en markant økning i antall punkteringer.
Les mer: Dette bør du vite om dekkene dine!
Tren på dekkskift
Han anbefaler også de fleste å skifte hjulene sine selv for å lære og få trening. Da slipper du stressfaktoren som kan oppstå med trafikken rundt deg, om du skal gjøre det for første gang langs landeveien.
- Da får du trenet på det, slik at du er forberedt i tilfelle du får en punktering.
Før uhellet er ute kan det være lurt å undersøke om din bil faktisk har reservehjul. Mange nye biler har nemlig ikke det, sier dekkeksperten.
Les også: Mange slurver med reservehjulet!

NAF-ekspertens råd for hjulskift
Sjekk gjengene på hjulbolten for rust og sand og skitt. Fjern eventuelt dette med en stålbørste.
Les også: 1 av 5 kjører på livsfarlige dekk!
Beste skal bak

Ulike dekkeksperter mener de beste dekkene skal sitte bak. Da reduserer du faren for overstyring i sving, altså en ukontrollert sladd, som kunne fått katastrofale følger.
Bedre grep på bakhjulene gir større kontroll og letter styreevnen i en sving ved å senke farten og dreie rattet i samme retning som svingen.
Sjekk retning og alder
Monter dekkene med riktig rulleretning. Dekkene har gjerne en pil som indikerer hva som er riktig. Mange monterer dekkene feil, noe som kan være farlig.
Se mer om hva dekkmerkingen forteller
Hvor gamle er sommerdekkene dine? Er de eldre enn 10 år bør de skiftes. For å finne ut alderen på dekket, skal du se etter en firesifret kode. For eksempel betyr 1709 at dekkene er produsert i uke 17 i 2009.
Mer om at dekk faktisk går ut på dato
Slik rengjør du dekkene!
Det første du bør gjøre etter at du har tatt av hjulene, er å vaske både dekk og felg, samt fjerne steiner som har satt seg fast i dekkets mønster. Unngå sterke vaskemidler (bruk helst spesialsåpe for dekk), ikke bruk hard sprut fra høyttrykksspyler på dekkene og unngå å sverte dekkene.
Dårlig eller manglende rengjøring kan redusere kjøreegenskapene til neste vintersesong ved at friksjonsevnen kan bli nedsatt og redusere holdbarheten til dekket.
Flere tips: Spar tusener på enkle dekktriks
Slik oppbevarer du dekkene!
Den ideelle måten å lagre hjul er å henge dem på veggen eller i taket dersom du har anledning til det. Om det ikke er mulig, bør de settes inntil en vegg.
Du bør ikke legge noe oppå dekkene.
Det bør være mørkt og tørt der dekkene lagres. Temperaturer over 20-25 grader bør unngås. Å la dekkene stå ute i snø, regn og sol er ikke et godt alternativ.
Mer i denne sjekklisten for dekkoppbevaring
Kan du dekkreglene?

Piggdekk er ikke tillatt i bruk fra første mandag etter 2. påskedag. I år betyr det at du ikke kan kjøre med piggdekk til lengre enn 12. april. I Nordland, Troms og Finnmark kan du benytte piggdekk fram til 1. mai.
Mønsterdybden på dekkene skal på biler under 3,5 tonn skal være minimum 1,6 millimeter, men NAF og veimyndigheter anbefaler minimum 3 millimeter.
Pass på føret og reglene: Han kjørte på sommerdekk og med ulovlig mønsterdybde, det ble dyrt
Bremselengde sommerhul vs. vinterhjul
Kjører man på piggfrie vinterhjul i 80 km/t når det er seks varmegrader ute, gir dette hele 12,5 meter lengre bremsestrekning enn ved bruk av sommerhjul.
Kjører man bare i 50 km/t i 20 varmegrader, er bremsestrekningen hele 14,5 meter lengre, ifølge NAF.
Disse dekkene kommer best ut i årets store sommerdekk-test

Testvinner: Continental ContiPremiumContact 5 med 9,5 poeng
Dekket oppnår karakter 9 eller 10 i alle disipliner unntatt rullemotstand. Ifølge Motor er dekke et svært sikkert dekkvalg og testførerne lovpriser dekkets stabile og sikre oppførsel i kristiske situasjoner. I tillegg er komforten på dårlig vei blant de beste.
Andreplass: Nokian Hakka Blue med 9,3 poeng
Tredjeplass: Pirelli Cinturato P7 Blue med 9,3 poeng
Testdekkene i årets test fra Motor, er av dimensjon 205/55 R16. Testbil er VW Golf.
LES HELE DEKKTESTEN HER
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.