Du behøver ikke skifte alle fire pluggene selv om en er slitt.
Du behøver ikke skifte alle fire pluggene selv om en er slitt.Vis mer

Skift tennplugger selv:Full tenning

Emil i Lønneberget har aldri hatt noe problem med å få faderen sin til å tenne på alle pluggene. Men av og til kan du få problemer med å overtale bilen din til å gjøre det samme. Tennpluggene blir slitne over tid, og må erstattes med en ny og friskere generasjon.

Hvis tennpluggene dine begynner å bli dårlige, merkes det godt på kjøreegenskapene. Bilen som tidligere har framvist en myk og smidig gange, vil få en hakkete og ujevn fremdrift. I tillegg til denne nye og mindre sjarmerende egenskapen, vil du også oppdage at drivstofforbruket og eksosutslippet øker. Problemene oppstår fordi slitne plugger krever mer krefter for å fungere enn det som faktisk er tilgjengelig. En syndeplugg blant et sett på fire, kan forårsake en 25 prosents reduksjon i motorytelser, og tilsvarende økning i drivstofforbruk.

Behøver ikke skifte alle

De aller fleste kjøretøy har én tennplugg per sylinder, med unntak av et par typer som opererer med to plugger per sylinder(Ford Ranger 2,3 liter, og Nissan Stanzas 2,4 litere fra slutten på 1980-tallet). Hvorvidt det er nødvendig å skifte alle pluggene, avgjør du egentlig selv. Det er ikke sikkert at alle pluggene er like slitne og behøver å erstattes, men hvis først en må gi etter for slitasje, er det ganske sikkert ikke lenge til de andre også må resignere. Det kommer altså helt an på hvor mye tid du ønsker å tilbringe under panseret.

Gnistrende plugger

Pluggene trenger strøm for å fungere. Dette får de tilført fra batteriet, via en coil (eller et elektronisk tenningsanlegg på nyere biler) som transformerer kreftene til å bli sterkere. I den ene enden av tennpluggen er det et luftrom som strømpartiklene må hoppe over. Når dette luftrommet forseres, utvikles det en gnist som antenner drivstoffet og luften i sylinderen. Denne brennende reaksjonen brukes til å utvikle krefter i motoren, som til slutt driver kjøretøyet fremover.

Etter 60 000 kilometer

Det er ikke til å unngå at tennpluggene slites. Hver gang tennpluggene sender elektroner over luftrommet og skaper gnister, slites elektrodene. Pluggenes levetid har økt betraktelig etter at vi fikk blyfri bensin. Hvor ofte de behøver utskiftning kommer selvfølgelig an på hvor langt bilen har gått. I instruksjonsboken er det angitt et anbefalt intervall for ettersyn. Vanligvis holder det å sjekke tilstanden etter hver kjørte 60 000 kilometer.

Sot tenner ikke

Selv om bilen din skulle ha alle symptomene på slitte tennplugger, er det ikke sikkert at de er slitt. Årsaken til at pluggene ikke tenner kan også være sotavleiringer. Hvis det får legge seg sot på tennpluggene, greier de ikke lengere å gi fra seg en kraftig nok gnist. Du bør altså sjekke om tennplugg-problemet skriver seg derfra før du går til det skritt å kjøpe nye. Hvis det er sot som er årsak til problemet, kan dette lett løses ved rengjøring av pluggene.

Tips for bedre tenning

* Vent alltid til motoren er godt nedkjølt før du begynner å skru ut tennpluggene. De kan være veldig varme, så du kan risikere å brenne deg.

* Vær sikker på at du har riktig type plugger når du setter inn nye. Den riktige koden for din motors plugger er oppgitt i instruksjonsboka. Hvis du setter inn feil plugg, kan du komme til å skade forbrenningskammeret i motoren når du prøver å skru den inn.

* Pluggene skal skrues godt fast, men vær forsiktig så du ikke skrur til for hardt. Tennplugger som er for løst festet kan overopphetes og skade motoren. Hvis de skrues for hardt til, kan gjengene i topplokket skades.

* Vær påpasselig så det ikke faller noe ned i tennplugghullene mens du har pluggene ute. Dette kan skade både de nye pluggene og motoren.

* Tennpluggledningene demonteres ved å trekke i tennplugghettene med en vridende bevegelse. Du må ikke trekke i selve ledningene. Hvis du gjør det, kan du risikere at du drar ledningen ut av tennplugghetten, og du kan ødelegge ledningen.

* Når du kjøper nye plugger, er de innstilt med et vilkårlig mellomrom mellom elektrodene. Ikke ta det for gitt at dette er det riktige mellomrommet for din motor! Den korrekte avstanden står oppgitt i instruksjonsboka. Sjekk dette og gjør de nødvendige innstillingene før du skrur inn pluggen. Feil distanse mellom elektrodene kan gjøre at pluggene skyter gnister med feil intervall, noe du vil merke på dårligere motorytelser.

* Hvis tennpluggen har rustet fast, eller sitter veldig godt, må du være svært forsiktig så du ikke brekker pluggen under iherdige forsøk på å få den løs. Dette kan fort skje hvis du ikke passer på å dra pluggen ut i rett vinkel. Du bør bruke riktig verktøy og forsøke å løsne pluggen riktig. Når den først har løsnet, bør du gjøre rent rundt pluggen ved hjelp av litt rustolje. Gjør dette før du skrur ut pluggen, slik at du ikke risikerer at rust eller annen skitt ramler ned i tennplugghullene.