Skift gir med rattet

Audi har lenge kunnet tilby sine kunder både i pose og i sekk med gear-systemet tiptronic, som gir deg både automat-gear og manuelt gear i en og samme bil. Nå kan du gjøre de manuelle gearskiftene fra rattet --mot et lite tillegg i pris, selvfølgelig.

Tidligere har det manuelle gearskiftet med tiptronic-systemet foregått ved hjelp av gearspaken. Det nye systemet kan nå kobles til et spesielt sportsratt som kan bestilles på alle Audi sine modeller som er tilgjengelig med tiptronic.
Dette gjelder utgaver av A4, A6 og A8. I A4 koster sportsrattet 4.700 kroner, og i A6 4.400 kroner. Dette kommer i tillegg til prisen på selve tiptronic-systemet, som varierer noe i pris ut i fra hvilken modell som ønskes, men for å gi en antydning om prisstørrelsene, koster tiptronic-systemet ca. 23.000 kroner i Audi A4 med en 1,8-liters motor og 150 hester.

Liknende systemer

Utstyrt med tiptronic og sportsratt, kan du altså velge mellom automat- og manuelt gear, og det manuelle gearskiftet her skjer altså ved hjelp av knapper på rattet; trykk knappen opp, og du gearer opp; trykk knappen nedover og du gearer ned. Systemet minner mye om det man finner i Formel 1. Porsche har dessuten hatt systemet en stund, med Tiptronic S. Renault har også en slik gearkasse under utvikling; BVR. Denne kan du lese mer om her.

Tiptronic med CVT automatgear

Tiptronic vil også bli tilgjengelig i kombinasjon med CVT automatgear. CVT (Continously Variable Transmission) er ganske så forskjellig i sin funksjon enn det vi normalt finner i automatkasser. Du kan lese mer om CVT i vår artikkel om Nissan sin CVT-motor her. Fordelene med CVT-systemet er at gearskiftene skjer raskere, og at systemet er mer lettdrevet enn en konvensjonell automatkasse - derfor går også forbruket ned.. I første omgang blir CVT kun tilgjengelig i A6 med 2,8-liters motor og 193 hester. Den er ventet til Norge rundt sommeren 1999.