Skandaløs kollisjonstest for kinesisk SUV

Kinesiske bilfabrikker er virkelig på offensiven og banker nå på både Europas og USAs dører. Hvis SUVen Jiangling Landwind er representativ for kinesiske biler, har de imidlertid ingen ting ute på veiene å gjøre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Skandaløs kollisjonstest for kinesisk SUV

Skandaløs kollisjonstest for kinesisk SUV

  1. Store, skremmende bilder

Hva med deg?

Mener du det er på tide at billige, kinesiske bilmodeller introduseres i Norge? (Avsluttet)
Nei, vi klarer oss godt uten kinesiske biler(60%) 2012
Ja, men kun hvis de er sikrere enn Landwind(30%) 995
Ja(10%) 326
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.
image: Skandaløs kollisjonstest for kinesisk SUV
image: Skandaløs kollisjonstest for kinesisk SUV


Den høye firehjulstrekkeren Jiangling Landwind er den første kinesiske bilen som har kommet i salg i Europa. Landwind selges nå i Belgia og Nederland og den europeiske importøren har planer om å introdusere bilen i en rekke land.

Hårreisende

Dette er bakgrunnen for at den tyske bilistorganisasjonen ADAC (Allgemeiner Deutscher Auto Club) har sett nærmere på bilen. ADAC har kjørt Landwind gjennom en kollisjonstest som er så godt som identisk med de velkjente Euro NCAP-testene. Og resultatet er kort og godt hårreisende. Sikkerhetsburet, som skal beskytte passasjerene både ved kollisjon og velt, brøt fullstendig sammen og motoren ble presset inn i kupeen. Resultatet var at hele dashbordstrukturen nærmest knuste føreren. I tillegg var førerdøren umulig å åpne, slik at den knuste føreren måtte skjæres ut av bilen.

Ett poeng

Hvis bilen hadde oppnådd tilsvarende horrible resultater hos Euro NCAP, ville den kun blitt ett av 16 oppnåelige poeng i frontkollisjonstesten, noe som ville gitt én stjerne. I løpet av Euro NCAPs ni-årige historie er det bare én bil som kun har oppnådd én stjerne - Rover 100. Sistnevnte ble testet i 1996 og har for lengst gått ut av produksjon.

Gammel teknologi

Årsakene til at Landwind gjør det så elendig, har sannsynligvis først og fremst å gjøre med eldgammel teknologi. I tillegg har nok kineserne tatt en rekke snarveier for å kutte kostnadene så mye som mulig. Sistnevnte bekreftes ved at Landwind ikke en gang er utrustet med blokkeringsfrie bremser (ABS).

  • Full oversikt over de sikreste og minst sikre bilene får du her.
  • Store, skremmende bilder av Jiangling Landwind finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Kina-bilene: Nå blir det alvor