Opel Grandland X Hybrid4

Skal få Opel til å selge

Det tyske merket lanserer nå en ladbar SUV, med 300 hester og firehjulsdrift i Norge.

NYSATSING: I regi av General Motors hadde Opel ganske tidlig en ladbar hybrid på markedet - den kompakte familiebilen Ampera. Nå er temaet akutelt igjen, denne gang med nye eiere og en annen type bil: Det er folkesuven Grandland X som skal elektrifiseres denne gangen. Foto: Opel
NYSATSING: I regi av General Motors hadde Opel ganske tidlig en ladbar hybrid på markedet - den kompakte familiebilen Ampera. Nå er temaet akutelt igjen, denne gang med nye eiere og en annen type bil: Det er folkesuven Grandland X som skal elektrifiseres denne gangen. Foto: OpelVis mer

Opel (og det britiske søstermerket Vauxhall), ble i 2017 kjøpt opp av PSA-gruppen (Peugeot og Citroën), som overtok dem fra General Motors (GM).

I kjølvannet av fusjonen annonserte den tysk/britiske produsenten en strategi basert på elektrifisering av alle modeller i løpet av de neste årene. I dag begrenser utvalget i så måte seg til elbilen Ampera-e - som nylig ble mye billigere. Den er et GM-produkt.

Blant annet ble det kjent at neste generasjon av den kompakte modellen Corsa vil komme som elbil. Og her ser vi et håndfast eksempel på neste etappe av strategien: Mot slutten av året lanserer Opel Grandland X Hybrid4.

Ny toppmodell

Med 300 hestekrefter og firehjulsdrift, blir det den nye toppmodellen blant SUV-ene fra Opel.

Det oppgis et forbruk på 0,22 liter per mil og et CO2-utslipp på 49 gram, i det minste på papiret. Bilen presenteres, sammen med introduksjonen av den kommende helelektriske Opel Corsa, som et viktig bidrag til å tilfredsstille fremtidens utslippsmål.

To elmotorer

Grandland X Hybrid4 er, ikke overraksende, en annerledes designet søstermodell av Peugeot 3008, som også blir ladbar i nær fremtid. Innmaten er dermed i det store og hele den samme og den ladbare SUV-en er utstyrt med en 200-hesters 1,6-liters bensinturbo som har to elmotorer på 80 kW (109 hestekrefter) hver.

På forakselen er motoren koblet sammen med en åttetrinns girkasse. Den andre elmotoren er sammen med inverter og differensial integrert i bakakselen, og sørger for at kreftene fordeles til de hjulene som har best grep.

Fem mil på strøm

En elektrisk rekkevidde på 50 kilometer, målt etter de nye og strengere normene i WLTP, vil bidra til at for eksempel pendlerkundene vil kunne kjøre en hel del utslippsfritt, hvis man passer på å lade.

- Når vi nå introduserer Grandland X som ladbar hybrid, vil den være helt perfekt for det norske bilmarkedet, sier Johnny Danielsen, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen.

Fire valg

Føreren skal kunne velge mellom fire kjøreprogram: Elektrisk, Hybrid, AWD eller Sport. De er laget for å tilpasse oppsettet av bilen til ulike kjøreforhold. I Hybrid skal bilen selv finne den mest effektive utnyttelsen av drivlinjen, mens det elektriske kjøreprogrammet er beregnet å være optimalt for kjøring i byer og tettbygde strøk. AWD-innstillingen, for firehjulsdrift, skal gi maksimalt grep under vanskelige kjøreforhold.

I tillegg til lading fra vanlig stikkontakt, vil Grandland X Hybrid4 også støtte hurtiglading. Med en vegglader hjemme på 7,4 kW oppgir Opel at det tar omtrent én time og 50 minutter å fullade batteriet.

Kjør med én pedal

I likhet med andre produsenter, og for ytterligere å optimalisere forbruket, gir Opel Grandland Hybrid4 føreren mulighet til å øke nivået for regenerering. I praksis betyr det at momentet i elmotoren skal sørge for å bremse bilen så mye i køkjøring, at den i praksis kan kjøres med én pedal.

Når Grandland X Hybrid4 er på plass rundt årsskiftet er den først ut i det Opel kaller en lanseringsperiode på 20 måneder, der den får følge av fire helelektriske biler: Nye Opel Corsa, Zafira Life, varebilen Vivaro og en etterfølger av dagens Mokka X.