Ford Kuga ladbar hybrid 2020

Skal få fart på salget i Norge

En skikkelig ladbar hybrid er det som skal til for at Ford Kuga skal bli en suksess på det norske markedet.

NY BESTSELGER? Dinside har tatt en nærmere titt på Ford Kuga ladbar hybrid på bilmessa i Frankfurt. Merk at rekkevidden er i WLTP-standarden - ikke NEDC, som vi sier i videoen. Vis mer

Med en helelektrisk rekkevidde på opptil 56 km (WLTP), et romslig bagasjerom på opptil 510 liter som ladbar hybrid, praktiske løsninger og en rekke avanserte teknologier, ligger mye til rette for at den den nye, tredje generasjon Ford Kuga endelig kan bli en suksess på det norske markedet.

Vi tror stikkontakt og en pris fra 415.500 kroner vil kunne tenne en liten gnist i en del SUV-interesserte nordmenn, som ikke går for helelektrisk bil. Importøren er i alle fall optimistisk.

- Vi er svært fornøyd med å kunne tilby nye Kuga ladbar hybrid i Norge. Det betyr at de aller fleste kan kjøre denne elegante og svært romslige SUV-en helelektrisk med nullutslipp i hverdagen, sier administrerende direktør Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge i en pressemelding.

REKLAME: Fords egen reklamevideo for Ford Kuga. Vis mer

Fra 415.500,-

Fra-prisen gjelder Ford Kuga Titanium, som blant annet kommer med standardutstyr som 18 tommers aluminiumsfelger, oppvarmet frontrute, navigasjon, justerbare bakseter og filskiftevarsler med kant-oppdagelse.

Ønsker du en mer «sportslig» variant, koster Kuga ST-Line 455.500 kroner. Den kommer blant annet med LED-hovedlys, lydanlegg fra danske Bang & Olufsen og 12,3 tommer instrumentpanel.

Den mer luksuriøse og topputstyrte Kuga Vignale kommer med blendefrie LED-hovedlys, head up-display, handsfree bakluke og skinnseter som standard. Da er prisen oppe i 488.500 kroner.

- Dette er meget konkurransedyktige priser for en SUV som både er lekker å se på, har lang elektrisk rekkevidde, opptil 510 liter bagasjeplass og er spekket med fleksible løsninger og nye førerassistanseteknologier, fortsetter Berg i pressemeldingen.

FORD KUGA LADBAR HYBRID: Denne skal få fart på Ford-salget her i Norge. Foto: Rune M. Nesheim
STØRRE: Den nye generasjonen av Ford Kuga har blitt noe større enn andre generasjon. Foto: Rune M. Nesheim

Spesifikasjoner

GirAutomat
DriftForhjulstrekk
MotorBensin+Elektrisk
Effekt (totalt)225 hk
Mål (l/b/h)4,61/1,88/- m
Akselavstand2,7 m
Elektrisk rekkevidde (WLTP)56 km (blandet)
Forbruk (WLTP)0,14 l/mil (blandet)
Utslipp (WLTP)32 g/km (blandet)
Bagasjerom510 liter
Pris fra415.500,-

Får konkurranse

Motorjournalist Knut Moberg i Dinside er enig i at Kuga-prisen er konkurransedyktig.

- Ja. Vi må si at dette er en bra pris, men ikke særlig mer enn det. Den ladbare versjonen av Kuga legger seg på omtrent samme pris som referansen i folkesuv-klassen, den ikke-ladbare (eller «selvladende»), hybriden Toyota Rav4 med utstyrsnivå 2, som er nærmest Titanium, forteller Moberg.

Interiørbilder

INTERIØR: Ford Kuga fra innsiden. Foto: Rune M. Nesheim
INTERIØR: Ford Kuga fra innsiden. Foto: Rune M. Nesheim
INTERIØR: Ford Kuga fra innsiden. Foto: Rune M. Nesheim

Han viser videre til at ladbare Kuga også er billigere enn tilsvarende Mitsubishi Outlandet PHEV. Sistnevnte har imidlertid firehjulstrekk, mens Kuga har forhjulsdrift. Også VW Tiguan (starter på 445.000 kroner), kan regnes som en konkurrent av Kuga, dog er Volkswagens SUV noe mindre og tilbys ikke som hybrid.

Ford Kuga vil også komme med firehjulsdrift senere, da som en ikke-ladbar fullhybrid. Ford Kuga ladbar hybrid kommer til Norge tidlig neste år, mens interesserte kunder kan bestille den nå.