Tiden går. Vi blir eldre. Den teknologiske utviklingen flyver avgårde. Det er synlig både i hjemmet vårt, så vel som på veiene våre.

Seks tyske biler som har forandret seg kraftig
Dermed er det mange ting som går ut på dato. Ta for eksempel en titt på disse kule duppedittene du kanskje allerede har glemt.
Biler er noe mange av oss har et nært bånd til. Dermed blir det ekstra kjekt å se litt tilbake i tid, på hvor mye bilene faktisk har forandret seg.
I denne saken har vi sett nærmere på sju klassikere - én svensk, én italiensk, to SUV'er og tre sportsbiler - vi mener fortjener mimring.
7. På bøljan blå
Hei, Sverige! Her har det skjedd mye!
Nå er, som nevnt, ikke «Söta bror» alene om å bli rundere i kantene med årene. Men hadde vi ikke visst bedre, så kunne det vært vanskelig å se igjen slektskapet her.
Volvo 240 (1975) | Volvo V90 (2016) | |
Lengde: | 4,823 m | 4,963 m |
Bredde: | 1,720 m | 2,019 m* |
Høyde: | 1,430 m | 1,443 m |
Akselavstand: | 2,649 m | 2,941 m |
*=inkl. speil |
Ja, med unntak av Volvo-logoen da ...
Kjøreegenskapene til 240 var kanskje ikke mye å skryte av på 70-tallet, da mange opplevde svenskebilen som ei «balje» på veien. Akkurat det kan man ikke anklage de nye Volvo-bilene for å være ...
6. Luksusbalje
Engelskmennene visste også hvordan man skulle lage balje i 1970. Det var også da de introduserte verden for den første, ordentlige, luksus-SUV'en.
Det var i hvert fall Land Rovers første. For noen påstår nok det var Jeep Wagoneer, som var først ut med en «high end» SUV, på 60-tallet (nærmere bestemt 1963).
Range Rover (1970) | Range Rover (2013) | |
Lengde: | 4,445 m | 4,999 m |
Bredde: | 1,781 m | 2,073 m |
Høyde: | 1,801 m | 1,835 m |
Akselavstand: | 2,540 m | 2,922 m |
I dag er Range Rover den virkelig toppklassen blant SUV-ene. Det gjenspeiler seg også i prisen. Den starter nemlig på 1,4 millioner kroner. Eller ... De har naturligvis lagt prisen 2.100 kroner lavere, så man slipper å se 4-tallet.
Bilen har i alle fall blitt mye større. Dessuten er baljefølelsen borte for lengst.
5. Sportsbil i smoking
Aston Martin DB5 vil flere enn bare entusiastene kjenne igjen. Dette er en ekte engelsk sportsbil, «designet» for selveste Ian Flemings James Bond.
På 80-tallet fikk imidlertid «amerikanerne» lov til å «utfolde» seg «kreativt». Det resulterte blant annet i den grå bilen under (DB 7).

Vi mener at «grå» ikke bare er bokstavelig i dette tilfellet. For designet er trist til sportsbil å være.
Etter å ha kastet amerikanerne på dør, har imidlertid Aston Martin gjenoppstått som et eksklusivt sportsbilmerke for gentlemen.
Aston Martin DB5 | Aston Martin DB11 | |
Lengde: | 4.57 m | 4,739 m |
Bredde: | 1.68 m | 2,060 m |
Høyde: | - | 1,279 m |
Akselavstand: | - | 2,808 m |
4. Mikke Mus
Den lille musa. Ja, Fiat 500 ble kalt «Topolino», som også er navnet på Mikke Mus i Italia. Dette er støvellandets svar på folkevogna - bilen som fikk det italienske folket på veien.
«Topolino» har også vokst og blitt vesentlig større enn sin forgjenger. Bilen lever i dag videre som en retrodesignet bil - alá Mini Cooper.
Fiat 500 (1957) | Fiat 500 (2016) | |
Lengde: | 2.97 m | 3,546 m |
Bredde: | 1.32 m | 1,628 m* |
Høyde: | 1.32 m | 1,519 m |
Akselavstand: | 1.84 m | 2,301 m |
*=Inkl. speil |
3. Fra skog til hytte
Nei, SUV er sannelig ikke SUV på samme måte som før. Det kan Toyota Rav4 også «skrive under» på. Fra første (1996) til fjerde generasjon har det nemlig skjedd mye med den populære japaneren.
Rav4 1. generasjon | Rav4 4. generasjon | |
Lengde: | 4,193 m | 4,661 m |
Bredde: | 1,735 m | 1,845 m |
Akselavstand | 2,49 m | 2,66 m |
Borte er blant annet hardplasten, som skal beskytte bilen mot rurale skader. Samtidig som Rav4 ser mer ut som en luksusvogn man bruker på oppkjørt vei opp til hytta, framfor et fullblods offroad-kjøretøy.
De ti første årene var Toyota nærmest alene - sammen med Suzuki - om å tilby en liten SUV i denne klassen. I dag har imidlertid mange av konkurrentene tatt opp kampen.
Samtidig har Rav4 spist voksepiller. I Norge tok vi bare inn femdørs-utgaven, men den 1. generasjons-bilen utlendingene fikk - med tre dører - var ikke lenger enn 3,74 meter lang. Det er nesten én hel meter mindre enn hva Rav4 måler i dag - mindre enn 20 år etter.
2. Den udødelige sportsbilen
Amerikanernes svar på Porsche! Harvey Earl designet denne herligheten på starten av 50-tallet. Selv om sportsbilen er vesentlig større i dag, har Chevrolet likevel klart å beholde mye av Corvette-imaget fra 1953 - som den udødelige sportsbilen.
Men prisen på 3.490 dollar - 30.000 kroner i den tidens valutakurs - var mer enn nok for de fleste i etterkrigstida. Foruten de kraftige avgiftsendringene er verdien mer enn 1.400 prosent høyere i dag ...
Corvette C1 (1953) | Corvette Stingray (2014) | |
Lengde: | 4,25 m | 4,493 m |
Bredde: | 1,77 m | 1,877 m |
Høyde: | 1,31 m | 1,234 m |
Akselavstand: | 2,6 m | 2,710 m |
1. Arbeiderklassebilen
... Så da ble dette sportsbilen arbeiderklassegutta faktisk kunne ta seg råd til.
Ford Mustang har beholdt sin folkelige appell, spesielt i USA. Der kan du nemlig fortsatt få bilen til 25.185 dollar (213.500 kroner). Her i Norge koster den imidlertid mer enn den berømte skjorta.
På samme måte som Aston Martins DB-serie og Corvette har Mustang vokst godt i alle retninger og blitt en skikkelig plugg. Vi sier ikke «nei takk».
Ford Mustang (1964) | Ford Mustang (2015) | |
Lengde: | 4,613 m | 4,784 m |
Bredde: | 1,732 m | 1,916 m |
Høyde: | 1,3 m | 1,381 m |
Akselavstand: | 2,743 m | 2,72 m |
LES OGSÅ:
Dette betyr billogoene
Vi har sjekket prisen på nye bilnøkler
Så langt kan du kjøre med varsellampa lysende
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.