Jaguar XKR-S GT: Du vil ikke lure på om det faktisk er den du ser.
Jaguar XKR-S GT: Du vil ikke lure på om det faktisk er den du ser. Vis mer

Sjelden vare: Jaguar XKR-S GT

De skulle lage bare 30. Nå vurderes det å øke tallet til 50. XKR-S GT vil likevel alltid forbli en av de sjeldne.

i New York: Tenk deg en situasjon hvor du sitter med pengene. Gjerne noen millioner for mye, og du har lyst på en spesiell bil. Bare ikke en som alle andre har. Da gjelder det å få fatt i en som lages få eksemplarer av. Jaguar XKR-S GT gjør nettopp det. DinSide Motor fikk en snikktitt av bilen, i et dunkelt lagerlokale i New York.

LES OGSÅ:

En smule oppgradert

Bilen er naturligvis snytt ut av nesa på en standard XKR-S, i den grad denne kan kalles standard. Deretter har Jaguars ETO-avdeling gått på med krum hals for å gjøre bilen ekstraordinær. Når du ser en XKR-S GT, så slipper du å lure på om den er av den mest spesielle sorten, for den oser av det, og du vil antagelig ikke lure veldig.

Lyonheart:Se den heftige Jaguaren som ikke er en Jaguar

Syvmilsstøvler

Som navnet indikerer, så er dette en fullblods Gran Tourer. Du kjøper ikke en bil som dette dersom du skal knekke den rundt på en trang og svingete fjellvei. Dette er en bil for de som ønsker syvmilsstøvler, en bil for det åpne landskapet, aller helst den retteste autobahn.

Se bilder fra sniktitten:

Mye karbon

Først da vil du få nytte av den ekstra aeropakken som Jaguar har utviklet til bilen. Det innebærer blant annet en leppe foran av karbon, det samme med finnene på de fremre hjørnene - for ikke å glemme den heftige spoileren som er godt plassert bakerst på bagasjeromsluken. Luftinntakene foran panserkanten er også tydelige, samtidig som det er laget et gitter på panseret for å få slippe luften ut igjen. Dette gir en luftsirkulering i motorrommet som gir god nok kjøling til herligheten som sitter montert der.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er R-S basert på XF

Heftig nok

Der sitter naturligvis Jaguars 5-liters V8, kompressormatet selvfølgelig, og for anledningen ytterligere oppskremt. Her leverer den en effekt på 550 hk, og et hysterisk dreiemoment på 680 Nm. Dette er nok til å skyve XKR-S GT fra stillestående til 100 km/t på 3,9 sekunder. Dette er et tall vi blant annet kjenner igjen fra den nye Audi RS6, og andre høyeffekts biler. På mange måter virker det som om 3,9 sekunder for tiden er en magisk grense det koster for mye å bryte under. Selv om akselerasjon og toppfart på dette nivået er nær uinteressante tall, så skal det nevnes at toppfarten er begrenset elektronisk til 300 km/t.

Store forventninger: Jaguar F-Type

Samlerobjekt

I utgangspunktet sa Jaguar at det kun skal bygges 30 eksemplarer av bilen, men i ettertid har de selv lansert rykter om at dette kan økes til 50. Dette skyldes naturligvis en bred interesse, i tillegg til at det faktiske tallet må offentliggjøres før de første får bilene sine. I så små serier er det viktig at tallet er riktig, og at kundene får korrekt informasjon. Vi snakker tross alt om et samlerobjekt, og da er dette av de avgjørende faktorene. Slike biler stiger i verdi, de taper seg ikke.

Se flere bilder av Jaguar XKR-S GT:

Jaguar XKR-S GT: Du vil ikke lure på om det faktisk er den du ser.

Skriver historie

XKR-S GT går inn i historiebøkene som den første produksjonsmodellen fra Jaguar som blir utstyrt med karbon/keramiske bremser, med 398 mm skiver foran og 380 mm bak. Slike bremser kan ofte veie bare halvparten av et normalt oppsett av stål, noe som betyr en mye lavere uavfjæret vekt. Dette gir igjen et resultat i et kvikkere understell, som dermed henger bedre med når behovet melder seg.

Kabriolet: XKR-S vist uten tak

Økt kjørbarhet

Hele front og bakvognen er nyutviklet, med bredere sporvidde, økt cambervinkel, oppgradert oppforing, og et nytt styresystem med en helt annen utveksling på styringen. Mye av kunnskapen de har benyttet på XKR-S GT har de tilegnet seg under utviklingen av nye F-Type, forteller Jaguar selv. Utenfor bremseskivene sitter det et sett 20" hjul, med 255/35 Pirelli Corsa foran og 305/30 bak. Men, det er ikke bare med tanke på bremsene Jaguar har tenkt vekt.

-Bilen er laget med kun de fysiske lover som begrensninger, forteller designdirektøren i Jaguar, Ian Callum

Store tilskudd

Jaguar og Land Rover har fått store økonomiske tilskudd fra sine nye eiere fra India, Tata. Dette har de blant annet brukt til å utvikle en helt ny produksjonslinje for aluminiumskarosserier, og XKR-S GT har naturligvis et karosseri i aluminium fra ende til annen. Deretter er det puttet på med flere detaljer som skal være med å kontrollere aerodynamikken. De fleste av disse detaljene er av karbonfiber, så vekten er definitivt holdt nede for å lette jobben til den sterke 5-literen som sitter under panseret. Derav ser vi også de heftige ytelsene.

Få valg

Dersom du velger å kjøpe en Jaguar XKR-S GT, så kan du velge hvilken farge du vil, bare den er Polaris hvit, med den særegne dekoren som på bildene. Prisen er foreløpig ikke kjent, men regn med en god slump penger. Skulle du heller trenge en familiebil, så kan du eventuelt sikte deg inn på en Jaguar XJR. Da får du en super sedan, med samme motor som i XKR-S GT, også der et aluminiumskarosseri, og du får nesten de samme ytelsene. XJR klarer tross alt 0-100 km/t på 4,4 sekunder, men utseendet er mer sobert enn frekt. Valgets kval...