LIVSSTIL: Targa-inspirert design med elementer hentet fra VWs populære SUV-er, gjør VW Tarok til en livsstils-pickup. Foto: VW
LIVSSTIL: Targa-inspirert design med elementer hentet fra VWs populære SUV-er, gjør VW Tarok til en livsstils-pickup. Foto: VWVis mer

Hilux-konkurrent

Sjekk VWs nye, kule pickup - men det er usikkert om den kommer til Norge

Med et utseende inspirert av fabrikkens SUV-er og unike lastemuligheter, kan VW Tarok bli en ny favoritt i pickup-segmentet ... hvis den kommer til Norge.

- Tarok ser spennende ut, men foreløpig vet vi ikke så mye mer om bilen enn det som ble nevnt da den ble vist fram på bilutstillingen i Sao Paulo i forrige uke. For at den skal være aktuell for Norge må den blant annet ha siste generasjon dieselmotor, sier Anita Svanes, som er informasjonssjef hos den norske VW-importøren.

LASTEMULIGHET: Veggen mot lasteplanet kan åpnes og gi rom for lange gjenstander.
LASTEMULIGHET: Veggen mot lasteplanet kan åpnes og gi rom for lange gjenstander. Vis mer

Også til Europa?

Det er et stort marked for pickup-er i verden, noe som ikke minst vises godt i regnskapsbøkene til konkurrenter som Ford (F-150) og Toyota (Hilux).

Nå ønsker VW en større bit av dette markedet. Tarok ble vist fram som en konseptbil i Brasil i forrige uke, men ledelsen i VW sier at den vil komme på markedet der om kort tid – nesten uforandret i forhold til bilen på bildene her. Samtidig sier de at den etter hvert også kan bli aktuell for andre markeder i verden, uten å utdype hvilke markeder det dreier seg om.

Unike lastemuligheter

Med en lengde på fem meter er Tarok litt kortere enn dagens Amarok, som har vært på markedet siden 2010.

Den kommer med firehjulstrekk som standard og har en 1,4 liters bensinmotor på 150. Framtidige utgaver vil også få en to-liters turbodiesel på 150 hester. Denne vil også kunne kombineres med automatgir.

MODERNE: Interiøret er moderne og ikke ulikt det vi finner i de populære SUV-ene til VW.
MODERNE: Interiøret er moderne og ikke ulikt det vi finner i de populære SUV-ene til VW. Vis mer

Konseptbilen har fire dører og fem seter, der baksetene kan felles ned i gulvet. Det mest spennende elementet i hele bilen, er muligheten til å slå ned veggen mellom lasteplanet og førerkabinen. Det gir mulighet til å laste lange gjenstander, ikke minst når baklemmen samtidig slås ned og gir en forlengelse av lasteplanet.

Livsstils-pickup

- Med den iøynefallende Targa-inspirerte takbøylen, uttrykksfulle fronten og den tredimensjonale LED lysstripen bak, er Tarok den første pickup-en som kombinerer de stilfulle elementene fra populære SUV-er og autentisk off-road design, sier Klaus Bischoff, som er designsjef i VW.

FIREHJULSTREKK: Firehjulstrekk blir standard og den kan kombineres med en dieselmotor og automatgir.
FIREHJULSTREKK: Firehjulstrekk blir standard og den kan kombineres med en dieselmotor og automatgir. Vis mer

Foreløpig har ikke VW avslørt noe om prisen på bilen. Dersom den skal være aktuell for Norge, må den bli en god del rimeligere enn Amarok, som bare leveres med den tre-liters dieselmotor på 204 hester. Den koster fra i underkant av 500.000 kroner som toseters varebil.

Tarok bør i så fall få en startpris på rundt 350.000 – 400.000 kroner.

TIL NORGE? VW sier at Tarok kan være aktuell for flere markeder i verden. Men for at den skal bli aktuell for Norge må den blant annet få den mest moderne motor-teknologien.
TIL NORGE? VW sier at Tarok kan være aktuell for flere markeder i verden. Men for at den skal bli aktuell for Norge må den blant annet få den mest moderne motor-teknologien. Vis mer