Før og nå:

Sjekk utviklingen:
Bilene vokser og vokser

At bilene de siste ti-årene stadig har blitt bredere over hekken, er et faktum. Vi har forsøkt å finne ut hvorfor det er sånn.

VOKSER: Bilene har vokst. Dette er grunnen. Video: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

Sliter du med følelsen av at bilen din er for bred for smale landeveier? Er det vanskeligere å presse den inn på de trange parkeringsplassene utenfor butikken eller i parkeringskjelleren på jobben?

Er det umulig å kjøre den inn i garasjen på 60-talls-huset dere nettopp har kjøpt? Og, om du prøver, oppdager du fort at du ikke kan åpne dørene nok til å smyge deg ut.

Velkommen til det 21. århundrets biler. Vi vet at de blir større og større - en VW Polo har nå blitt større enn den originale 1974-modellen til VW Golf. Vi vet også hvorfor de blir større:

Det er for å tilfredsstille de strenge kravene til dagens kollisjonstester - med frontkollisjon, halv frontkollisjon, sidekollisjon, sideveis-mot-stolpe-kollisjon, samt tester som viser hvor voldsom eller skånsom bilen er mot fotgjengere som blir påkjørt - behøver bilene mange kubikk med deformerbare soner som fanger opp kollisjonskreftene.

PÅ STERIODER: Heftigere motorer og økt krav til komfort og sikkerhet har sin pris. Nye Porsche 911 er 36 cm bredere og 24 cm lengre enn originalen. Foto: Porsche / Illustrasjon: Jamieson Pothecary
PÅ STERIODER: Heftigere motorer og økt krav til komfort og sikkerhet har sin pris. Nye Porsche 911 er 36 cm bredere og 24 cm lengre enn originalen. Foto: Porsche / Illustrasjon: Jamieson Pothecary Vis mer

Mer mat

En annen årsak til at bilene er blitt større, er dietten vår. Etter krigen har nemlig folka blitt større også; både høyere, på grunn av bedre ernæring, og i ganske mange tilfeller også bredere, noe vi kan takke fristelser og god tilgjengelighet på hurtigmatkjeder for.

Bilprodusentene har tatt dette med i beregningen, slik vi fikk høre i 1998, da Fords utviklingssjef Richard Parry-Jones forklarte hvorfor de hadde laget nye Ford Escort betydelig større enn den gamle: «Stadig større mennesker» var en av dem. Og dersom du lager bilene lengre for bedre å kunne stå imot kollisjoner, ville det sett litt rart ut om de ikke samtidig også hadde blitt bredere.

Mange av veiene, derimot, har ikke blitt bredere.

ÅTTE GENERASJONER: Volkswagen Golf sin åttende generasjon er nettopp vist. Og nok en gang har den vokst i størrelse. Foto: Volkswagen
ÅTTE GENERASJONER: Volkswagen Golf sin åttende generasjon er nettopp vist. Og nok en gang har den vokst i størrelse. Foto: Volkswagen Vis mer

Vokser for hver generasjon

VW Golf kommer allerede før nyttår med sin åttende generasjon siden 1974. Dagens generasjon er 169 millimeter bredere, enn da bandet Abba fikk sitt gjennombrudd. Den nye generasjonen vokser også enda litt til.

image: Sjekk utviklingen:Bilene vokser og vokser

VW Golf

Modell År Lengde Bredde
Mk119743705 mm1610 mm
Mk219833815 mm1628 mm
Mk319914020 mm1695 mm
Mk419974149 mm1735 mm
Mk520034204 mm1759 mm
Mk620084199 mm1779 mm
Mk720124213 mm1779 mm
Mk820194284 mm1789 mm

Dagens 1779 millimeter-brede Golf er ikke så mye smalere enn 1973-modellen av Ferrari Berlinetta Boxer (1830 millimeter). Dagens Mini er dessuten bare én tomme smalere enn en 996-generasjon Porsche 911, fra 1997. Og lille Mazda MX-5 er bredere enn en Porsche 911 RS fra 1973.

Det beste eksempelet er kanskje fetekuren til Porsche 911 gjennom de siste 50 årene. Den originale 911, fra 1963, var 1610 millimeter bred, mens den siste 992 er 1852 millimeter bred. Bare den siste generasjonen økte med 44 millimeter i bredden. Trist for alle som liker å kjøre bilen. Den siste utgaven er tyngre og mindre smidig enn forgjengerne, og det blir mindre plass på veien til å rette opp feil bak rattet.

Porsche forteller oss, slik de gjorde under lanseringen av nyeste 911, at den kjører fra alle forgjengerne i en slalåmløype. De viste dette ved å ta fram alle de gamle generasjonene for testkjøring.

Men det er ikke poenget. Det er ikke like enkelt å plassere dagens store 911 på de smale veiene. Dette forverres ved at en stadig bredere A-stolpe stjeler mye av utsynet i utgangen av svingene - også i rundkjøringer og fotgjengerfelt, for den sakens skyld.

image: Sjekk utviklingen:Bilene vokser og vokser

Porsche 911

Modell År Lengde Bredde
91119634163 mm1610 mm
Turbo19754491 mm1775 mm
Carrera19764291 mm1652 mm
964 Carrera19894250 mm1650 mm
964 Turbo19904250 mm1753 mm
993 Carrera19944250 mm1735 mm
993 Turbo19954250 mm1795 mm
996 Carrera19974432 mm1765 mm
996 Turbo19994435 mm1829 mm
997 Carrera20044425 mm1808 mm
997 Turbo20064450 mm1850 mm
991 Carrera20114491 mm1808 mm
991 Turbo20134506 mm1880 mm
992 Carrera S20194519 mm1852 mm

Design tar plass

Men dette med redusert utsikt er en egen historie. Både dette og størrelsen på bilene er drevet like mye av design som av behovet for krasj-soner og størrelsen på menneskene.

Designerne kjemper for større hjul, slik at bilene etter deres mening får et barskere utseende. Og dersom de ikke samtidig øker bredden på hjulene, vil man ende opp med fire motorsykkelhjul. Større hjul betyr større hjulhus, som igjen fører til større sporvidde, slik at bilene beholder en rimelig god svingradius.

Også er det saueflokk-faktoren ... nesten uten unntak følger bilprodusentene hverandre. Det er vanskelig å få gjennomslag hos eierne for å bryte en trend. Så når en bil i klassen blir større, følger de andre etter. Av og til er det modige produsenter som forsøker å bryte ut av spiralen, ved å beholde de samme dimensjonene på en ny modell (nye Range Rover Evoque er nesten nøyaktig like stor som den gamle) eller til og med lage den nye litt mindre, noe både Peugeot og Opel nå har klart med sin nye 208 og Corsa. Men for det meste blir bilene bare større og større.

USA

For mange produsenter av såkalte premium luksusbiler, er USA en annen grunn til at magebeltet på bilene må spennes ut med et hakk eller to. En Range Rover ser sikkert stor ut her hjemme, men når den setter hjulene på amerikanske veier, ser den liten ut i forhold til en Ford F-150-pickup eller en Cadillac Escalade.

SUV-SKAM: Range Rover er sett på som er versting på veien, men anses som en kompakt-SUV i statene. Foto: Land Rover
SUV-SKAM: Range Rover er sett på som er versting på veien, men anses som en kompakt-SUV i statene. Foto: Land Rover Vis mer
Ford Raptor er basert på F150. Her til lands er den en skikkelig beist på veien. I USA er den helt hverdags størrelse. Foto: Jamieson Pothecary
Ford Raptor er basert på F150. Her til lands er den en skikkelig beist på veien. I USA er den helt hverdags størrelse. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det amerikanske markedet er for viktig til at produsentene kan ha biler som framstår som for små og for dyre sammenliknet med de amerikanske konkurrentene. Men det kan være håp for alle dere som nå sliter med å parkere bilen.

Ikke bare blir det mer og mer tydelig at dagens biler er altfor store for moderne byer og tettsteder. Kravet om å redusere CO2-utslippet fra fossilbilene og målet om å gi elektriske biler lengre rekkevidde gir et insentiv til å redusere størrelse og vekt.

Å dytte stadig større og fetere frontpartier gjennom lufta krever energi. En slankere bil går lengre på samme mengde energi. Skylden ligger ikke bare hos produsentene. Noen bilkjøpere har fortsatt min-er-større-enn-din-mentaliteten, ikke bare når det gjelder bredden, men også høyden.

MINI, LIKSOM: Mini lever ikke lengre opp til sitt navn, spesielt når den står ved siden av originalen. Foto: Rune Korsvoll
MINI, LIKSOM: Mini lever ikke lengre opp til sitt navn, spesielt når den står ved siden av originalen. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Mer for pengene

Ironien i det hele er for produsentene at de gjennom de siste 70 årene har gitt oss forbrukere mer for mindre. Markedet er så konkurransedrevet at prisen på bilene knapt har økt fra en generasjon til den neste. Det betyr at kjøperne får mer stål, glass, plast, gummi og stoff per krone, for hver nye modell vi kjøper.

For å legge til fem centimeter bredde, koster mye mer enn å øke lengden med det samme. Det er bare å sveise på en ekstra plate med blekk og litt tepper. Legg til bredde og du må lage en nytt dashbord, bygge om krasj-strukturer, hjul, aksler, oppheng, fjæring og så videre.

image: Sjekk utviklingen:Bilene vokser og vokser

MAZDA MX-5

Modell År Lengde Bredde
NA19893950 mm1675 mm
NB19993975 mm1680 mm
NC20063995 mm1720 mm
ND20144032 mm1720 mm

Gamle 4-meters veier i norge

Statens vegvesen sitter med god oversikt over hvor mye større bilene er blitt de siste ti-årene. Når det bygges nye veier blir dette tatt med i beregningen. Dagens veinormal, som Statens vegvesen kaller det, sier at nye hovedveier skal bygges med ni meters bredde, mens nye fylkesveier bygges med 7,5 meters bredde.

Utfordringen for moderne biler er at vi fortsatt har mange tusen kilometer med gammelt veinett, der bredden kan være helt ned i fire meter:

- I Norge har vi mange småveier i alle bredder, fra fire meter og oppover. På fylkesveinettet er det fortsatt mange veier som bare er 6,5 meter, inkludert veiskuldra, sier Randi Eggen, som jobber med vei- og gateutforming i Statens vegvesen.

- Når nye lokale veier skal bygges har vi ingen absolutte krav, men anbefalinger om at dette gjøres med en bredde på 7,5 meter, forteller hun til Dinside.

SMÅBILER? På 70-tallet hadde dagens småbiler vært som storbiler å regne. Foto: Jamieson Pothecary
SMÅBILER? På 70-tallet hadde dagens småbiler vært som storbiler å regne. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer