HOLY COW: Nye Mini Countryman er ikke mye endret, men det er nok til å interessere kveg.  Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
HOLY COW: Nye Mini Countryman er ikke mye endret, men det er nok til å interessere kveg. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

Sjekk ut Minis siste nyheter

Mini Countryman og Paceman er pyntet opp, men alt i alt er det beskjedne nyheter de har å vise til.

Det jobbes hardt og intensivt i Mini om dagen etter noen rolige år. For tidligere i år kom Mini Hatch, som originalen heter, og nyhetene framover kommer nærmest på løpende bånd.

LES OGSÅ:

Til høsten kommer fem-dørsversjonen av Mini Hatch, og neste år kommer en helt ny Clubman som vil bli større enn dagens Countryman. Men ferskest er endringene på modellene som er tilgjengelig med firehjulstrekk.

Stor oversikt over Norges 10 billigste firehjulstrekkere

Vi snakker da om Paceman og Countryman, som knapt har rukket å være med oss i henholdsvis to og fire år. Likevel er begge modellene nå gjenstand for det som på fagspråket heter «minor change».

Det betyr en liten facelift hvor det kun er gjort mindre oppdateringer. Og vi kan virkelig si det er snakk om små endringer på bilene før den berømte midtlivskrisa inntreffer.

MINI I SOLNEDGANG: Med Øresundbroen som bakgrunn ser vi her Minis oppgraderte Countryman og Paceman. Foto: MINI
BLANK-SORT INNFATNING: En av nyhetene er at Mini nå kan leveres med sort innfatning rundt lyktene. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
BESKYTTELSE: Et deksel foran, bak og på sidene understreker det røffe preget på Countryman. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
HOLY COW: Nye Mini Countryman er ikke mye endret, men det er nok til å interessere kveg. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
LEKEN PACEMAN: Oppgraderte Paceman er like ålreit å kjøre som tidligere. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
TRENGER LUPE: Du trenger godt syn for å se eksteriør-endringene på faceliften. Foto: MINI
SNAUT TO ÅR: Paceman har under to år på markedet før den nå endres. Foto: MINI
MINIMALISME: Mørk instrumentbakgrunn og nye lister er blant endringene innvendig. Foto: MINI
VELKJENT: Gamle som nye Countryman-tilhengere kjenner seg igjen her. Foto: MINI
KJØREGLAD: Både Paceman og Countryman er først og fremst kjent for kjøreegenskapene. Foto: MINI
SNEVERT: Storfamilien får ikke plass i Paceman. Foto: MINI
FLEKSIBELT: Justerbart baksete er praktisk! Foto: MINI
LED: LED-lys er blant nyhetene. Foto: MINI

Små endringer

For der 43 år gamle menn begynner å farge håret, tar fettsuging og generelt strever livet av seg for en ny kropp til Birkebeiner-trippelen, nøyer Mini seg med å gjennomføre såpass få endringer at de strengt tatt kunne vært summert opp på en post-it-lapp.

Countryman/Paceman, som i bunn og grunn er samme bilen bortsett fra at sistnevnte kun har fire sitteplasser og tre dører, leveres nå med tre nye farger. Nye felger er tilgjengelig, grillen er endret, kjørelysene har kommet i LED-format og listene rundt lyktene kan du få levert i blank, sort farge, om du betaler ekstra for det. Velger du Cooper S-motor er S-emblemet nå synlig i grillen, og motoren har fått seks ekstra hestekrefter – totalt 190 hk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Generelt har motorene blitt mer effektive med hensyn til forbruk og utslipp.

Mer utstyr er også blitt standard, blant annet en ny ALL4-styling-pakke. På innsiden kommer endringene til syne ved at bakgrunnen på instrumentpanelene er blitt mørk. Dessuten er det gjort noen småendringer på en list hist og her. Ellers ser det nær sagt identisk ut som tidligere. Tilkoblingsmulighetene er blitt bedre med Mini-app, som knytter deg opp mot Facebook, Twitter og så videre.

Fortsatt støy

På klingende tysk-engelsk forteller Mini-folket gladelig at de også har redusert støynivået, særlig fra bakre del av bilen.

Men under vår prøvekjøring, som i hovedsak fant sted på svenske veier med tilsvarende norsk asfaltkvalitet, virker støynivået å være uendret.

I forkant av prøvekjøringen kjørte nemlig undertegnete en Countryman fra før faceliften ble gjort.

BLANK-SORT INNFATNING: En av nyhetene er at Mini nå kan leveres med sort innfatning rundt lyktene. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
BESKYTTELSE: Et deksel foran, bak og på sidene understreker det røffe preget på Countryman. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
MINIMALISME: Mørk instrumentbakgrunn og nye lister er blant endringene innvendig. Foto: MINI
VELKJENT: Gamle som nye Countryman-tilhengere kjenner seg igjen her. Foto: MINI
SNEVERT: Storfamilien får ikke plass i Paceman. Foto: MINI
FLEKSIBELT: Justerbart baksete er praktisk! Foto: MINI
LED: LED-lys er blant nyhetene. Foto: MINI

Det er påfallende hvor mye hjulstøy som fortsatt trenger gjennom i kupeen. Jeg hadde vel også sett for meg at Mini forbedret selve materialkvaliteten i store deler av interiøret, som i dag er for billig i forhold til prisen du betaler. Det ser bra ut, men det står ikke i stil til kjøreegenskapene, som er svært gode.

Til dere som ventet at også Countryman/Paceman skulle komme med tre-sylindret motor, så må dere vente på et generasjonsskifte. Countryman/Paceman er i dag produsert ved en annen fabrikk enn den nye Mini-en, og det er årsaken til de store variasjonene mellom modellene.

Summa summarum så er det beskjedne nyheter Mini har å komme med ved denne faceliften. Men tyskerne hviler ikke av den grunn. Det vil vi nok for alvor se allerede til høsten.

Testresultat

Mini Countryman og Mini Paceman

Fortsatt god å kjøre, fiffige detaljer, tøff å se til.

Fortsatt mye hjulstøy, svak materialkvalitet og stive utstyrspriser.

Se alle våre tester

 Countryman Cooper SPaceman JC Works
DrivstoffBensinBensin
Girkassemanuell 6manuell 6
Slagvolum1598 ccm1598 ccm
Effekt190 hk218 hk
Dreiemoment260 Nm @ 1700-4500 o/min (v. overboost)300 Nm @ 1900-5000 (v. overboost)
0-100 km/t7,5 sek.6,8 sek.
Toppfart218 km/t229 km/t
Forbruk - blandet0,60 l/mil0,71 l/mil
CO2-utslipp139 g/km165 g/km
L x B x H413 x 179 x 155 cm412 x 179 x 152 cm
Akselavstand260 cm260 cm
Egenvekt1405 kg1400 kg
Bagasjerom350/1170 liter330/1080 liter
DAB-radio:2570 kr2570 kr