TIL LADING: Du bør også sjekke at ladekontakten kan brukes i Norge hvis du kjøper brukt elbil.

Elbiler fra USA kan være et risikofylt kjøp, da ladestandardene er ulike fra Norge og mye av Europa. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.
TIL LADING: Du bør også sjekke at ladekontakten kan brukes i Norge hvis du kjøper brukt elbil. Elbiler fra USA kan være et risikofylt kjøp, da ladestandardene er ulike fra Norge og mye av Europa. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.Vis mer

Kjøpe brukt elbil

Sjekk rekkevidden om du vil kjøpe brukt elbil

Batteri, garanti og om elbilen takler norsk vinter er andre ting du bør undersøke.

Med rundt 30.000 nordmenn foran deg i køen for å skaffe ny elbil, som betyr ett til to års ventetid, kan det friste å heller kjøpe brukt elbil.

Det finnes muligheter, for på Finn.no ligger det rundt av 3.000 brukte elbiler til salgs. Blant de moderne elbilene domineres bruktmarkedet av Nissan, Tesla, Volkswagen, Kia og BMW.

- Du kan gjøre en god handel og få nettopp den bilen du ønsker til en redusert pris og med mye raskere leveringstid, sier generalsekretær Børre Skiaker i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) i en pressemelding fra Newswire.

Selv om elbiler er mindre kompliserte enn bensin- og dieselbiler, er det likevel en del ting du som bruktbilkjøper må passe på.

#1: Rekkevidde

Mange av de brukte elbilene har dårligere rekkevidde enn de nye modellene, ifølge KNA.

- Enkelte går kanskje bare 15 realistiske mil på én lading. Derfor er det viktig å tenke på hva du skal bruke bilen til, og velge en bil som dekker ditt daglige kjørebehov uten at du må lade underveis, sier Skiaker.

#2: Vinterkulde

Dersom du velger å kjøpe drømmebilen i utlandet og importere den til Norge, bør du blant annet forsikre deg om at den er tilpasset barske, norske forhold, for eksempel kalde vintrer.

Det er viktig å sjekke at bilen har batterivarmer, altså en varmepakke som slår inn når temperaturen kryper nedover. Ellers kan du ende opp med betydelig redusert kjørelengde på kalde dager.

- Dessuten har biler som er tilpasset nordiske forhold gjerne varme i ratt, seter, vinduer og speil, legger Skiaker til.

Tall fra Bilnytt viser at mange kjøper brukt elbil fra utlandet. Fra i fjor til i år var det en økning på hele 82 prosent.

#3: Garanti

Nybilgarantiene er ofte bedre i Norge enn i andre land, både i antall år og dekningsomfang.

Importerer du en elbil, så er det garantien fra det landet du importerer bilen fra, som gjelder.

Sjekk spesielt batterigaranti på bilen du vurderer å kjøpe.

#4: Lading

Du bør også sjekke at ladekontakten kan brukes i Norge.

- Å importere elbiler fra USA kan være risikofylt, da ladestandardene der er ulike fra Norge og mye av Europa, sier Satheesh Varadharajan, styreleder og president i Tesla Owners Club Norway.

En elbil er imidlertid mindre mekanisk komplisert enn en bensin- eller dieselbil, og skal derfor være et mindre risikabelt bruktbilkjøp.

Elbiler slites ikke på lik linje med konvensjonelle biler. Eksempelvis er motor og girkasse helt forskjellig i både konstruksjon og vedlikehold. De aller fleste som har byttet til elektrisk drivlinje er fornøyd med valget, og ofte angrer de på at de ikke gjorde dette tidligere, ifølge Varadharajan.

#5: Batteriets levetid

Mobiltelefonbatterier har en lei tendens til å dø etter to til tre år. Derfor lurer mange på hvor mye effekt det er igjen i batteriene i en brukt elbil.

Flere vitenskapelige tester viser at elbilbatterier holder seg godt, men at du må regne med en liten svekkelse av kapasiteten for hvert år som går.

Moderne batterier tåler fint opp mot 300.000 kilometer og overlever gjerne selve bilen, men det forutsetter at eieren har behandlet dem bra. Å bytte et batteri i en elbil kan bli veldig dyrt.

- Derfor er det lurt å få batteripakken sjekket av et autorisert verksted før et eventuelt kjøp av en brukt elbil, sier Varadharajan.

#6: Bilens tilstand

Minst like viktig som batterisjekk er det kanskje å sjekke om bilen har rust, feil eller skader.

- Elbilens chassis har mange av de samme komponentene som bensin- og dieselbiler. Disse bør undersøkes på normal måte, sier Skiaker i KNA.

Han anbefaler å se etter rust i hjulbuer og under bilen. Ta gjerne en prøvetur og hør etter ulyder:

  • Hører du klakking eller banking på ujevnt underlag, kan det bety slark i hjuloppheng.
  • Malende lyder betyr ofte utslitte lager.
  • Trekker den kraftig til høyre eller venstre ved kjøring, så er det oftest feil ved forstilling.
  • Skjer det samme når du bremser, så kan det bety feil på bremsene.

Sjekk for øvrig at alle servicer er fulgt, samt om det har vært skader på bilen. Et komplett stemplet og signert servicehefte gir oftest en god indikasjon på at bilen er godt vedlikeholdt, råder Skiaker.