RETROVISJON: Mercedes-designsjef Gorden Wagener viser designdetaljene på konseptbilen Vision EQ Silver Arrow, en hyllest til rekordbilen fra 80 år siden. Foto: Daimler
RETROVISJON: Mercedes-designsjef Gorden Wagener viser designdetaljene på konseptbilen Vision EQ Silver Arrow, en hyllest til rekordbilen fra 80 år siden. Foto: DaimlerVis mer

1938-rekorden på 432,6 km/t på Autobahn feires

Sjekk den vanvittige Mercedesen!

På Pebble Beach i California, et av verdens mest prestisjetunge bilshow, slår Mercedes-Benz virkelig på stortromma i år, med denne oppsiktsvekkende skapningen som feirer et veldig spesielt jubileum.

Den høyeste hastigheten som noengang er målt på motorveien i Tyskland - Autobahn, er 432,59 kilometer i timen. Rekorden ble satt i januar 1938 i en Mercedes Benz W125 i versjon «Rekordwagen», med en V-12-motor på strekningen mellom Frankfurt og Darmstadt i det nådeløse oppgjøret mellom Mercedes-Benz og Auto-Union om hvem som hadde den raskeste bilen.

Fartsfantomene fra begge produsenter ble for øvrig kalt «sølvpiler» fordi de blanke aluminiumskarosseriene ikke var lakkert - for å spare vekt.

KRAGE: Som på 30-tallsoriginalen, er det en bevegelig krage som heves for å gi tilgang til førerplassen, for deretter å senkes igjen. Foto: Daimler
KRAGE: Som på 30-tallsoriginalen, er det en bevegelig krage som heves for å gi tilgang til førerplassen, for deretter å senkes igjen. Foto: Daimler Vis mer

Caracciola fikk rekorden knepent

Det var fabrikkføreren Rudolf Caracciola som oppnådde den utrolige hastigheten for Mercedes, kort tid etter at hans rival Bernd Rosemeyer i en Auto Union Streamliner V16 hadde greid 432 km/t på den samme strekningen. Da Rosemeyer derpå forsøkte å sette rekord igjen, blåste bilen hans av veien og Rosemeyer omkom.

Det er opplagt at 80-årsjubileet for en slik begivenhet må markeres og det gjør Mercedes på en spektakulær måte med denne nytolkningen av «sølvpil»-konseptet. W125-løpsbilene som rekordbilen var basert på, hadde tilnavnet Silberpfeile og konseptbilen som nylig ble vist i anledning bilshowet Pebble Beach i California er en hyllest til den «heroiske generasjonen» - med navnet Vision EQ Silver Arrow.

Denne konseptbilen har i tråd med tidsånden ingen bensindrevet V12-motor (dessverre, vil nok mange mene), men er er elektrisk drevet og er utstyrt med en batteripakke på 80 kWt. Av akademisk interesse er det at dette skal gi den moderne sølvpilen en rekkevidde på strøm på 40 mil i henhold til WLTP-standarden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

HEKKFINNE: Det meste er gjort for å oppnå optimal flyt gjennom luften. Resultatet er et nesten surrealistisk utseende - godt hjulpet av de spesielle felgene og lyseffekter både foran, bak og langs sidene. Foto: Daimler
HEKKFINNE: Det meste er gjort for å oppnå optimal flyt gjennom luften. Resultatet er et nesten surrealistisk utseende - godt hjulpet av de spesielle felgene og lyseffekter både foran, bak og langs sidene. Foto: Daimler Vis mer

Maksimal effekt er 750 hestekrefter - altså en anelse mindre enn de 765 den originale rekordbilen fra -38 bød på. For den som finner mangelen på lyd fra elmotorene (en foran og en bak), er det mulig å velge virtuell motorlyd - valgfritt AMG V8-lyd eller formel 1-lyd.

Spektakulær visjon

Som originalen, kan Vision EQ Silver Arrow skilte med ekstreme aerodynamiske egenskaper. Den er cirka en meter høy, men hele 530 centimeter lang.

REKORDVOGNA: Slik så Mercedes-Benz W125 Rekordwagen ut i 1938. Den var basert på løpsbilene W125, men fikk dette ultra-aerodynamiske karosseriet utviklet med hjelp fra flyprodusentene Heinkel og Messerschmitt. Foto: Daimler
REKORDVOGNA: Slik så Mercedes-Benz W125 Rekordwagen ut i 1938. Den var basert på løpsbilene W125, men fikk dette ultra-aerodynamiske karosseriet utviklet med hjelp fra flyprodusentene Heinkel og Messerschmitt. Foto: Daimler Vis mer

Bilen er lakkert i såkalt alubeam flytende metall-lakk i flere lag og både i front og hekk utgjør sammenhengende LED-striper bilens lyssignatur sammen med de innbygde EQ-logoene.

Kjempestore felger - 24 tommer foran og 26 bak - utgjør en stor del av det visuelle uttrykket fra siden, utstyrt som de er med halvsirkel-hjulkapsler som ikke roterer med hjulene. Felgene har 168 rosegullfargede eker hver.

Et gløtt av Mercedes' fremtid

Har så Mercedes-Benz utviklet denne fantastiske prototypen bare for moro skyld? Nei, ikke ifølge Gorden Wagener:

- Den bruker arven fra pionertiden. Formålet er akselerasjon og kjøreglede, den gir form til progressiv luksus, og gir et innblikk i vår designs fremtid.

BYGGET FOR FART: Rekordbilen hadde en Cd-verdi på imponerende 0,17 og vi vil tro den 80 år nyere EQ Silver Arrow kan matche dette. Legg merke til LED-signaturene og de delvis frittstående hjulene med 168 eker i rosegull og ikke-roterende hjulkapsler. Foto: Daimler
BYGGET FOR FART: Rekordbilen hadde en Cd-verdi på imponerende 0,17 og vi vil tro den 80 år nyere EQ Silver Arrow kan matche dette. Legg merke til LED-signaturene og de delvis frittstående hjulene med 168 eker i rosegull og ikke-roterende hjulkapsler. Foto: Daimler Vis mer

Til slutt slått av Koenigsegg

For å avrunde, hører det med til historien at Carraciolas rekord fra 1938 ikke bare var - og er - tidenes høyeste hastighet målt på Autobahn - den sto også som fartsrekord på offentlig vei noe sted i verden helt til 2017, da en Koenigsegg Agera RS kjørt av testfører Niklas Lilja klarte 447 kilometer i timen i snittfart på en avsperret seksjon av Highway 160 i Nevada, USA.