Tesla Model 3

Sjekk den nye fronten!

Fra delfin til superbil.

SINT: Model 3 har fått en kraftig facelift fra Tyske Startech. Foto: Startech
SINT: Model 3 har fått en kraftig facelift fra Tyske Startech. Foto: Startech Vis mer
Publisert

Tesla Model 3 har vært en formidabel suksess i annerledeslandet Norge og slo alle salgsrekorder det året den ble lansert. Vi kåret den også til årets bil.

Med mye effekt til lav pris, har den snudd alt på hodet og kjører fletta av det meste, selv om de koster både det dobbelte og tredobbelte.

SPORTY: Startech gjør at bilen endelig ser så sporty ut som den faktisk er. Foto: Startech
SPORTY: Startech gjør at bilen endelig ser så sporty ut som den faktisk er. Foto: Startech Vis mer

Tøffere

Men tøff har den aldri vært. Før nå. Det er riktignok ikke Tesla selv som sørger for det, men det veletablerte tuning- og stylingfirmaet Startech, som har kommet med oppgraderinger av både front, sider, hekk, understell, hjul og interiør av den kjappe sedanen.

PERFEKT PASSFORM: Startech og Brabus har lang erfaring med å lage høykvalitets styling til luksuriøse biler. Foto: Startech.
PERFEKT PASSFORM: Startech og Brabus har lang erfaring med å lage høykvalitets styling til luksuriøse biler. Foto: Startech. Vis mer

Startech og Brabus, som er samme selskap, er kjent for skyhøy kvalitet på tingene de produserer, og stylingdelene er av samme kvalitet- og har samme innfestningspunkter som originaldelene.

Mercedes AMG A 45 S fikk kjørt seg i en akselerasjonsduell med Tesla Model 3 Performance. Vis mer

3D Cad og formstøpt

Det er først og fremst fronten som gjør forskjellen. Den snille delfin-fronten er plutselig blitt sinst som en Lamborghini takket være utstrekt øvre del og sinte former som minner om luftinnak, men som selvfølgelig er blendet.

OVERKILL: Det re ikke alle elementene man trenger å ta med seg i pakka. Foto: Startech.
OVERKILL: Det re ikke alle elementene man trenger å ta med seg i pakka. Foto: Startech. Vis mer

Tåkelys nede er det også blitt plass til. Selvfølgelig er alle sensorer for autonom kjøring og parkering plassert på nøyaktig samme sted og utgjør ingen funksjonsforskjell.

Hissigere front

Sidene er uforandret, men har fått følge av en spoiler i fremkant av bakskjermen, nede ved kanalen. Hekkspoileren er også helt ny og er oppdelt i flere elementer, først og fremst for å få den litt mer spennende.

TREDELT: Hekkspoileren er voldsom og bakfangeren er blitt noe mer skulpturert. Foto: Startech.
TREDELT: Hekkspoileren er voldsom og bakfangeren er blitt noe mer skulpturert. Foto: Startech. Vis mer

Den tredelte hekkspoileren med plastelementene fremover bakskjermen er vi litt mer skeptiske til.

Chrome Delete

Vi liker bedre det de kaller Chrome delete, altså at alle chrome-lister før sort finish og dørhåndtakene blir i bilens farge.

Tesla har nylig også begynt med sorte detaljer, men da blir dørhåndtakene også sorte.

Små elementer som karbon over kameraet på siden er også signert Startech.

Svære hjul

Monostar M felgene er spesialtilpasset for Tesla Model 3 og kan velges med 9J20 med 245/35ZR20 foran og bak eller med 10,5J20 med hele 285/30ZR20 bak. Originalt sitter det 235/35XR20.

STORE: 20-tommere er standard på Performance, men Startech har skreddersydd 9 og 10,5 tommer brede felger for å fylle hjulhuset helt opp med alu og gummi. Foto: Startech.
STORE: 20-tommere er standard på Performance, men Startech har skreddersydd 9 og 10,5 tommer brede felger for å fylle hjulhuset helt opp med alu og gummi. Foto: Startech. Vis mer

Da slipper antispinnsystemet til Tesla å begrense effekten, uansett hvor skarp svingen er.

For å matche den nye looken, tilbyr Startech senking på 30 millimeter på Dual Drive og hele 40 på den bakhjulsdrevne versjonen.

Polestar 2 er nemlig billigere, har større batterikapasitet, er sterkere, trekker mer på hengerkroken og laster mer. Men Tesla biter tilbake med at den er lettere, går lenger og er raskere både i aks og i toppfart. Vis mer

Det er mange som har meninger om materialvalg og kvalitet innvendig i Tesla. Startech tilbyr heltrukket innredning i skinn og alcantara i mange forskjellige design og følger opp med karbondetaljer på ratt, dashbord og dørsider.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer