NAFs beste tips ved bilkjøp

Sjekk bruktbilen for «bombe» under panseret

En gammel registerreim som ryker kan ødelegge motoren totalt. Dette og fire andre ting er det svært viktig å passe på når du kjøper brukt bil.

MYE Å PASSE PÅ: Det er ikke lett for menigmann å vite hva man skal se etter når man kjøper ny bruktbil. Bildet er fra da Dinside ble med Torbjørn Seljevoll og Jan Robert Halvorsen (t.h.) i Vegvesenet var på kontroll hos Tåsen Bilverksted for å sjekke jobben partner Ståle Etland har gjort med en EU-godkjenning. Foto: Bjørn Langsem
MYE Å PASSE PÅ: Det er ikke lett for menigmann å vite hva man skal se etter når man kjøper ny bruktbil. Bildet er fra da Dinside ble med Torbjørn Seljevoll og Jan Robert Halvorsen (t.h.) i Vegvesenet var på kontroll hos Tåsen Bilverksted for å sjekke jobben partner Ståle Etland har gjort med en EU-godkjenning. Foto: Bjørn LangsemVis mer

Våren er høytid for bruktbilkjøp. I løpet av de neste månedene kommer 200.000 nordmenn til å kjøpe en ny, brukt bil. Som regel går det fint, men det finnes feller du absolutt må unngå.

Det er ikke så vanskelig, og du behøver slett ikke være bilekspert for å avsløre de dyreste feilene - som for eksempel en utslitt registerreim, som kan «sprenge» hele motoren på enkelte biler dersom den ryker.

Unngå «spøkelsene»

Å kjøpe en bruktbil, som er tre-fire år gammel, er det enkleste. Disse omsettes ofte gjennom merkeforhandlere, har fulgt servicer, har dokumentert kilometerstand og har fortsatt litt igjen på den fem eller sju årige nybilgarantien norske bilimportørene gir. Denne garantien kan du sjekke hos Forbrukerrådet.

Det er når du skal kjøpe en litt eldre bil, at du bør være ekstra oppmerksom. Biler som er mer enn fem-seks år gamle selges ofte fra frittstående forhandlere eller av privatpersoner. Selv om du ikke er ekspert på biler, kan du ganske enkelt avsløre noen av de dyreste feilene på en bil, før du skriver under kontrakten.

Asbjørn Rognes har jobbet som biltester og stasjonssjef i Norges Automobil-Forbund (NAF) i en mannsalder. Her gir han deg sine beste råd for å unngå de dyreste «bruktbil-spøkelsene»:

UNNGÅ DENNE BOMBEN: At bilene har skiftet registerreim i motoren er viktig å sjekke på bruktbilen. Foto: VW
UNNGÅ DENNE BOMBEN: At bilene har skiftet registerreim i motoren er viktig å sjekke på bruktbilen. Foto: VW Vis mer

5. Tannreim-bomben

– Mange biler har ei registerreim, eller tannreim, av gummi som driver kamaksel og ventiler i motoren. Denne skal byttes på bestemte intervaller – ofte rundt 120.000 kilometer, forteller Rognes.

Råd: Be om dokumentasjon på at dette er gjort og få det med i kjøpekontrakten. Jobben koster vanligvis fra 5.000 til 10.000 kroner. Dersom reima er gammel, og ryker eller hopper over ei tann på drivhjulet, vil ventilene kollidere med stemplene i motoren. I enkelte tilfeller er det snakk om totalhavari på motoren. Er du heldig da har motoren bare fått skader for 20.000 til 30.000 kroner.

4. Dyre heftelser

– Sjekk at forrige eier ikke har påført bilen økonomiske heftelser. Er du uheldig kan dette bli den desidert dyreste tabben du gjør ved bruktbilkjøpet – opptil flere hundre tusen kroner har NAFs advokater erfart, forklarer NAF-veteranen.

Råd: Når du har skrevet under kontrakten, er det du som står ansvarlig for disse heftelsene. Om bilen har heftelser sjekker du enkelt i Brønnøysund-registeret.

BLANKE OG FINE: I butikken ser alle bilene blanke og fine ut, men du bør få med en garanti i kontrakten, selv om bilen er godt brukt. Foto: Rune Korsvoll
BLANKE OG FINE: I butikken ser alle bilene blanke og fine ut, men du bør få med en garanti i kontrakten, selv om bilen er godt brukt. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

3. Rustne bremser

– Dette er en feil som er blitt et stort problem på biler med skivebremser. I daglig kjøring brukes stort sett bare bremsene foran. Det fører til at bremseskivene bak ruster og de små hydrauliske pumpene, caliperne, som klemmer klossene mot skivene, henger seg fast, forteller Asbjørn Rognes.

Råd: Dersom både bremseklosser, bremseskiver og calipere foran og bak må skiftes, er det fort snakk om 10.000 kroner eller mer. Rust på skivene sjekker du enkelt gjennom åpningene i felgen.

2. Kilometerjuks

– Med en spesialtilpasset datamaskin er det relativt enkelt å skru tilbake kilometer-telleren på en moderne bil. Det vil øke prisen på bilen mye, sier Rognes til Dinside.

Råd: Biler importert fra Tyskland kan erfaringsmessig ha vært utsatt for dette. Den beste måten å få bekreftet kilometerstanden, er en sjekk av serviceheftet på bilen. Du kan også sjekke kilometerstand, EU kontroll og en del andre ting på Vegvesenets hjemmesider.

- Slitasje på ratt, seter og pedaler kan gi en viss indikasjon. På en NAF-test kan vi sjekke om slitasjen på foringer i hjulopphenget står i stil til kjørte kilometer, forteller Rognes videre.

1. Knekte fjærer

– Et problem som ganske ofte dukker opp på eldre bruktbiler er knekte skrufjærer – spesielt foran. Vann, salt og skitt fra veien legger seg i «skåla», som holder nedre del av fjæra og gir rustangrep.

Sammen med vridninger i fjæra, gjør det at den nederste delen brekker av. Siden den synlige delen av fjæra ofte ser hel og fin ut, kan dette være vanskelig å oppdage for en amatør. Et tegn kan være at bilen er lavere i det ene hjørnet. Prisen for å skifte ei fjær er 4.000-8.000 kroner.

Råd: Be om dokumentasjon fra selger og få det med i kontrakten.