<strong>MÅ SKJERPE SEG:</strong> Dersom bilprodusentene ikke kutter utslippene kraftig i år, kan det ende med bøter på til sammen 145 milliarder kroner, ifølge PA Consulting. Foto: Markus Pentikainen.
MÅ SKJERPE SEG: Dersom bilprodusentene ikke kutter utslippene kraftig i år, kan det ende med bøter på til sammen 145 milliarder kroner, ifølge PA Consulting. Foto: Markus Pentikainen. Vis mer

145 milliarder kroner

Sjekk bilfabrikkenes milliard-bøter

Bilprodusentene klarer ikke EUs nye utslippskrav som trådte i kraft 1. januar. De kan vente seg bøter på 145 milliarder, og verstingmodeller kan forsvinne. VW kan få den største smellen.

Publisert
Sist oppdatert

EUs krav om at flåten av biler som en produsent selger, ikke skal ha et CO2-utslipp som overstiger 95 gram per kilometer, blir vanskelig å oppfylle. De produsentene som ikke klarer kravet, får en bot på 95 euro (ca. 950 kroner) per gram CO2 over grensen, ganget med antall biler som selges.

VW-bot på 45 milliarder

Ifølge en ny rapport fra analyseselskapet PA Consulting, som jobber tett på bilbransjen, kan den totale boten for europeiske bilprodusenter bli på mer enn 145 milliarder kroner ved inngangen til 2021, dersom ting ikke endrer seg dramatisk i løpet av 2020.

<strong>MANGE ELBILER:</strong> Til tross for at VW kommer til å selge mange elbiler i år, med ID.3 i spissen, er ikke det nok til å unngå en kraftig bot fra EU. Foto: VW
MANGE ELBILER: Til tross for at VW kommer til å selge mange elbiler i år, med ID.3 i spissen, er ikke det nok til å unngå en kraftig bot fra EU. Foto: VW Vis mer

Det er Volkswagen som ligger an til å få den største boten. Bilene til Volkswagen er ikke de som slipper ut mest CO2, men på grunn av det store antallet biler som selges, kan boten bli på hele 45 milliarder kroner, ifølge PA Consulting. Dette utgjør 32 prosent av VWs fortjeneste i 2018.

Om mulig enda verre kan det bli for Jaguar Land Rover, som selger få, men store, bensinslukende biler og dermed har det største gjennomsnittlige CO2-utslippet. Her kan boten bli så høy som 9,3 milliarder kroner, eller 400 prosent av fortjenesten til selskapet i 2018.

Toyota har lavest utslipp

Volvo, som er en av de mindre bilprodusentene, kommer heller ikke spesielt gunstig ut. På grunn av at de fleste av Volvos biler er SUV-er med høyere forbruk og utslipp enn vanlige personbiler, hadde Volvo i 2019 et gjennomsnittlig utslipp på 129,5 gram CO2. Dersom Volvo klarer å redusere utslippene til 121 gram i løpet av året, vil boten bli på i underkant av fire milliarder kroner.

<strong>EU TVINGER OSS:</strong> - Kravene fra EU tvinger oss til å selge elbiler, sier Peugeot-sjef Jean Philippe Imperato. Foto Peugeot
EU TVINGER OSS: - Kravene fra EU tvinger oss til å selge elbiler, sier Peugeot-sjef Jean Philippe Imperato. Foto Peugeot Vis mer

Best i klasen er altså Toyota, som med sine hybridbiler vil kunne klare å kutte utslippet til 95,1 gram ved inngangen til 2021, ifølge PA Consulting. Det betyr i så fall en bot på «bare» 190 millioner kroner. Peugeot Citroën kommer på en god andreplass.

Må selge elbiler

- Å betale store bøter er ikke et alternativ for oss. Vi er nødt til å elektrifisere bilene våre dersom vi skal ha noen sjanse til å komme ned mot målet på 95 gram CO2 neste år. Kravene fra EU tvinger oss til det, sa Peugeot-sjef Jean Philippe Imperato da Dinside snakket med ham under lanseringen av fabrikkens nye, elektriske biler i fjor. I Imperators plan inngår blant annet elektriske utgaver av 208 og 2008, samt ladbare hybrid-utgaver av både 508, 3008 og 5008.

En av utfordringene for bilprodusentene er at utslippene av CO2 ikke har gått ned de siste par årene. Tvert imot har de økt noe. Dette skyldes blant annet at salget av dieselbiler har stupt etter diesel-skandalen hos VW. En dieselbil har en mer effektiv forbrenning og lavere CO2-utslipp enn en bensinbil.

Beregnet utslipp og bot

ProdusentCO2-utslippBot i mrd. kr
1. Toyota95,10,18
2. Peugeot/Citroën95,69,38
3. Renault/Nissan97,811,00
4. Hyundai/Kia101,17,97
5. VW109,345,00
6. BMW110,17,54
7. Ford112,814,50
8. Daimler114,19,97
9. Honda119,23,22
10. Fiat/Chrysler119,824,0*
11. Volvo121,03,82
12. Mazda123,68,77
13. Jaguar/Land Rover135,09,30
Kilde: PA Consulting. Beregnet utslipp og bot i 2021. *= Har kjøpt utslippskvoter fra Tesla.

På gjerdet med elbiler

I tillegg har overgangen til den nye og strengere målemetoden WLTP medført at forbrukstallene og dermed utslippstallene for CO2, har økt med rundt 10 prosent.

Om virkeligheten og bøtene blir så ille som PA Consulting har regnet ut, er fortsatt usikkert. Det er faktisk slik at mye kan endre seg i løpet av 2020. Mange produsenter har hatt elektriske biler klare, men har sittet på gjerdet og ventet med å starte salget, nettopp for å få elbilene med i EUs CO2-regnskap. Dette kan betyr at CO2-tallene blir bedre enn ventet. For å slippe unna de største bøtene, kan bilprodusentene også sette i verk noen andre tiltak.

<strong>BEST I KLASSEN:</strong> Takket være sin satsing på hybridbiler, er Toyota det bilmerket som er nærmest til å klare EUs nye utslippskrav. Foto: Toyota
BEST I KLASSEN: Takket være sin satsing på hybridbiler, er Toyota det bilmerket som er nærmest til å klare EUs nye utslippskrav. Foto: Toyota Vis mer

Slik kan de slippe bot

1. De kan kjøpe utslipps-retter fra andre bilprodusenter. Fiat Chrysler har kjøpt slike for flere hundre millioner kroner fra Tesla, som bare selger biler med null utslipp.

2. Selge flere elbiler. Hver elbil en produsent selger vil telle som to fossilbiler i år og som 1,67 fossilbiler i 2021.

3. Slutte å selge store motorer. Flere bilprodusenter som BMW, Audi og Mercedes har allerede plukket vekk de største og mest umoderne motorene fra bilparken sin.

4. Færre varianter. BMW har for eksempel nesten halvert antall motorer og girkasser i sin portefølje.

5. Dyrere ekstrautstyr. Ekstrautstyr koster i form av høyere vekt, forbruk og utslipp. Dersom du vil ha en bil med mye ekstrautstyr framover, må du regne med at dette vil bli dyrere.

6. Selge flere ladbare hybrider. Mange produsenter introduserer nå ladbare hybrider med større batterier. Det betyr en rekkevidde på70-80 kilometer på strøm og betydelig lavere CO2-utslipp.

7. Stoppe salget. Produsentene vil holde nøye øye med utslippstallene og utover høsten kan det bli snakk om å stoppe salget av versting-modeller for å kutte utslippene.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer