ESSEN MOTOR SHOW 2017: Rett i forkant av messe-åpningen poserer en modell sammen med Mercedes-AMG Vision Gran Turismo. Foto: Messe Essen
ESSEN MOTOR SHOW 2017: Rett i forkant av messe-åpningen poserer en modell sammen med Mercedes-AMG Vision Gran Turismo. Foto: Messe EssenVis mer

Essen Motorshow

Sjekk bildene fra verdens morsomste bilmesse!

Essen-messen er et fyrverkeri av et bilshow og mye mer enn verdens største tuning-messe. Dinside var der. I første omgang viser vi dere samlingen av superbiler.

I oktober i fjor kunne vi fortelle om Oslo Motor Show, en heidundrendes bilmesse som ble besøkt av over 40.000 mennesker.

Det er likevel en dverg i europeisk sammenheng: I løpet av en drøy uke i desember ble bilmessen i Essen besøkt av 356.000 personer og over 500 utstillere hadde tatt plass i de 12 messehallene på Gruga Park-området utenfor Essen i Ruhr-området i Tyskland. Essen er dermed den nest største bilmessen i Tyskland (etter Frankfurt, som ble arrangert i september), og gikk i år av stabelen for 50. gang.

Blomstrende bilkultur

Jubileet ble behørig markert med ekstra festivitas og -som vanlig - et imponerende oppbud av spektakulære biler - og diverse utstyr og gjenstander knyttet til den blomstrende tyske bilkulturen.

Til og med elbiler, hybrider og bildelingsløsninger var det plass til i år!

Her har vi samlet sammen et begrenset utvalg av det som var å se i det som ble den store finalen bil-året 2017 og starter med messens egen oppsummerings-video:

Den 50. utgaven av Essen Motor Show gikk av stabelen i desember. Vis mer Vis mer

Superbiler

Til ære for de 50 årene, ble også et celebert utvalg fra 50 år med supersportsbiler stilt ut. Her er noen av dem (klikk på dem for å se stor versjon):

Ford GT40

FERRARI-DÖDAREN: GT40 var resultatet av at Fords forsøk på å kjøpe Ferrari mislyktes og Henry Ford II bestemte seg for å utfordre Ferraris hegemoni på Le Mans, som hadde vart i flere år. Fra 1964 til 1969 kom den i fem forskjellige utgaver, og GT40 tok fire strake seiere på Le Mans (1966, -67, -68 og -69) etter to mislykte forsøk i 1964 og 1965. Foto: Knut Moberg Vis mer

Jaguar XJ220

VERDENS RASKESTE: Jaguar XJ220 ble produsert i bare 275 eksemplarer mellom 1992 og 1994. Den var utviklet i samarbeid med Tom Walkinshaw Racing og fikk en V6 Twin turbo motor istedet for en V12, som opprinnelig planlagt. Den hadde tittelen som verdens raskeste produksjonsbil i 1992 og 1993 med en toppfart på 341,7 kilometer i timen. Foto: Knut Moberg Vis mer

Ferrari F40

JUBILEUM: Ferrari F40 var Enzos Ferraris siste prosjekt og markerte sportsbilprodusentens 40-årsjubileum Den ble produsert fra 1987 til 1992 og hadde en midtstilt V8-motor på 2,9 liter og 478 hestekrefter. Toppfart var 321 km/t og 0-100 gikk på den gang forrykende 4,7 sekunder. Foto: Knut Moberg Vis mer

Bugatti Chiron

DEN ULTIMATE: Bugatti la lista ekstremt høyt med sin 1001-hesters Veyron i 2005, oppgradert senere til 1200 hestekrefter i versjonen Super Sport. I 2016 kom etterfølgeren, Chiron, som forgjengeren oppkalt etter en av den franske sportsbilprodusentens racingførere fra før krigen. Motor: W16 på 8,0 liter, fire turboladere, 1500 hestekrefter, 0-100 på 2,5 sekunder og elektronisk begrenset toppfart på 420 km/t. Potensiell toppfart er estimert til cirka 460 km/t. Foto: Knut Moberg Vis mer

Mercedes SLR McLaren

HEDER OG ÆRE: Dette er den siste utgaven av Mercedes-Benz SLR McLaren, her i 722-utgaven som Stirling Moss Special Edition, produsert i 75 eksemplarer og levert utelukkende til SLR-eiere. Med sin kompressormatede 5,4-liters V8-motor på 650 hester greide den en toppfart på 334 km/t og gjorde 0-100 på 3,4 sekunder. SLR McLaren i alle ugaver ble produsert fra 2003 til 2010. Foto: Knut Moberg Vis mer

Pagani Huayra

ALT-ITALIENEREN: Alternativert til Ferrari og Lamborghini er raffinerte Pagani, kjent for sin tidligere superbil Zonda. Huayra kom i produksjon i 2012 og med sin Mercedes-AMG- V12-motor på 6,0 liter og 730 hester, klarer den 0-100 på 2,8 sekunder og 383 km/t. Foto: Knut Moberg Vis mer

Porsche 959

SUPER-911: 959 var verdens raskeste produksjonsbil da den kom i 1986, med en toppfart på 314 km/t. Opprinnelig utviklet for gruppe B-rally, er dette den gateregistrerbare versjonen. Den var utstyrt med den sekssylindrede boksermotoren på 2,85 liter som utviklet 450 hestekrefter og klarte 0-100 på dengang vanvittige 3,7 sekunder. Foto: Knut Moberg Vis mer

-