Sjefsvogna SLR

Mercedes vil garantert få my oppmerksomhet med denne bilen. De første bildene finner du her.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Sjefsvogna SLR

Sjefsvogna SLR

  1. Store bilder


Mercedes har fått mange spaltemeter ut av denne bilen og nå er den endelig på plass. Bilen som Mercedes har utviklet sammen med McLaren har mye ny teknologi under skallet, og en særdeles heftig motor under panseret utviklet av AMG. Den har et slagvolum på 5,5 liter, kompressor, og yter ikke helt ubeskjedent 626 hestekrefter og 780 newtonmeter. Ytelsene er nesten helt i en klasse for seg med en akselerasjon fra 0 til 100 på 3,8 sekunder. 200 passeres etter 10,6 sekunder og hvis ikke bilen har tatt av passeres 300 på 28,8 sekunder. Estimert toppfart er foreløpig 334 kilometer timen. Motoren tilfredstiller miljøkravet EU4 som trer i kraft i 2005.

Bilen er ustyrt med en 5-trinns automatisk girkasse som kan fungere som vanlig automatkasse, eller med mulighet for å gire med knapper på rattet eller med selve spaken. Den har også en manuell funksjon med tre sjalteprogrammer. Det er "sport" som er den snilleste, "supersport" for de halvaggressive og "race" for de som virkelig skal gi alt.

Store deler av bilen er bygget i karbonfiber for å holde vekten nede. Kollisjonssonene foran og bak, vingedørene og panseret er eksempler på det. Teknologien er brukt i flyindustrien og i Formel 1, og vektbesparelsen ved å bruke karbonfiber er cirka 50 prosent.

Superbremsene er keramiske og forsterket med karbonfiber de også. Bremseeffekten skal selvsagt være luftveistettende, men tåler også ektremt høye temperaturer og har lang levetid. SLR har Sensotronic Brake Controll (elektrohydraulisk bremsesystem) og elektronisk stabilitetsprogram (ESP), samt automatisk overvåking av lufttrykket i dekkene. De siste tre tingene har vi sett ofte på mer normale biler.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder