Sittestilling og utstyr

Vår testsykkel hadde blitt påmontert litt ekstra utstyr. Lyddempere i karbonfiber og automatisk smøring av kjedet var på plass.

Når du klasker rumpa ned i det knallharde setet merker du at dette er en skikkelig racer. Det kjennes knapt ut som setet er polstret i det hele tatt, og du blir fort litt nummen i baken. Siden en L-twin er smal blir plassen til bena veldig god. Du slipper å sitte skrevende slik som det ofte kan føles med en rekkefirer mellom bena.

Fremoverlent

Styret på 748 sitter lavt og du ligger veldig hardt på hendene. Det skal mye fart til før du kjenner at lufttrykket mot brystkassa letter litt på trykket mot hendene. Norske fartsgrenser tilsier heller at du må trene opp armer og rygg for å få det noenlunde behagelig, fothvilerne sitter nemlig montert veldig høyt. Vinkelen på knærne blir veldig spiss og for de lengste av oss må det hyppige strekkøvelser til for at ikke bena skal stivne helt.

748 har også baksete. Vi har ikke prøvd det fordi ingen ville sitte der, men bare en visuell vurdering røper at det er trangere enn de fleste setter pris på, men det kan muligens brukes som en nødløsning?

Litt ekstra her og der

Instrumenteringen er helt grei på 748. Bensinmåler mangler -- som vanlig -- og klokke er heller ikke på plass. En lampe lyser når tanken er nesten tom. Det holder hvis det ikke er for langt til nærmeste bensinstasjon. Turtelleren har ingen rødmerking, det er litt uvant, men ikke noe problem. Både tallene og viseren er grønne. Tøft!

Styredemperen holder styret i ro når det går unna som verst. Det er svært behagelig og det bedrer sikkerheten. Vår testsykkel hadde også et system som automatisk smører kjedet. Dette lurt, praktisk, lettvint, sparer tid og arbeid og gjør at kjedet får lengre levetid. Systemet koster 1.195 kroner pluss eventuell montering. I tillegg hadde vi potter i karbonfiber. Dette koster omtrent 10.000 kroner og gjør at sykkelen fremstår som ekstra eksklusiv og bidrar noe til den herlige lyden.