Sinna Civic

Honda Civic har – i alle fall ikke her hjemme – blitt sett på som noen vaskeekte GTi-bil. Det kan meget vel endre seg når Type-R kommer til høsten.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Under panseret i Honda Civic Type-R hviler (det seg) en firesylindret rekkemotor med 16 ventiler og et slagvolum på 2 liter. Ved 7.400 omdreininger yter motoren 200 hestekrefter, og gjør Civic Type-R til en av de raskeste bilene i sin klasse.

Det skal nemlig ikke passere mer tid enn 6,8 sekunder før speedometernåla har passert 100 kilometer i timen – og toppfarten er 234 kilometer i timen.

Variable ventiltider

Hemmeligheten bak ytelsene er avansert motorstyring og variable ventiltider (VTEC). Honda har ikke falt for fristelsen å utstyre motoren med turbo eller intercooler – de satser isteden på turtall for å lokke det beste ut av motoren. Dreiemomentet i Civic Type-R er oppgitt til 196 Nm ved 6.500 omdreininger i minuttet.

Spoilere foran og spoilere bak

For å konstantere at Honda Civic Type-R er en rendyrket sportsmodell trenger man bare å kaste et blikk på bilen. Store spoilere foran og bak, dype sideskjørt og dekk i dimensjonen 205/45 R 17 taler sitt tydelige språk – selv om Honda hardnakket hevder at det er montert utelukkende for å bedre kjøreegenskapene.

Også innvendig skiller Civic Type-R seg ut. Setene er dype(,) og med kraftige sidevanger. Instrumentene har hvit bakgrunn og alle sømmer på seter og ratt er sydd med rød tråd. I tillegg er girkulen av titan.

Stivere

Med 200 hester under panseret sier det seg selv at understell og bremser må oppgraderes. Derfor har Civic Type-R blitt utstyrt med større bremseskiver, stivere fjæring og demping, samt raskere styring.

I tillegg har karosseriet og understellet blitt stivet opp. Foran er Type-R 17 prosent stivere enn standardutgaven, mens den er 23 prosent stivere bak. Dette har Honda fått til ved hjelp av å montere fjærbensstag foran og bak.

Ingen OBOS-GTi

Også lille Norge får glede av Honda Civic Type-R, for til høsten kommer ”lommeraketten” til fedrelandet. Prisen er foreløpig ikke klar, men det er lite som tyder på at dette blir noen OBOS-GTi – til det har bilen rett og slett for mye krydder under panseret.

Relaterte artikler

  • Test av Honda Accord Type-R

  • Test av Honda Integra Type-R

  • Test av Honda S2000
  • Duell: Honda S2000 mot Audi TT Roadster 225 Hk