Sikrere RAV4

Toyota har prioritert på en måte som vi nordboere bør sette pris på. Elektronisk stabilitetskontroll blir i praksis standard på alle RAV4.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Sikrere RAV4
image: Sikrere RAV4


ROMA (DinSide Motor): Det er den norske importøren som velger å spesifisere bilene til Norge med dette viktige sikkerhetsutstyret. Spesielt for oss er jo veldig varierende føreforhold, og vi er ikke i tvil om at elektronisk stabilitetskontroll sammen med gode dekk er noe av det viktigste sikkerhetsutstyret tilgjengelig.

Viktig bil

Toyota RAV4 er en modell som bringer nye kunder til Toyota, kunder som kommer fra biler som gir et annet sammenlikningsgrunnlag enn de trofaste Toyota-kjøperne har. Et poeng med ansiktsløftningen har vært å gi RAV4 litt mer opplevd kvalitet i form av materialvalg og løsninger.

For eksempel er RAV4 nå tilgjengelig med et godt navigasjonssystem, og det er brukt ressurser på å redusere støynivå. Også komfortinnretninger som konstantfartholder og elektronisk styrt klimaanlegg har funnet sin plass i ansiktsløftede RAV4.

For vår del et opplever vi de små ytre endringene som mest vellykkede. Ved hjelp av runde tåkelys og endret front i form av lykter og støtfanger, og nye baklykter, har RAV4 fått et uttrykk som minner om sin nye storebror Land Cruiser. Også nye felger hjelper til at denne milde endringen er nok til at RAV4 fremstår som både mer elegant og tøff.

Innvendig er det også endret litt på midtkonsoll og ratt. Dashbordet er merkelig nok kun delvis i nytt materiale, den øverste delen er i en ny, litt mykere og mattere plastkvalitet, mens den nedre delen er i den gamle litt stusselige plastkvaliteten. Det ser rart ut, og virker som en litt unødvendig innsparing.

Mykere og bedre

image: Sikrere RAV4


Ved hjelp av små justeringer er RAV4 blitt mer komfortabel. Borte er den litt stumpete følelsen, og den nyvunne komforten kler en bil som RAV4 godt. Selv om RAV4 er blitt mykere har den beholdt den litt sportslige kjørefølelsen som skilte den fra konkurrentene.

Mykere vil det også bli ved en eventuell kollisjon, sidekollisjonsputer står nå på listen over standardutstyr. Det er også gjort arbeid innvendig i form av polstringer og forsterkninger.

Mer om motorer og priser finner du her.