Sikrere Jaguar XK8

Sikrere Jaguar XK8

NYHET: Det er, tro det eller ei, våre kjære naboer i øst - svenskene og firmaet Autoliv - som har pønsket ut det seneste tilskuddet til sikkerhet i Jaguar. Og denne gangen er det sensorer som skal sørge for at kollisjonsputene gjør det de er laget for å gjøre - redde liv.

Publisert

Som den første bilfabrikanten i verden lanserer nå Jaguar et avansert system for å styre hvordan kollisjonsputer utløses. For det er et kjent problem at personer som sitter for nær puten eller ikke bruker bilbelte kan bli hardt skadet, eller i verste fall miste livet, som en følge av at kollisjonsputen utløses.

Ultralyd, og sensorer

Adaptive Restraint Technology System (ARTS), som Jaguar kaller det, består av sensorer plassert i A og B-stolpen, samt i taket og i låsen til sikkerhetsbeltet. I tillegg er det sensorer plassert i setene som registrerer hvorvidt det sitter noen der eller ikke.

På den måten "vet" kollisjonsputene hvorvidt noen sitter i setene, om de bruker sikkerhetsbelter og om de sitter for nær kollisjonsputene. Sitter personen for nærme tennes et lys i instrumentpanelet for å fortelle føreren at kollisjonsputen blir slått av, puten aktiviseres imidlertid automatisk i løpet av millisekunder når passasjeren igjen er på trygg avstand fra puten. Ved hjelp av den samme informasjonen justerer systemet hvor mye - og hvor fort - puten skal blåses opp ved en ulykke.

Standard her hjemme

I første rekke er det de rike og vellykkede som får nyte godt av ARTS, systemet blir nemlig standard i toppmodellen til Jaguar - XK8. En bil som koster 1.115.000 kroner. Vi andre, som ikke har råd til slik luksus, kan meget vel ivareta vår egen sikkerhet ved å alltid bruke bilbelte, og hele tiden passe på at man holder en passende avstand til kollisjonsputen. Det siste burde bli lett når du vet at hastigheten en kollisjonspute blåses opp på tilsvarer omtrent 300 kilometer i timen - og det er som en kjent Aukrust figur så kjent uttaler det; farlig. Spesielt dersom du sitter for nærme, eller ikke bruker sikkerhetsbelte.

Relaterte artikler

  • Test av Jaguar XK8
  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer