Sikkert bruktbilkjøp

En ny Skoda Octavia er rimelig, driftssikker og solid – det er også bruktbilene. Noen feller er det imidlertid.

Vitsene florerte om det tsjekkiske bilmerket Skoda. Det var omtrent det verste man kunne finne på å kjøre, med mindre man hadde doktorgrad i mekanikk og trivdes i omgang med verktøy.

I dag er situasjonen annen. Og dersom du ikke bekymrer deg over at naboen smiler skjevt til deg og din Skoda ligger alt til rette for å gjøre et bruktbilkjøp av den trygge sorten. For når Skoda lanserte Octavia i 1997 var en samlet motorpresse enige om at Skoda hadde gjort noe riktig. Bygget på samme plattform som blant annet Audi sin sportsbil TT, og med motorer fra Volkswagen og Audi var i allefall det tekniske i orden. Og motorene spenner fra 1,6-liter og 75 hester opp til 180 hester i RS versjon. I tillegg er det drivstoffgjerrige TDi motorer å finne under Octavia sitt panser – og bor du langs ubrøytede veier vil du sette pris på det faktum at Skoda også tilbyr en versjon med firehjulsdrift. Karosseriutgavene var enten kombi-kupe eller stasjonsvogn.

Dette er feilene

Dette er feilene
Karosseri:- Skoda Octavia er foreløpig for ny til at rust viser seg. Grundig rustbehandlig og galvanisert karosseri holder dessuten rust i sjakk. Octavia har 10 års garanti mot gjennomrustning.
Motor:- Feil med rele på motorstyring til TDi motorene (Gjelder tidlige modeller.)
 - Stor klutsjslitasje på Octavia 1,6-liter. (Bedre holdbarhet på klutsjer på TDi og 1,8 Turbo)
Diverse:- Kast i bremsene (kjenn etter risting i rattet ved bremsing).
 - Dårlig virkning på parkeringsbremsen.
 - Baklys som ikke fungerer.
 - Det er rapportert om problemer med bremsekraftforsterkeren.
 - Problemer med forakselen.
 - Problemer med kombiinstrumentet.
 - Prøv om de elektriske vindusheiserne fungerer.

Dette er historien

Historikk
1997:- Skoda lanserer Octavia. Motorer er 1,6-liter 75 Hk, 1,6-liter 101 Hk, 1,8-liter 125 Hk og 1,9-liter TDi 90 HK.
1998:- Skoda Octavia stasjonsvogn lanseres.
1999:- Octavia lanseres med firehjulsdrift (kun som stasjonsvogn). Nytt dashbord. Motorutvalget utvides med 1,9 TDi med 110 Hk, 1,8 T med 150 Hk og to-liter med 115 Hk.
2000:Skoda oppgraderer Octavia - blant annet får bilen bedre plass i baksetet. 1,9 TDi med 100 Hk erstatter motoren med 90 Hk, 1,4 liter med 75 Hk erstatter 1,6-literen med 75 Hk.
2001:Octavia kombi kommer med firehjulsdrift. Skoda Octavia RS lanseres med 180 hester.

Konklusjon

Det er liten tvil om at feilene som foreløpig har dukket opp på Skoda Octavia mer er av bagatellmessig enn av alvorlig karakter. Rust bør heller ikke være noe problem, Skoda har utrustet Octavia med helgalvanisert karosseri og vært generøse med rusthindrende voks i hulrom. Heller ikke tyske TüV finner mye å klage på, bortsett fra dårlig justert håndbrekk og baklys som ikke virker.

Sikkert bruktbilkjøp

Billig er også Skoda Octavia – i allefall dersom man sammenlikner med Volkswagen Passat. En ett år gammel Octavia stasjonsvogn med 1,6-liters motor og 102 hester er nemlig priset til 195.000 kroner i Elegance-versjon. En tilsvarende Volkswagen Passat koster 220.000 kroner. Vær imidlertid klar over at selv de eldste bruktbilene er ganske nye. Forvent derfor ikke å finne gode eksemplarer for noe særlig under 160.000 kroner.