BELTET LØSER UT: På både VW Polo, Seat Arona og Seat Ibiza løser sikkerhetsbeltet bak ut når bilen gjennomfører en unnamanøvertest. Foto: Tekniikan Maailma
BELTET LØSER UT: På både VW Polo, Seat Arona og Seat Ibiza løser sikkerhetsbeltet bak ut når bilen gjennomfører en unnamanøvertest. Foto: Tekniikan MaailmaVis mer

Alvorlig sikkerhetsfeil på Seat og VW:

Sikkerhetsbeltet løser ut i Seat Arona, Ibiza og VW Polo

I en unnamanøvertest med Seat Arona løste sikkerhetsbeltet seg plutselig ut. Det skjedde først på Arona, deretter på Seat Ibiza og VW Polo.

Testen ble gjennomført av vår finske samarbeidspartner Tekniikan Maailma (TM) . Den alvorlige feilen ble oppdaget i forbindelse med en vanlig test av Seat Arona. Med fem passasjerer i bilen, ble det kjørt en såkalt elgtest, eller dobbelt unnamanøvertest, slik du kan måtte gjøre ute på veien når du skal unngå å kjøre på noe eller noen som plutselig kommer ut i veien.

Setebeltet svikter

Samtidig som bilen svingte kraftig, åpnet låsen til sikkerhetsbeltet til passasjeren på venstre side seg. Tekniikan Maailma gjentok testen med Seat Ibiza og VW Polo. Også her åpnet låsen til sikkerhetsbeltet seg. Testen ble kjørt i 70 km/t og belastningen på beltene var moderate, sammenliknet med hva den vil være under en kritisk manøver for å unngå en ulykke på veien.

Alle de tre bilene er bygget på VW-konsernets MQB-plattform.

Skandale-produsent

Produsenten av sikkerhetsbeltene er det skandaleomsuste selskapet Takata. Bildelprodusenten er innblandet i historiens største tilbakekalling med mange millioner biler. Deres kollisjonsputer har inneholdt skarpe metallsplinter som har drept passasjerer i en kollisjon.

Tekniikan Maailma har også gjennomført den samme testen med VW T-Roc, som også bygges på MQB-plattformen. Her oppførte sikkerhetsbeltene seg helt normalt. Disse beltene er produsert av selskapet TWR. I Norge er det solgt rundt 440 utgaver av nye VW Polo, mens det så langt bare er registrert rundt 60 biler fra Seat. Om alle disse har de aktuelle sikkerhetsbeltene fra Takata, vet vi ikke.

ELGTEST: På både VW Polo, Seat Arona (bildet), og Seat Ibiza, skjer feilen under denne unnamanøvertesten. Foto: Tekniikan Maailma
ELGTEST: På både VW Polo, Seat Arona (bildet), og Seat Ibiza, skjer feilen under denne unnamanøvertesten. Foto: Tekniikan Maailma Vis mer

Innrømmer feilen

”Etter vår mening er årsaken til at beltet låses opp en kombinasjon av låsens design og at knappen som løser ut beltet er for følsom. Feilen er så alvorlig at den bør føre til at de aktuelle bilene kalles tilbake”, skriver Tekniikan Maailma i en uttalelse.

En talsperson for VW-gruppen, Riitta Karjalainen, uttaler at produsentene nå er informert om at eierne av bilene det gjelder skal advares mot å bruke midtsetet til feilen er utbedret. Det skal ikke være noen risiko for at svikten inntreffer dersom bare de to ytterste plassene benyttes, ifølge Karjalainen.

TM har også forelagt saken for Seat og deres PR-sjef Christian Stein, som bekrefter at feilen finnes:

– Basert på de analysene vi har gjort på vår fabrikk, har vi identifisert det sikkerhetsproblemet som Tekniikan Maailma har funnet i sine tester. Vi jobber med å finne mulige løsninger på dette og vil komme med en beslutning så snart vi kan.

SKAL UTBEDRES: – Seat har utarbeidet en løsning på problemet, sier den norske Seat-sjefen Tor Anton Bjørge (t.h.). Her sammen med sjefen for salg og markedsføring i Seat, Wayne Anthony Griffiths. Foto Rune Korsvoll
SKAL UTBEDRES: – Seat har utarbeidet en løsning på problemet, sier den norske Seat-sjefen Tor Anton Bjørge (t.h.). Her sammen med sjefen for salg og markedsføring i Seat, Wayne Anthony Griffiths. Foto Rune Korsvoll Vis mer

Seat tilbake i Norge

Seat var borte fra det norske markedet i mange år, men er helt nylig blitt relansert her i landet. Vi har vært i kontakt med den norske Seat-importøren som sikkert kunne tenke seg en bedre start på den norske tilbakekomsten. Seat-sjef Tor Anton Bjørge har følgende kommentar:

– Sikkerheten har høyeste prioritet hos oss og man har allerede utviklet en løsning på det som ble avdekket i denne testen. Nå venter vi på en godkjennelse fra aktuelle myndigheter før løsningen kan implementeres.

I praksis vil dette si at de trafikale myndighetene i Tyskland (KBA), og Spania (Mityc), må godkjenne Volkswagen-gruppens forslag til reparasjonsløsning som sikker nok til at en tilbakekallingskampanje for å gjennomføre reparasjonene kan bli satt i verk.

Saken ble kjent i Sverige forrige torsdag:

Skal tilbakekalles

I Sverige ble Volkswagen informert om problemet onsdag 9. mai, ifølge en uttalelse fra kommunikasjonssjefen i VW Sverige, Marcus Thomasfolk, til Aftonbladet. - Bilene kommer til å tilbakekalles og de svenske kundene informeres, sier han. Og bekrefter at dette angår midtsetet.

– Det finnes en teknisk løsning på dette, sier han til Aftonbladet. Frem til da fraråder vi kundene å bruke den midtre plassen bak i bilen, for å unngå dette.