Sikkerhet, anti-velt og priser

Volvo er kjent for å legge stor vekt på sikkerhet, og har ikke sluntret unna denne gangen heller.

Sikkerhet, anti-velt og priser
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Fempunktsbelter, automatiske beltestrammere, hodekollisjonsputer og aktive hodestøtter er selvsagt på plass, men det stopper ikke der. Volvo har nemlig, i motsetning til de fleste andre bilprodusenter, også tatt hensyn til de som ikke har råd til å kjøpe en XC90.

Et av problemene med de høye firehjulstrekkerne, er nemlig at de nærmest kjører over normale biler når ulykker oppstår. Dermed får ikke den ordinære bilen utnyttet skadebegrensende systemer som deformasjonssoner og stålbjelker i sidedørene. Dette har Volvo tatt hensyn til. Bak XC90s frontspoiler finner vi nemlig en tverrbjelke som er i høyde med en ordinær personbilfront. Bra Volvo.

Anti-velt

Høye firehjulstrekkere byr på mange fordeler, blant annet et godt overblikk over trafikken. Problemet er at tyngdepunktet i denne typen biler ligger relativt høyt. Dette medfører at høye firehjulstrekkere er mer utsatt for velteulykker enn andre biler.

Sikkerhet, anti-velt og priser

Også dette har Volvo tatt på alvor. For det første har de selvsagt gjort sitt beste for å plassere tyngdepunktet så lavt som mulig. Men i tillegg har Volvo utviklet noe de kaller RSC (Roll Stability Control). RSC består blant annet av en gyrosensor, som registrerer bilens helning. Hvis systemet mener at helningen er farlig, kobler den inn det elektroniske stabilitetsprogrammet (DSTC), som reduserer motoreffekt og kobler inn bremser på et eller flere av hjulene. Vi har ikke testet systemet, men må innrømme at dette høres ut som en helt logisk videreføring av dagens stabilitetsprogrammer.

Forsterket tak

Hvis ulykken likevel skulle være ut og bilen velter, er XC90-passasjerene ifølge Volvo bedre beskyttet enn andre. Takstrukturen er nemlig forsterket med Boron-stål, et stål som skal være fire ganger så sterkt som vanlig stål. I tillegg forblir hodekollisjonsgardinen oppblåst noe lenger enn det som er vanlig, slik at hodet beskyttes gjennom tumultene som oppstår ved rulling.

Kilo på kilo med ekstrautstyr

Volvo er i dag nærmest det du kalle en luksusbil-produsent, og dette forplikter. Volvo tilbyr derfor en usannsynlig mengde av mer eller mindre nyttig ekstrautstyr. De som har penger til overs kan blant annet få installert bilnavigasjonsanlegg, Dolby Pro Logic II-stereoanlegg, 13 høyttalere, eget stereoanlegg for baksetepassasjerene, TV-skjerm i taket, DVD-spiller for barna og så videre og så videre.

Volvos Night Vision-system er også tilgjenglig som ekstraustyr. Ved hjelp av et infrarødt kamera og en skjerm skal føreren kunne se mennesker og dyr i veikanten langt tidligere enn det som er mulig med det blotte øye.

Før jul

Sikkerhet, anti-velt og priser

Det er allerede klart at de første XC90-ene vil være på plass i Norge i løpet av november eller desember. Volvo-importøren kan imidlertid ikke si noe om hva bilen vil koste.

Vi tar imidlertid sjansen på å synse litt. Vi kan for eksempel ta utgangspunkt i hvordan BMW har priset sin X5. En BMW 530iA Touring koster drøye 701.000 kroner. BMW X5 3.0 iA, som er basert på 5-serie, koster drøye 805.000 kroner. X5 er med andre ord omlag 100.000 kroner dyrere enn 5-serie.

720.000 kroner?

En Volvo V70 2.4 T koster 528.000 kroner og med utgangspunkt i at Volvo setter prisene omlag som BMW, skulle dermed Volvo XC90 2.5 T koste omlag 630.000 kroner. Vi må imidlertid ta med i beregningen at motoren i XC90 2.5 T er 0,1 liter større og yter 10 hestekrefter mer enn motoren i V70 2.4 T. Dette utgjør alene 20.000 kroner i norske avgifter.

I tillegg er XC90 9 centimeter lengre og dessuten betraktelig høyere enn V70. Hvis vi tar utgangspunkt i at XC90 blir 500 kilo tyngre enn V70, må vi ut med ytterligere 75.000 kroner i avgifter. Dermed er det ikke usannsynlig at XC90 2.5 T, inngangsmodellen, vil koste så mye som 720.000 kroner.

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Volvo-nyheter
  • Her finner du våre Volvo-tester
  • Lik Dinside Motor på Facebook

    Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.