Sidekollisjonstesten

Publisert
Sist oppdatert
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), er en uavhengig organisasjon som siden 1997 har testet sikkerhetsnivået på biler som selges i Europa. Kollisjonstestene er svært grundige og omfatter fire forskjellige situasjoner - en frontkollisjonstest, en sidekollisjonstest, en stolpetest og en fotgjengertest.

Sidekollisjons- og stolpetesten

Sidekollisjonstesten

Sidekollisjonstesten foregår ved at en 150 centimeter bred rambukk kjøres inn i bilens side i en fart av 50 kilometer i timen. Bilene får poeng etter hvor godt passasjerene beskyttes under kollisjonen. Maksimal oppnåelig poengsum er 16 poeng, laveste poengsum er 0 poeng.

I tillegg gjennomføres en stolpetest, der bilen blir slynget mot en jernstolpe i en fart av 29 kilometer i timen. Maksimal oppnåelig poengsum er 2 poeng, laveste poengsum er 0 poeng. Sammenlagt er det altså mulig å oppnå 18 poeng.

Sidekollisjonstesten
Klasse/bilTestårPoeng (Maks. 18)
   
Småbiler  
Citroën C22 00314
Mazda 22 00314
   
Kompaktklassen  
Audi A32 00318
   
Mellomklassen  
Mazda 62 00315
   
Fleksibiler  
Ford Focus C-Max2 00317
Renault Kangoo2 00313
Renault Scenic2 00318
Volkswagen Touran2 00318
   
Flerbruksbiler  
Toyota Previa2 00315
   
Store firehjulstrekkere  
Jeep Cherokee2 00315
   


Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer