Sidekollisjonstesten

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), er en uavhengig organisasjon som siden 1997 har testet sikkerhetsnivået på biler som selges i Europa. Kollisjonstestene er svært grundige og omfatter fire forskjellige situasjoner - en frontkollisjonstest, en sidekollisjonstest, en stolpetest og en fotgjengertest.

Sidekollisjons- og stolpetesten

image: Sidekollisjonstesten

Sidekollisjonstesten foregår ved at en 150 centimeter bred rambukk kjøres inn i bilens side i en fart av 50 kilometer i timen. Bilene får poeng etter hvor godt passasjerene beskyttes under kollisjonen. Maksimal oppnåelig poengsum er 16 poeng, laveste poengsum er 0 poeng.

I tillegg gjennomføres en stolpetest, der bilen blir slynget mot en jernstolpe i en fart av 29 kilometer i timen. Maksimal oppnåelig poengsum er 2 poeng, laveste poengsum er 0 poeng. Sammenlagt er det altså mulig å oppnå 18 poeng.

Sidekollisjonstesten
Klasse/bilTestårPoeng (Maks. 18)
   
Småbiler  
Citroën C22 00314
Mazda 22 00314
   
Kompaktklassen  
Audi A32 00318
   
Mellomklassen  
Mazda 62 00315
   
Fleksibiler  
Ford Focus C-Max2 00317
Renault Kangoo2 00313
Renault Scenic2 00318
Volkswagen Touran2 00318
   
Flerbruksbiler  
Toyota Previa2 00315
   
Store firehjulstrekkere  
Jeep Cherokee2 00315
   


Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!