Foto: Kia Presse
Foto: Kia PresseVis mer

Shuma: På jakt i mellomklassen

I midten av juni lanseres Kia Shuma i Norge. Shuma er en helt ny bil, som størrelsesmessig vil plassere seg mellom Sephia og Credos.

Importøren av Kia har en klar målsetning med Shuma, den skal kapre markedsandeler i mellomklassen. Det betyr at de etterhvert så etablerte modellene som VW Passat, Opel Vectra og resten av bilene i denne klassen får nok en utfordrer å bryne seg på.

Både størrelses- og utstyrsmessig vil nemlig bilen være på høyde med disse, men det er prisen som skal være det kraftigste virkemiddelet i kampen om markedsandelene.

To motoralternativer

Shuma vi bli levert med to ulike motorer som begge er helt nye. Både 1,5- og 1,8-literen har to overliggende kamaksler og 16 ventiler. 1,8-literen leverer 110 hester, mens den minste motoren sørger for at du har 88 hestekrefter å rutte med.
Tre forskjellige utstyrsvarianter tilbys, der RS blir inngangsmodellen med den minste motoren. Den finner du også i den bedre utstyrte LS utgaven.Toppmodellen, GS, får motoren på 1,8 liter og et høyt utstyrsnivå.

Bil data
RS 1,5iLS 1,5iGS 1,8i
Lengde cm:447,5447,5447,5
Bredde cm:171,1171,1171,1
Høyde cm:141,5141,5141,5
Akselavstand:256256256
Sporvidde f/b:146,5/145,5146,5/145,5146,5/145,5
Lastevolum:440/780440/780440/780
Antall sylindre:444
Sylindervolum:149814981793
Kw(HK)/omdr:65(88)/500065(88)/500081(110)/5750
Dreiemoment/omdr:135/4000135/4000152/4500
Forbruk (EEC):0,790,790,91

Prisene for Kia Shuma er i skrivende stund ikke klare, men det er på det rene at også de vil ligge mellom Sephia og Credos, vi kan dermed anslå startpriser rundt 170.000 kroner. De første utgavene av Shuma vil være klare til levering i midten av juni.