Setefeste kan forhindre nakkesleng

Setene ble mer komfortable og ga bedre støtte i bilene som ble produsert på 90-tallet, men de ga også flere nakkeslengskader. Setene var rett og slett for stive. Nå er svenske Folksam og Autoliv i gang med et forskningsprosjekt som skal gjøre setene sikrere.

Setefeste kan forhindre nakkesleng

Stive seter i biler produsert på 90-tallet har ført til at nakkeslengskader har økt. Ved påkjørsel bakfra gir ikke setet etter, og katapulteffekten som fjæringen i setet gir blir forsterket. Resultatet er dramatisk, bare i Sverige er over 60 prosent av alle invalidiserende skader i trafikken nakkeslengskader.

Men nå tror det svenske forsikringsselskapet Folksam og Autoliv at de har løsningen.

Kan rotere 20 grader

Hemmeligheten er å få setet til å kollapse, slik at det tar opp kollisjonsenergien - og løsningen ligger i to metallbeslag. Beslagene monteres mellom de fremre setefestene og gulvet, og er designet til å gi etter når en påkjørsel bakfra er et faktum.

Resultatet er at setet kan rotere så mye som opptil 20 grader og dermed fange opp kroppen slik at man unngår katapulteffekten. Det vil i sin tur sørge for at "piskesnerteffekten" avtar og at risikoen for nakkeslengskader reduseres. Beregninger Autoliv har gjort viser at systemet kan redusere antall nakkeslengskader i biler produsert på 90-tallet til halvparten.

15.000 Corolla

Foreløpig er det likevel for tidlig å si om teorien stemmer i praksis, men allerede om ett år vet man mer. For i Sverige skal 15.000 Toyota Corolla utstyres med systemet, og fungere som rullende testlabber. Og blir det vellykket, kan beslagene tilbys for ettermontering i brukte biler - hvor sjansen for nakkeslengskader er stor.