Sessa 21 Islamorada - weekendbåt med potensiale

Sessa introduserer neste år Islamorada, en ny serie daycruisere fra det italienske verftet. Vi har fått testet en snikpremiere, som det første båtmagasin i verden.

21 fot. Ikke all verdens plass å boltre seg på, med andre ord. Og du tenker kanskje at det eneste som duger i denne klassen er Walkarounds eller skjærgårsjeeper med et lite krypinn? Tenk igjen! For maken til god plassutnyttelse har vi sjelden sett på en så liten daycruiser.

Etter vår mening er dette en båt som (med litt ekstrautstyr) faktisk fullt ut fortjener betegnelsen daycruiser/weekender. Det er det slett ikke alle båter i denne klassen som gjør.

Motor med mangler

Båten vi testet var den første båten verftet har laget i denne serien. Båten kom til Norge dagen før messen Båter i Sjøen åpnet, og ble hastig skrudd sammen for å bli messeklar. Blant annet var motoren, en 175 Mercury EFI, utstyrt med en standard 19-tommers propell. På maksfart dro testekvipasjen i rett over 5.800 o/min i 43,5 knop. En 21-tommers stålpropell ville nok ha gjort en bedre jobb, og kunne sikkert ha kapasitet til å greie rundt 45 knop.

Den lille propellen skapte imidlertid flere problemer, blant annet ved akselerasjon og kraftige rattutslag var det for stor hastighet på propellen slik at den begynte å trekke luft. Dermed tør vi ikke si alt for mye om båtens sjøegenskaper, bortsett fra at den i maskinskapte bølger hadde en svært god stabilitet -- overraskende god i skrå med- eller motsjø.

Har det meste

Båten koster 218.500, men importøren har satt sammen pakker for 2001-sesongen der båten vil koste ca kr 328.000, nøkkelferdig med en 115 hk 4-takt Yamaha. Med vår testmotor -- som vi har noen kvaler med å anbefale -- er pakkeprisen ca. kr. 339.000. Da får du mye effekt for pengene, men Mercury 175 EFI bruker relativt mye drivstoff og har et drøyt støynivå. 43 - 45 knop er nok også helt i yttergrensen for hva vi kan anbefale på et slikt skrog, som åpenbart har sin trivselsfart i 25 - 30 knop.

Som tilleggsutstyr anbefaler vi hydraulisk styring (ca .kr. 5.000) og teakdørk (ca. kr. 12 - 15.000), eventuelt kjøleskap og primus dersom du ønsker å bruke båten for hva den er god for.

Prisgunstig

Med en slik prislapp virker båten som et fornuftig kjøp. Sammenlignet med en båt som Ibiza 20 Sport cab, har Sessa 21 Islamorada omtrent samme prislapp, men atskillig bredere bruksområde. Det samme er for øvrig tilfelle for Askeladden 635 Walk Around.

Vi har også testet en mer tradisjonell daycruiser i samme størrelse, nemlig Nidelv 610 Sport. Sammenlignet med denne blir Sessa 21 Islamorada nesten rørende billig, men Nidelv 610 har mer påkostede detaljer og er mer komfortorientert enn Sessa 21.

Uansett er plass- og innredningskonseptet i Sessa 21 Islamorada etter vår mening svært godt tilpasset norske forhold, og burde være et interessant alternativ for dem som er på jakt etter en rommelig båt med brede bruksområder på rundt 20 fot.