Seriøs eller useriøs?

I dag er det fritt frem for alle å leie ut båt. Hvordan kan du forsikre deg om at din utleier er seriøs?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det var neppe et forlis den tyske familien hadde håpet på da de leide en landstedsbåt for å fiske i Sørlands-skjærgården. Like fullt skjedde det.

Jeg tok ikke poenget med en gang: Tre mennesker veivet til meg fra den vesle jolla. Vel, jeg hilste tilbake og fortsatte med stø kurs mot Grimstad gjestehavn. Men besetningen fortsatte å gestikulere heftig med armene. Kunne noe være galt? Ved nærmere ettersyn var all tvil skylt til side – det var kun noen centimeters klarering mellom ripa og vannskorpen. Og yngstemann, familiens stolte sønn, øste som besatt med en bøtte. Båten holdt rett og slett på å synke.

- Vi leide båten i Grimstad, fortalte tyskerne etter at de var kommet trygt om bord i vår splitter nye daycruiser.

Båten, som trolig ble sjøsatt en gang tidlig på 70-tallet, hadde sprunget lekk i møte med de beskjedne bølgene innaskjærs. Nå holdt det engang så stolte skip seg så vidt flytende, der det hang tungt i andre enden av slepetauet. I det vi skulle legge til ved den sørlandske gjestehavnen fikk imidlertid båten sitt sørgelige endelikt – med akterspeilet først sank den ned mot havets bunn.

Dårlig kvalitet

Det finnes per i dag ingen oversikt over standarden på norske utleiefirmaer. Likevel bekrefter Sjøfartsdirektoratet at bransjen ikke er plettfri:

- Vi får stadig signaler om utleiebåter som ikke holder kvalitetsmessig mål, forteller John R. Aicher, fungerende underdirektør i Sjøfartsdirektoratet.

Det er imidlertid lite myndighetene kan gjøre. Lovverket som regulerer båtutleie er rett og slett ikke-eksisterende.

- Vi er svært interessert i å få et lovverk på plass. Men det er også et spørsmål om politisk vilje, sier Aicher.

Autorisasjon

Jan E. Evensen, som for tiden sitter som sekretær i nemnda for autorisering av båtutleiefirmarer i Norges Båtbransjeforbund (NBF), er også på det rene med at det finnes useriøse aktører i markedet. Derfor tok NBF i 1994 initiativet til en autorisasjonsordning. Hittil er fire firmaer autorisert, ett har blitt avvist.

For å bli autorisert gjennom NBF må firmaet oppfylle visse krav. Blant annet stilles det krav til båtens beskaffenhet, utstyret om bord, leiekontrakten og klagebehandling. I følge NBF gir dette både leietaker og utleier en større trygghet. Samtidig som det bidrar til større sikkerhet på sjøen.

En oversikt over utleiere som er autorisert gjennom NBF finner du her.