LEKKERT: Passat selges ikke lenger som sedan i Norge, med unntak av hybridversjonen GTE (435 000 kr). For alle andre motoralternativer må du velge Aerton dersom du ikke vil ha stasjonsvogn. Foto: Rune M. Nesheim
LEKKERT: Passat selges ikke lenger som sedan i Norge, med unntak av hybridversjonen GTE (435 000 kr). For alle andre motoralternativer må du velge Aerton dersom du ikke vil ha stasjonsvogn. Foto: Rune M. NesheimVis mer

Test: VW Arteon Exclusive R

Ser ut som en million, koster halvparten

Men den har en overraskende liten motor. Funker det da?

:Vi kommer rullende i en svær flat og bred Arteon. Fronten er massiv og veldig særegen. Lyktene integreres i grillen på en måte vi aldri har sett før. Den har svære og stilige 20-tommers hjul. Coupe-linjene er frekke og har et hint fra Mercedes i hekken, selv om de kanskje ikke har lykkes like godt. Den har skikkelig «stance».

Billig

Det er spesielt to ting som overrasker med testbilen: prisen og motoren. Det eneste man egentlig savner er elektrisk åpning av den store og tunge bakluka og nøkkelfri adgang. VW har sydd sammen en særs hyggelig utstyrt kampanjemodell i Arteon Exclusive R.

SPARSOM: Den lille 1,5 literen med sylinderkutt er koblet til en 7-trinns dobbeltclutch girkasse som frir ut når man slipper gassen. Kombinasjonen fungerer utrolig bra sammen og gjør bilen gjerrig. Foto: Rune M. Nesheim
SPARSOM: Den lille 1,5 literen med sylinderkutt er koblet til en 7-trinns dobbeltclutch girkasse som frir ut når man slipper gassen. Kombinasjonen fungerer utrolig bra sammen og gjør bilen gjerrig. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Liten og gjerrig

Like mye som man lar seg imponere over utstyrsmengden, lar man seg forundre over motorvalget. Ved første bekjentskap blir man litt skuffet. Den blyge lille 1,5 literen på 150 hester og 250 Nm trykker deg ikke akkurat inn i setet når du gir gass.

Ikke akkurat det man forventer seg når man entrer en sportslig coupe. Men den er faktisk stor nok til å få den 1.645 kilo tunge Arteon fra stillestående til 100 km/t på 8,9 sekunder. Men velger du denne motoren er neppe akselerasjon din største interesse Da finnes det 280-hester med firehjulstrekk i stedet. Den koster faktisk bare 150.000 kroner mer.

Dette blir en utpreget cruiser. Og en gjerrig en. Oppsiktsvekkende nok får du også med kjøremodusfunksjon i kjøreprogrammene Eco, Comfort, Normal, Sport og individuell innstilling.

Da får du adaptivt understell med nesten trinnløs vekting fra comfort til sport med på kjøpet. I de tre første programmene clutcher girkassa ut på slettene og aktiverer sylinderkutt på to sylindre dersom den går med motstand.

Girkassa går i e-modus og sørger for å holde turtallet nede, så langt det lar seg gjøre. I Eco optimaliseres de fleste strømforbrukerne, inkludert klima og lys, og fartsholderen er ikke så hissig på å følge nøyaktig samme hastighet som bilen foran.

SKILLER SEG UT: Fronten stikker seg skikkelig ut, men Coupe-interessen i Norge er nesten like laber som for sedan, så du vil ikke se mange av disse. Foto: Rune M. Nesheim
SKILLER SEG UT: Fronten stikker seg skikkelig ut, men Coupe-interessen i Norge er nesten like laber som for sedan, så du vil ikke se mange av disse. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Fartsholderen kan stilles inn til å følge fartsgrensene. Det er egentlig en knallbra funksjon, men noe man aldri bruker fordi man ender opp med å bli førstemann i en hissig bilkø.

Noen hadde nok satt pris på om man kunne stille inn egendefinert «fartsovertredelse». For eksempel 5 eller 10 km/t over, slik at man fulgte normal trafikk. Det er jo en kjensgjerning at endel speedometer ofte viser høyere hastighet enn man faktisk har.

Det er null stress å komme på 0,5 liter på mila på langkjøring. Vi målte 0,55 på blandet kjøring med en del kø. Det er slett ikke galt for en bensinbil. I Sportsmodus blir styringen tyngre, gassresponsen kjappere, støtdemperne hardere, og fartsholderen hissigere. Det føles egentlig litt bortkasta, med tanke på at motoren er den man har til disposisjon.

Den er nesten autonom: Den har nødbremsesystem, aktiv filholder og adaptiv fartsholder som holder fartsgrensa og bremser ned før svinger og kryss og starter opp fra stillestående når bilkøen begynner å rulle. Det gjør det mulig å slippe rattet i kortere perioder, men det finnes biler som holder seg langt bedre i veien enn Arteon.

Ingen luksusbil

Man åpner rammeløse vinduer for å komme seg inn. Setene har manuell tilt i framkant og jekk for høydejustering. Man sitter godt men litt høyt og jeg savner mer korsyggstøtte.

Det er bra plass baki men voksne kan ha problem med lavt tak. Bagasjerommet er enormt og lettlastet med den store kombiluka. Skiluke og fullverdig reservehjul er på plass.

Dashbordet er hentet rett fra Passat. Lekkert og stilrent, men for de av oss som kjører mange forskjellige biler, er den stramme designen så skremmende lik i VW, Skoda og Seat at jeg et øyeblikk lurte på om jeg fortsatt kjørte en Skoda Kodiaq jeg hadde kjørt tidligere på dagen. Forskjellene er for så vidt store, men veldig mye er likt også, som knapper og hendler.

Det er for så vidt ikke til forkleinelse for de som skal bruke bilen. Det finnes knapt mer omfattende eller enklere systemer i bruk.

Man har en rekke valg i instrumentpanelet og noen av de kan virke litt overdesignet, men man bestemmer i noen grad selv hva man trenger. Kjørecomputeren er faktisk litt enklere i biler med analoge instrumenter fordi man slipper å bekrefte hvert valg, men det blir en vane.

GJØR DØREN HØY: Vi savner motor på den tunge kombiluka. Bagasjerommet på 563 liter blir til 1.557 liter når vi slår ned setene. Foto: Rune M. Nesheim
GJØR DØREN HØY: Vi savner motor på den tunge kombiluka. Bagasjerommet på 563 liter blir til 1.557 liter når vi slår ned setene. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Til tross for at dette ser ut som en luksusbil, kommer hverdagsfølelsen snikende. For her må det korrigeres uvanlig mye med rattet når man for eksempel kjører forbi og man merker at den er følsom for sporete veier. Det er mulig 245/35 på så store felger også er problematisk for understellet. XDF differensialbremsen som gjør Golf GTI til en drøm å kjøre, spesielt i svinger, ser ikke ut til å gi samme deilige følese her. Når det er sagt, kjører den ok og ligger flatt og fint i sving. Undertegnede har ikke kjørt varianter med firehjulstrekk, men erfaringsmessig blir stabilitet og følelse langt bedre med 4Motion.

SJELDENT: Reservehjul under bagasjeromsgulvet er sjelden vare men svært velkomment for mange av oss. Foto: Rune M. Nesheim
SJELDENT: Reservehjul under bagasjeromsgulvet er sjelden vare men svært velkomment for mange av oss. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Man hører også noe slammer i understellet på dårlig vei og det er en del veistøy.

Motoren hører man derimot nesten ikke, med mindre du vil herje. Dersom man kjører med cruisecontrollen, som forøvrig fungerer veldig bra, så hører man ikke motoren nevneverdig.

Den girer fint lenge før 3.000 og det er såpass bra moment at den stort sett bare girer ned et gir i oppoverbakker og holder seg under 2.000 omdreininger.

TRENDY: Mange har latt seg inspirere av Mercedes sine coupe-modeller. Det rene designet gir få muligheter til plassering av ryggekamera. Heldigvis har VW sin løsning med kamera gjemt bak logoen, noe som alltid gir et ren linse. Foto: Rune M. Nesheim
TRENDY: Mange har latt seg inspirere av Mercedes sine coupe-modeller. Det rene designet gir få muligheter til plassering av ryggekamera. Heldigvis har VW sin løsning med kamera gjemt bak logoen, noe som alltid gir et ren linse. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Holder du deg unna kickdown, girder den ned til pluss minus 3.000 omdreininger og drar den opp mot rødmarkering dersom du ikke går av eller girer manuelt. Med kickdown flyr nåla til 5.000. Den er ganske kjapp med å gire ned igjen og clutche ut når den ikke belastes.

Mye utstyr

Blant utstyret finner vi den største skjermen (9,2 tommers) med navigasjon, komforttelefon med induksjonsantenne, parkeringssensorer rund baut med ryggekamera som holder seg rent bak VW logoen, fjernbetjent parkeringsvarmer, 20-tommers felger, adaptivt understell og R-Line styling innvendig og utvendig. Det betyr frekkere luftinntak og en liten spoiler, ergoseter i skinn og alcantara, samt eget ratt med varme, R-logo og paddleshift.

RART: Panseret ligger som et lokk over fronten. Det er litt rart ut at den ligger ut over både front og hjulbue. Karosseripasningene mot frontfanger og lister mellom for- og bakdør mangler presisjon. Foto: Rune M. Nesheim
RART: Panseret ligger som et lokk over fronten. Det er litt rart ut at den ligger ut over både front og hjulbue. Karosseripasningene mot frontfanger og lister mellom for- og bakdør mangler presisjon. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det er synd den ikke er tilgjengelig med samme hybridpakke som Passat. For selv om prisen er ganske hyggelig nå, ville den blitt enda hyggeligere. Og det kunne den sikkert trengt. Siden salgsstart, er det bare solgt 120 biler i Norge.

Testresultat

VW Arteon Exclusive R

Først og fremst et lekkert design, men med praktiske løsninger fra Passat.

Lekkert design, mye utstyr, god plass, drivstoffgjerrig.

Underdimensjonert understell og støy.

Se alle våre tester

VW Arteon Exclusive R 1,5 TSI 150 DSG
Motor:R4, 16V, turbo, bensin
Slagvolum:1498 ccm
Effekt - o/min :150 hk / 5000
Dreiemoment - o/min:250 Nm / 1500
0-100 km/t:8,9 sek
Toppfart:220 km/t
Forbruk:0,58 l/mil
CO2-utslipp:131 g/km
Tankvolum:66 liter
L/B/H:486/187/145 cm
Akselavstand:284 cm
Dekkdimensjon:245/35ZR20
Bagasjerom:563/1557 liter
Egenvekt:1511 kg
Hengervekt:2000 kg
Pris fra kr.:499 000
Pris testbil:499 000