Slitte sommerdekk

Ser de gamle dekkene dine slik ut? Kjøp nye!

De gamle sommerdekkene dine med 3 mm mønster er fullt lovlige, men kan gi deg en skremmende opplevelse når regnet kommer.

SLITTE SOMMERDEKK: Kravet til mønsterdybde på sommerdekk er bare 1,6 millimeter, men allerede med tre-fire millimeter mønster er evnen til å motstå vannplaning svært dårlig. Foto: Rune Korsvoll
SLITTE SOMMERDEKK: Kravet til mønsterdybde på sommerdekk er bare 1,6 millimeter, men allerede med tre-fire millimeter mønster er evnen til å motstå vannplaning svært dårlig. Foto: Rune KorsvollVis mer

Dagbladet, Dinside og Autofil har testet 13 nye sommerdekk og kåret Nokian Hakka Blue 2, Continental PremiumContact 6 og Goodyear EfficientGrip til de tre beste dekkene denne sesongen.

Med disse dekkene på bilen kjører du sikrest mulig i sommer, selv når regnet pøser ned. Det gjør du ikke med dine gamle, slitte sommerdekk, viser vår test.

Farlig på våt vei

For å vise forskjellen på nye og brukte dekk, tok vi med et sett Continental-sommerdekk, som var brukt i to sesonger, men fortsatt hadde fire millimeter mønster igjen. Da opplevde vi situasjoner som skremte oss:

Ikke på tørr og fin asfalt, for der oppfører de slitte sommerdekkene seg like bra som de beste nye sommerdekkene. De stoppet for eksempel på 23,8 meter, da vi bremset fra 80 km/t. Hankook, som bremset best av de nye sommerdekkene på tørr asfalt, stoppet på 23,7 meter. På våt vei, derimot, var situasjonen en helt annen.

STOR RISIKO: - Kjører du med dekk som er slitt ned mot minimumskravet på våte sommerveier, tar du en stor risiko, kommenterte våre profesjonelle dekktestere etter vannplaningstesten. Foto: foto Anton Reenpaa
STOR RISIKO: - Kjører du med dekk som er slitt ned mot minimumskravet på våte sommerveier, tar du en stor risiko, kommenterte våre profesjonelle dekktestere etter vannplaningstesten. Foto: foto Anton Reenpaa Vis mer

- Stor risiko

Etter vannplanings-testene var kommentaren fra våre profesjonelle dekktestere følgende:

- Det mest kritiske for slitte dekk er evnen til å motstå vannplaning. Et dårlig mønster klarer ikke å drenere vekk vannet foran hjulet. Det betyr at bilen begynner å flyte over veibanen i hastigheter som er 20-30 km/t lavere enn nye sommerdekk.

Bilen mister alt grepet med veibanen og du mister all kontroll over bilen. Kjører du med dekk som er slitt ned mot minimumskravet på våte sommerveier, tar du en stor risiko.

Vannplaning i sving
Dekkprodusent Hastighet
Goodyear83,1 km/t
Nokian82,8 km/t
Vredestein82,1 km/t
Falken82,0 km/t
Sava81,8 km/t
Hankook81,5 km/t
Michelin81,5 km/t
Continental80,8 km/t
Bridgestone80,1 km/t
Maxxis79,5 km/t
Radar78,5 km/t
Nankang78,2 km/t
Michelin CrossClimate77,8 km/t
Slitt sommerdekk61,2 km/t
Slitt piggfritt vinterdekk60,3 km/t

Mister alt grep

I vannplaningstesten i sving mistet nemlig det slitte sommerdekket alt grep allerede ved 61,2 km/t. Det beste nye dekket fra Goodyear beholdt grepet til 83,1 km/t.

Under bremsing på våt asfalt en varm sommerdag stoppet det nye Continental-dekket på 25,9 meter fra 80 km/t, mens det slitte dekket stoppet etter 29,7 meter. Enda verre er det dersom du kjører på slitte, piggfrie vinterdekk. De stopper ikke før etter 38,3 meter, viste vår test.

Bilen med disse dekkene hadde fortsatt en hastighet på over 40 km/t da bilen med de beste dekkene stoppet. Eller for å si det på en annen måte:

Mens den ene bilen klarer å stoppe, har den andre bilen fortsatt 40 km/t, når den treffer barnet som løper ut i veien ...

KOSTBART: Bare en liten bulk i en skjerm, på grunn av litt for lang bremsestrekning, med dette dekket som har fire mm mønster, koster mye mer enn fire nye sommerdekk. Foto Anton Reenpaa
KOSTBART: Bare en liten bulk i en skjerm, på grunn av litt for lang bremsestrekning, med dette dekket som har fire mm mønster, koster mye mer enn fire nye sommerdekk. Foto Anton Reenpaa Vis mer

Avslører seg for sent

Kravet til mønsterdybde i et sommerdekk er 1,6 millimeter på det mest slitte stedet. Å avgjøre om de gamle dekkene dine med tre eller fire millimeters dybde er gode eller dårlige, er ingen enkel sak.

Et dårlig vinterdekk avslører seg selv, med dårlig grep allerede hjemme på gårdsplassen når du skal flytte bilen en morgen med snø og is. Et sommerdekk avslører sine dårlige egenskaper først når du er midt oppe i en kritisk situasjon.

Fire flater på størrelse med en hånd er den eneste kontakten bilen din har med veien. Har du ikke råd til noe annet, er de dårligste billig-dekkene i vår test langt sikrere enn de gamle sommerdekkene med tre millimeter mønsterdybde som står i garasjen ...

Bremselengde våt asfalt
Dekkprodusent Bremselengde
Continental25,9 m
Bridgestone26,2 m
Nokian26,2 m
Maxxis26,6 m
Falken27,0 m
Goodyear27,2 m
Hankook27,2 m
Michelin27,3 m
Vredestein28,1 m
Michelin CrossClimate28,7 m
Sava29,1 m
Nankang29,2 m
Radar31,1 m
Slitte sommerdekk29,7 m
Slitte piggfrie vinterdekk38,3 m