Sequentronic: Sportslig Mercedes-gir

Sekvensielle girkasser kombinerer det beste fra to verdener, og gjør det morsommere og rimeligere for deg som bilist.

Sequentronic: Sportslig Mercedes-gir
Sequentronic: Sportslig Mercedes-gir

Den manuelle girkassen har tre store fordeler: de er rimelige å produsere, og brukt på en normal måte gir de et relativt lavt forbruk av drivstoff. I tillegg oppleves en manuell girkasse som mer sportslig enn en automatisk girkasse.

Automatgir har også et par store fordeler, men på andre områder. Automatgir gir en langt mer komfortabel kjørestil, og du trenger knapt å ofre girkassen noen oppmerksomhet underveis, derfor gir den også positive bidrag til sikkerheten. Automatkassen er dyrere i innkjøp, og gir et høyere forbruk enn en tilsvarende manuell girkasse.

En sekvensiell girkasse kombinerer automatkassens komfort og sikkerhet med den manuelle girkassens økonomi og sportslighet. I Mercedes-modellene (og i andre sammenlignbare modeller fra andre produsenter) er både forbrukstall, akselerasjonstider og toppfart den samme med Sequentronic som med manuell girkasse.
Den sekvensiellen er i utgangspunktet en manuell girkasse der clutchpedalen erstattes av elektroniske, mekaniske og/eller hydrauliske enheter som gjør den jobben din venstrefot og clutchen vanligvis gjør.

Ved å introdusere et element av elektronikk blir det også mulig å sørge for en helautomatisk operasjon av en slik girkasse, i tillegg til at den kan overstyres manuelt.

Høres det sofistikert og dyrt ut? Sannheten er at pristillegget bare er halvparten av tillegget for en automatisk girkasse - og hos Mercedes får du altså en 6-trinns sekvensiell girkasse.

Mercedes nye Sequtronic

Den foreløpig siste produsenten med slike girkasser er Mercedes, som introduserer dette i nye C-klasse Coupe og nå også i CLK. La oss se på girkassen først. Den ser ut som en vanlig automatkasse for sjåføren, som setter bilen i "Drive", der 1. gir koples inn automatisk. Start bilen, slipp bremsen, gi gass og du er i gang uten å ha rørt venstrefoten.

Ved å dytte girspaken mot plusstegnet skiftes det til 2. gir, så til 3. og så videre. For å gire ned, skyves girspaken mot minustegnet. Fra du trykker på girspaken til girskiftet har funnet sted forsvinner under ett sekund av ditt liv, med andre ord åpner dette for sportslig kjøring. Ønsker du mer komfort, velger du A-sporet og girkassen sørger for girskiftene selv. Elektronikken sørger for å gire opp eller ned selv dersom turtallene blir for høye eller for lave, og dersom du stopper bilen helt, velges 1. gir automatisk.