FØRERASSISTANSE: Bilene kjører ikke ennå av seg selv, men har stadig flere "autopilot"-funksjoner, noe Tesla (bildet), var tidlig ute med. Euro NCAP følger utviklingen og har foretatt en første evaluering av ti bilmodeller. Foto: AP Photo/Marcio Jose Sanchez
FØRERASSISTANSE: Bilene kjører ikke ennå av seg selv, men har stadig flere "autopilot"-funksjoner, noe Tesla (bildet), var tidlig ute med. Euro NCAP følger utviklingen og har foretatt en første evaluering av ti bilmodeller. Foto: AP Photo/Marcio Jose SanchezVis mer

NCAP-test av selvkjørende biler

Selvkjørende biler i 2020? Glem det!

Biler blir ikke selvkjørende i overskuelig fremtid.

Bilprodusentene har blitt forsiktigere med å love full autonomi. Men delvis autonomi er blitt så utbredt at Euro NCAP har villet sjekke hvor trygge systemene er.

I flere år har vi skrevet om en fremtid der bilene vil kunne kjøre av seg selv. At teknologien som gjør det mulig eksisterer, vet vi.

Men det viser seg etter hvert at «de siste metrene» er ganske tøffe å tilbakelegge, enten det dreier seg om tekniske utfordringer i veldig spesielle situasjoner, reglementer og juridiske rammebetingelser og tilpasning av infrastruktur.

Vi er altså ikke kommet riktig så langt som vi så for oss da vi første gang erfarte en selvkjørende Volvo i Göteborgs-trafikken tilbake i 2014, eller da vi året etter satt på i en enda mer selvkjørende Mercedes-Benz S 500 Intelligent Drive i Silicon Valley, California.

Selvkjørende i 2020? Glem det

Mange bilprodusenter annonserte på den tiden at de regnet med å ha helt selvkjørende biler på veien fra 2020. Det målet hører vi lite om i dag.

Faktisk blir produsentene mer tilbakeholdne, og for eksempel Tesla - som har vært blant dem som har vært mest «frampå» - har nå annonsert at full selvkjørende funksjon ikke lenger skal være en valgmulighet når man spesifiserer bilen man vil bestille.

Det som derimot har skjedd er at flere såkalte autonome funksjoner er blitt stadig mer utbredt i biler for folk flest. Dette har ifølge Euro NCAP gjort at biler for folk flest også er blitt sikrere i trafikken.

Den europeiske trafikksikkerhetsorganisasjonen har allerede integrert evaluering av automatisk nødbrems-funksjon i sine bedømmelser. Nå skal de også se nærmere på, og evaluere, øvrige assistansesystemer.

Euro NCAPs presentasjon:

Førerassistanse

Systemene er automatiserte assistenter, som hjelper føreren til å holde jevn hastighet, holde trygg avstand til bilen foran, med farts- og avstandsholder (ACC - Adaptive Cruise Control), og holde bilen trygt midt i kjørefeltet sitt med filholder-funksjon (LC - Lane Centering) .

Euro NCAP har publisert en oversikt over tester de har gjennomført med førerassistanse-systemer i ti aktuelle bilmodeller. I evalueringen tar de hensyn til om automatiseringen er godt balansert med førerens forventede rolle, som er å være på vakt og gripe inn når nødvendig.

Noen av systemene integrerer automatisk hastighets-tilpasning, for eksempel kombinert med registrering av lokale fartsgrenser.

Det innebærer at automatiseringen ikke må være så avansert at den gir føreren en følelse av falsk trygghet, og at han slutter å være oppmerksom.

På den andre siden må systemene være effektive nok til å unngå ulykker eller i det minste minimisere konsekvensene, der føreren av en eller annen utilsiktet grunn har vært uoppmerksom.

Euro NCAP kårer ingen vinnere og tapere, men gir et skussmål for hver funksjon og en bedømmelse over hvor balanserte systemene er.

Testede biler

Bilmodell System
Audi A6Adaptive Cruise Assist
BMW 5-serieActive Driving Assistant Plus
DS7 CrossbackConnected Pilot
Ford FocusCo-Pilot 360
Hyundai NexoSmart Cruise Control/Lane following Assist
Mercedes-Benz C-klasseDistronic/Active Steering Assist
Nissan LeafProPilot
Tesla Model SAutopilot
Toyota CorollaSafety Sense
Volvo V60Pilot Assist

Evalueringen i detalj, bil for bil, finner du her.

To eksempler: Test av ulike scenarier med automatisk farts- og avstandsholder, Audi A6 og Tesla Model S:

AUDI A6 2019: Eksempel som viser Euro NCAPs evaluering av automatisk farts- og avstandsholder (ACC). Vi ser at funksjoner bare er aktive under visse hastighetsnivåer. I situasjon 1 er føreren overveiende i kontroll, i de andre er det balanse mellom fører og system, bortsett fra første scenario i situasjon 4, der fører må overta kontrollen. Illustrasjon: Euro NCAP
AUDI A6 2019: Eksempel som viser Euro NCAPs evaluering av automatisk farts- og avstandsholder (ACC). Vi ser at funksjoner bare er aktive under visse hastighetsnivåer. I situasjon 1 er føreren overveiende i kontroll, i de andre er det balanse mellom fører og system, bortsett fra første scenario i situasjon 4, der fører må overta kontrollen. Illustrasjon: Euro NCAP Vis mer
TESLA MODEL S: Eksempel som viser Euro NCAPs evaluering av automatisk farts- og avstandsholder (ACC). Her ser vi at kjøretøyet har kontroll i de tre første situasjonene, men at systemene gir ingen /bare delvis støtte i den fjerde. Illustrasjon: Euro NCAP
TESLA MODEL S: Eksempel som viser Euro NCAPs evaluering av automatisk farts- og avstandsholder (ACC). Her ser vi at kjøretøyet har kontroll i de tre første situasjonene, men at systemene gir ingen /bare delvis støtte i den fjerde. Illustrasjon: Euro NCAP Vis mer

Det umuliges kunst

Den største utfordringen viste seg å være de såkalte cut-in- og cut-out-situasjonene.

Den første er situasjonen der en bil plutselig skjærer inn foran deg på motorveien:

Den andre er den der bilen foran deg plutselig foretar en unnamanøver for å unngå en hindring foran den - som du ikke har sett - slik:

Ikke i noen av disse situasjonene klarte bilenes assistansesystemer å unngå et sammenstøt, noe som får Euro NCAP til å konkludere med at det fortsatt er et godt stykke igjen til assistentene er gode nok til å beskytte bilister 100 prosent. I disse situasjonene kunne en ulykke bare vært unngått ved at en årvåken fører grep raskt og resolutt inn.

Konklusjon

Konklusjonen til Euro NCAP etter den første test-serien av førerassistent-systemer er at den tydelig viser at systemene verken gjør bilene selvkjørende eller gir dem noen grad av autonomi, men bare er en hjelpefunksjon for bilføreren.

Det anses likevel viktig at slike systemer blir gjort tilgjengelig og ligger i bakrunnen, som backup-sikkerhetssystemer.

Selvkjørende biler i 2020? Glem det!