Bilsalget 2019

Selger mer enn før, men mange blør

Regnskapstallene hos de forskjellige bilprodusentene er i ferd med å tikke inn. Noen gjør det bra, men hos andre er alarmklokkene i full klang.

PENGE-GALOPP: Bilindustrien er i ferd med å gjennomføre store omstillinger. Det merkes på resultatene... Foto: NTB SCANPIX
PENGE-GALOPP: Bilindustrien er i ferd med å gjennomføre store omstillinger. Det merkes på resultatene... Foto: NTB SCANPIX Vis mer

Toyota hadde en total økning av omsetningen på 3,8 prosent og et svært godt første kvartal (avvikende regnskapsår). De bedret resultatet med 3,9 prosent.

Likevel går de nå ut med advarsler. Toyota regner nemlig med at året blir dårligere enn det de har budsjettert med og varsler en nedgang på 2,7 prosent i driftsresultatet i forhold til i fjor. En sterkere yen på grunn av handelskrigen skal være forklaringen.

Ferrari går så det gviner

Ferrari har økt salget med 8 prosent til 2671 biler og ligger hele 9 prosent foran fjoråret – med en netto på 314 millioner euro. Likevel er investorene skuffet. De hadde regnet med at det skulle selges enda flere av de dyreste modellene. Dermed falt aksjekursen med 4,3 prosent.

HELT RAM: RAM er verdens kraftigste pickup i sitt segment – med 400 hester fra en 6,7-liters turbodiesel. Bilen har slått såpass godt an i statene at den sikrer resultatet for eieren FiatChrysler. Foto: FiatChrysler
HELT RAM: RAM er verdens kraftigste pickup i sitt segment – med 400 hester fra en 6,7-liters turbodiesel. Bilen har slått såpass godt an i statene at den sikrer resultatet for eieren FiatChrysler. Foto: FiatChrysler Vis mer

Bedring hos FiatChrysler

I USA og Canada sank det totale salgsvolumet med 12 prosent i andre kvartal, men markedsandelen på store pickuper økte med 7 prosentenheter til 27,9 prosent. Noe som først og fremst skyldes RAM-pickupen – der er det nemlig penger å hente.

FCA økte da fortjenesten med 14 prosent - til 793 millioner euro - i annet halvår, til tross for at omsetningen falt med 3 prosent til 26,7 milliarder euro. I Europa klarte gruppen en fortjeneste på 22 millioner euro - selv om omsetningen falt med 10 prosent.

Lavere fortjeneste hos BMW

BMW økte bilsalget med 1,5 prosent – til 647.000 biler. Omsetningen økte med 3 prosent til 25,7 milliarder euro, Men driftsmarginen har sunket fra 11,5 prosent i fjor til 8 prosent nå. Halvårsresultatet endte på 2,8 milliarder euro – og da har BMW allerede satt av 1,4 milliard i påvente av en kartellbot.

Nedgangen i driftsmarginen forklares med utgifter til forskning og utvikling, som har økt med 6 prosent – til 1,4 milliarder euro.

ENGELSK SMELL: Aston Martin har ikke lykkes i superbil-segmentet i år. Her en Vantage Onyx Black. Foto: Aston Martin
ENGELSK SMELL: Aston Martin har ikke lykkes i superbil-segmentet i år. Her en Vantage Onyx Black. Foto: Aston Martin Vis mer

Rødt hos Aston Martin

Hos Aston Martin viser resultatet etter første halvår et blodrødt tap på 78,8 millioner pund. Det står i sterk kontrast til fjoråret hvor de tjente 20,8 milioner pund etter samme periode. Omsetningen sank med 4 prosent.

Renault halverer resultatet

Renault hadde en omsetning på litt over 28 milliarder euro etter første halvår. Det er en nedgang på 6,4 prosent. Likevel står de fast på målet om 6 prosent driftsmargin. Resultatet ble halvert fra 2 til 1 milliard euro, noe som skyldes at partneren Nissans bidrag sank med 826 millioner.

Ny nedtur for Ford

BLØR: Ford sliter med strukturelle omstillinger. Nå stenges fabrikker og 7000 arbeidsplasser forsvinner. Foto: NTB SCANPIX
BLØR: Ford sliter med strukturelle omstillinger. Nå stenges fabrikker og 7000 arbeidsplasser forsvinner. Foto: NTB SCANPIX Vis mer

Fords netto inntekt ramlet med 86 prosent - til 148 millioner dollar. Omsetningen var lik året før. Store organisasjonsendringer i Europa og Sør-Amerika er mye av forklaringen, og Ford har allerede bokført en avsetning på 1,2 milliarder dollar i forbindelse med stenging av fabrikker der. Samtidig er 7000 administrative arbeidsplasser i ferd med å bli fjernet.

Ny nedtur for Tesla

Omsetningen i april, mai og juni ble ifølge Teslas egen kvartalsrapport 6,35 milliarder amerikanske dollar (55 milliarder kroner) - 60 millioner dollar bak det som var forventet. Den høye omsetningen var likevel ikke nok for å gå i pluss.

Tapet i andre kvartal ble nemlig på hele 408 millioner dollar (3,5 mrd. kr.), ifølge rapporten som også blir gjengitt i mange internasjonale medier. Dermed har Tesla tapt over én milliard dollar i første halvår i år.

Heldigvis skal Tesla ha rekordmye penger i bakhånd (5 milliarder dollar, ifølge rapporten), så røde tall er ingen stor bekymring nå.

TIL SALT I SÅRET: Til tross for dieselskandaler og store omstillinger, kan Volkswagen se fram i mot en solid omsetningsøkning. Foto: NTB SCANPIX
TIL SALT I SÅRET: Til tross for dieselskandaler og store omstillinger, kan Volkswagen se fram i mot en solid omsetningsøkning. Foto: NTB SCANPIX Vis mer

Bedre enn ventet hos Volkswagen

Volkswagen-gruppen kunne fortelle om en gledelig utvikling etter første halvår. Fortjenesten økte med 6,5 prosent til 9,6 milliarder euro og omsetningen økte med nesten 5 prosent til 125,2 miliarder euro.

Det til tross for en nedgang fra 5,5 til 5,4 millioner biler. Driftsmarginen er 7,2 prosent. Et godt Porsche-salg hjelper på, og VW-gruppen tjener igjen penger på Bentley. Men Audi går det heller dårlig med; I første halvår sank omsetningen der med 4,5 prosent, til 28,8 milliarder euro. Nettoresultatet sank med 20 prosent - til 2,58 milliarder. Men Audi holder fast på at det endelige resultatet vil ligge litt over det svake fjoråret.

Nissan må slanke

Det er litt krise hos Nissan om dagen. Fortjenesten i første kvartal sank med 95 prosent samtidig som omsetningen sank med 13 prosent.

Bilsalget var lavere i alle markeder, bortsett fra Kina. Nissan har vedtatt at hele 12.500 stillinger skal vekk, og produktutvalget skal også slankes de neste tre årene.

Positivt fra PSA

PSA opplevde nesten 13 prosent lavere omsetning i første halvår. Men likevel slår de til med en rekordmargin på 8,7 prosent. Opel, som tidligere har gått med store underskudd, er også blitt en solid bidragsyter. De tilførte 700 millioner euro til den totale gevinsten på 3,3 mrd. euro.

Daimler-trøbbel

I mai overtok svenske Ola Källenius sjefstolen hos Daimler (Mercedes). Og allerede nå måtte han varsle om et kvartalsunderskudd på 1,6 milliarder euro. Årsaken skal være en del avsetninger både for diesel-trøbbel og airbag-trøbbel. Omsetningen lå heldigvis over tilsvarende periode i fjor.

Volvo har aldri solgt mer – men...

Prispress og handelsproblemene mellom USA og Kina har gjort det vanskelig for Volvo, som nå blant annet må flytte produksjonen av XC60 T8 for å unngå toll.

Salget er høyere enn noensinne (340.286 biler), og omsetningen er økt med 6 prosent til 130 milliarder svenske kroner. Likevel: Halvårstallene viser 39 prosent lavere fortjeneste. Marginene har sunket fra 6,4 til 3,9 prosent.

Volvo er allerede på ballen og har satt i gang en spareplan: 1 milliard skal tas nå i annet halvår og like mye i starten av neste år. 750 stillinger er allerede fjernet.