Nordmenn i kø

Seks elektriske Kina-biler på vei til Norge

I september åpner kinesiske Polestar verdens første butikk i Oslo. Dette markerer starten på en ny tidsregning med flere kinesiske biler på vei til Norge.

11.000 I KØ: Byton blir kanskje den mest luksuriøse elbilen fra Kina. Over 11.000 nordmenn står allerede på venteliste. Foto: Byton.
11.000 I KØ: Byton blir kanskje den mest luksuriøse elbilen fra Kina. Over 11.000 nordmenn står allerede på venteliste. Foto: Byton. Vis mer

Den kinesiske bilprodusenten kjenner godt til det norske elbil-eventyret. Både den ladbare hybriden Polestar 1 og elbilen Polestar 2 vil være på plass i butikk i september. Norske bilkjøpere er tydeligvis ikke skeptiske til Kina-biler:

- Interessen for Polestar, først og fremst den elektriske modellen, er svært stor i Norge. Jeg kan ikke avsløre hvor mange som har reservert Polestar 2, men det er enda flere enn vi hadde regnet med, sier markeds- og kommunikasjonssjef Brent Ellis i Polestar i Europa til Dinside.

Han forteller at de første bilene vil bli levert til kunder i mai neste år.

- Vi valgte Oslo for vårt første Polestar Place, fordi hele verden kjenner til det norske elbil-eventyret. Dette blir et flott utstillingsvindu for vårt nye, elektriske bilmerke, fortsetter Ellis.

POLESTAR I OSLO: I en av Oslos fasjonable handlegater åpner verdens første Polestar Place i september. Thomas Ingenlath er sjefen og mener Oslo var et naturlig valg, siden nordmenn kjøper flere elbiler enn noen andre. Foto: Polestar
POLESTAR I OSLO: I en av Oslos fasjonable handlegater åpner verdens første Polestar Place i september. Thomas Ingenlath er sjefen og mener Oslo var et naturlig valg, siden nordmenn kjøper flere elbiler enn noen andre. Foto: Polestar Vis mer

230 elbilmodeller i Kina

Polestar er bare den første av mange kinesiske biler som kommer til Norge. En annen er Lynk&Co. Begge har hentet toppsjefer fra Volvo, henholdsvis Thomas Ingenlath og Alain Visser. Byton er det neste merket vi vil stifte bekjentskap med. Sjefen, Carsten Breitfeld, kommer fra BMW.

Mens de europeiske bilprodusentene har hatt et stort forsprang på de kinesiske når det gjelder tradisjonelle bensin- og dieselbiler, er situasjonen en helt annen når det gjelder elbiler. Kappløpet mot en elektrifisert bilverden startet omtrent samtidig i Kina og Europa. Det betyr at de kinesiske elbilene bygges med like mye erfaring som de tyske eller franske.

I tillegg støtter kinesiske myndigheter elbil-produsentene med store summer. Det gjør de både for å få mange elbiler på veiene i Kina og dermed redusere forurensingen fra veitrafikken, men også for å gjøre kinesisk bilindustri konkurransedyktig i Europa. I år kommer det til å være rundt 230 elbil-modeller fra 78 produsenter i salg i Kina.

SNØHETTA: Den nye Polestar-fabrikken i Chengdu i Kina er designet av norske Snøhetta. Ill: Snøhetta
SNØHETTA: Den nye Polestar-fabrikken i Chengdu i Kina er designet av norske Snøhetta. Ill: Snøhetta Vis mer

11.000 nordmenn på venteliste

- Ting skjer utrolig fort i Kina. Kinesiske myndigheter legger til rette for en hurtig overgang til elektriske biler. I 2020 regner jeg med at det blir solgt to millioner elbiler i Kina, uttalte Carsten Breitfeld, tidligere sjef i BMW og inntil nylig sjef for det nye elbilmerket Byton, før han gikk inn i nok en ny stilling hos nok en kinesisk oppstartsbedrift, Iconiq Motors.

Byton er også et elbilmerke som finner veien til Norge snart. Over 11.000 nordmenn har skrevet seg på venteliste for denne bilen.

Over 11.000 nordmenn har skrevet seg på venteliste for Byton M-Byte, som blir fabrikkens første bil her hjemme. Breitfeld mener at de kinesiske bilene som kommer til Europa neste år vil være helt på høyde med sine europeiske konkurrenter, både teknisk og designmessig.

I tillegg satser de på en enklere distribusjon, uten store og fordyrende forhandlerkjeder. Et godt eksempel er bilene fra Lynk&Co. De får livstidsgaranti, ifølge fabrikken. Selve kjøpet gjør du på nett, og bilen leveres hjemme til deg når den er ferdig. Service skal skje på Volvos verksteder.

Seks fra Kina

Polestar 2

Polestar 2
Polestar 2 Vis mer

Polestar 1 er en ladbar hybrid med 600 hester og en elektrisk rekkevidde på 150 kilometer. 457 nordmenn skrev seg på venteliste med én gang salget ble åpnet i fjor. Hvor mange som er igjen etter at prisen på rundt rundt 1,5 millioner kroner ble avslørt, vet vi ikke. Polestar 2 kommer i mai og blir en mindre, elektrisk bil som mange nordmenn allerede står i kø.

Lynk&Co

Lynk&Co 01
Lynk&Co 01 Vis mer

Det er ikke lenger siden enn 2016 at Lynk&Co viste fram sin første bil. Modellen 01 kom i salg i Kina i fjor. Neste år er det klart for lansering i Europa, og her satses det bare elektrisk. Mye av teknologien i både Lynk&Co 01 og 02 kommer fra Volvo. De første «norske» bilene skal bygges på Volvos fabrikk i Belgia og blir, ifølge ryktene, billigere enn Volvos tilsvarende XC40.

Byton M-Byte

Byton M-Byte
Byton M-Byte Vis mer

Den første bilen fra Byton blir en elektrisk SUV med en rekkevidde på mellom 400 og 500 kilometer. Ifølge Byton har over 11.000 nordmenn skrevet seg på liste allerede, men de må vente en stund før de får bil. Produksjonen starter i høst og første leveranser går til Kina, deretter til USA. Til Norge kommer Byton etter planen mot slutten av neste år.

Arcfox

Arcfox GT
Arcfox GT Vis mer

Dette er det elektriske merket til BAIC – en av Kinas store bilprodusenter. På Genève-utstillingen i vår viste de både en elektrisk superbil med over 1600 hester og en elektrisk SUV. Sjefen for BAIC, Xu Heyi, fortalte på utstillingen at de vil til Europa så raskt som mulig, uten å gi et eksakt tidspunkt. Produksjonen av GT-modellen starter tidlig neste år.

Chery Exceed

Chery Exceed
Chery Exceed Vis mer

På Frankfurt-utstillingen i 2017 viste Chery en ny SUV som blir den første bilen som kommer til Europa. Foreløpig er ikke dato bestemt, men Chery-sjef Anning Chen sier ”de nærmeste årene”. Bilen kommer både som hybrid, ladbar hybrid og som ren elektrisk. Prisen på den elektriske utgaven forventes å bli under 300.000 kroner i Norge.

Wey XEV

Wey XEV
Wey XEV Vis mer

Bilen bygges av Great Wall, som er en av de eldste og største bilprodusentene i Kina. Wey er deres nye luksusmerke og XEV en elektrisk SUV med en rekkevidde på 530 kilometer. Wey har ikke satt noen dato for når de skal starte salget i Europa. Prisen i Kina tilsvarer rundt 42.000 euro