Volkswagen (VAG) med elbil under 200.000 kroner

Seat kan starte priskrig på elbiler

Volkswagen-konsernet har et mål om en startpris på under 20.000 euro for sin billigste elbil.

SEAT EL-BORN: Elbilen kommer allerede i 2020, og vil nok koste mer enn de 20.000 euroene VAG-konsernet har varslet at de vil ha for sin aller rimeligste elibil. Foto: Jamieson Pothecary
SEAT EL-BORN: Elbilen kommer allerede i 2020, og vil nok koste mer enn de 20.000 euroene VAG-konsernet har varslet at de vil ha for sin aller rimeligste elibil. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Spansk-tyske Seat introduserte onsdag en ny og mindre plattform for Volkswagen AG-konsernets (VAG) nye elbiler. Målet er å tilby kundene elbiler med en startpris på under 20.000 euro.

Dette ble kjent på Seats årlige pressekonferanse i Spania i forrige uke.

Om Seat greier dette - og så lenge elbiler selges i Norge, uten skatter og avgifter - vil konsernet dermed kunne levere elbiler i Norge tilsvarende i underkant av 194.000 kroner, pluss levering til Norge, med dagens valutakurs fra Norges Bank.

Med dette stuntet kan konkurransen ha blitt ytterligere tilspisset, og Seat kan ha satt igang en priskrig blant elbilene.

I dag kan du få kjøpt Citroën C-Zero, Mitsubishi I-Miev, Peugeot Ion, Renault Twizy, Smart Forfour, Smart Fortwo og VW e-Up for mindre enn 200.000 kroner i Norge.

Ny plattform

Den nye elbilplattformen vil være en mindre utgave av Volkswagens allerede kjente MEB-plattform. Den såkalte MQB A0-plattformen skal kunne brukes på elbiler som har en lengde på opptil fire meter, melder den norske Seat-importøren Møller Bil. Det tilsvarer lengden til en VW Polo.

Med denne nyheten ønsker Seat å gjøre elbiler «tilgjengelig for alle», ved å nå kundene i lavprissegmentet. MQB AO skal heller ikke være eksklusiv for Seat, men VAG-konsernet har ennå ikke sagt mye om noe om de andre merkenes - som Audi, Volkswagen og Skodas - plattform-planer for elektriske småbiler.

Som kjent skal Volkswagen I.D. produseres på den elektriske MEB-plattformen. Totalt skal 300 medarbeidere jobbe med den nye MQB A0-plattformen.

Volkswagens konsernsjef Herbert Diess legger mener med dette at Seat er en svært viktig byggestein for VAG.

– Det gir oss muligheter for samarbeid og synergier som gir utvikling for hele konsernet – slik den nye plattformen er et godt eksempel på. Med den kan vi lage produkter spesielt designet for urbane reisende, for under 20.000 euro, sier konsernsjefen.

To biler først

Frem mot 2021, kommer Seat med de helelektriske modellene Mii og el-Born.

  • Mii er meget lik VW e-Up - Seats hittil minste elbil.
  • El-born er fortsatt på konseptbil-stadiet, men Seat bekrefter at konseptbilen ikke er langt unna den ferdige produksjonsutgaven - med blant annet ordentlige dørhånd-tak og speil. Seat bekrefter en WLTP-rekkevidde på 420 km, med en motoreffekt på opptil 204 hk (150 kW) og akselerasjon (0-100 km/t) på 7,5 sekunder. Kort fortalt er det en sportslig bil Seat Norge har stor tro på.

- Seats sportslige og praktiske tilnærming til elektrifisert mobilitet har stort potensial i Norge. Dette er en bil vi har store forhåpninger til når den introduseres i løpet av 2020, sier direktør Ole Kristian Ågotnes i Seat Norge om el-Born.

Mer ladbart

I tillegg til Mii og el-Born får Seat også ladbare utgaver av fire «fossilbiler»:

  • Leon
  • Tarraco
  • Cupra Leon
  • Cupra Formentor

– Vi har nå fått en mer avklart rolle innad i VAG-konsernet, noe som har gitt oss muligheten til å utvikle en plattform som kan brukes for produksjon av biler over hele verden, sa SEAT-sjef Luca de Meo på pressekonferansen.

PS: 2018 var det hittil beste året i SEATs historie. Det spanske merket hadde en resultatvekst på 4,6 prosent, og et overskudd etter skatt på hele 294 millioner euro. SEAT hadde en omsetning på 9,99 milliarder euro – og har hatt en total vekst på omsetningen med 33 prosent de siste fem årene.