Seat Arosa 1.0:En liter er nok!

Den minste motoren, med en-liters slagvolum, er nok for vår lille blå Seat Arosa. Det er plassen det skorter på, i allefall dersom man er mange og store - men i byen er den en drøm.

Arosa er knalltøff, og stikker seg virkelig frem som en frisk fargeklatt de få gangene man ser bilen langs norske veier. Vi har en mistanke om at noen flere vil vurdere VW Lupo, uten at vi helt forstår hvorfor. Lupoen blir dyrere, men Seaten -- som er bygget på nøyaktig samme plattform -- er minst like sjarmerende.

Med sine 354 cm er ikke Arosaen noen ruvende bil. Men til bybruk er den stor nok, og både komfort og kjøreegenskaper tilsier at dette er en bil som godt kan brukes på lengre turer også.

Oversiktlig og lettkjørt

Interiøret er ryddig og oversiktlig, og har en forbløffende likhet med VW Polo. Stort pluss for gode seter. Vis mer


Det er imidlertid ikke god nok plass i Arosaen til at man kan få med seg ferielasten. En weekend for 2 - 3 personer går greit, men vi har en viss sympati og medfølelse for den eller de som må sitte i baksetet. Det skorter på både takhøyde og benplass, men det er benplassen som er vanskeligst å takle for voksne personer og eldre ungdom.

I forsetene sitter man derimot svært godt, og i vår sammenligningstest med TV2 har den definitivt de beste setene. Fra førerplassen har man god oversikt over bilens hjørner - den er enkel å plassere i veibanen, og ikke minst i byen. Den korte gearspaken gir nærmest sportslige assosiasjoner, og kombinert med en presis styring er det også nærliggende å kjøre friskt med den lille sjarmøren.

Skjønt - "friskt" er vel ikke det mest dekkende adjektivet å ty til når man bare har en enliters motor under panseret. Det høres friskere ut enn det egentlig er - for å si det slik. Men vi er forbauset over at forskjellen mellom enliteren på 50 hk og 1,4-literen med 60 hk ikke er større enn den er - til normal kjøring er enliteren mer enn tilstrekkelig.

Komfortabel


I tillegg til presise og gode kjøreegenskaper, har Arosaen den beste komforten i vår sammenligningstest. Fjæring og demping er brukbart avstemt, og støynivået er heller ikke særlig høyt. I tillegg er det setene, med sine lange sitteputer og gode ryggstøtte som er med på å underbygge dette.

For mye for så lite

Begrepet "kompakt interiør" får en ny dimensjon. Baksetet er trangt, og bagasjerommet er enda mindre. Vis mer


Arosa dekker det meste av de fleste familiers transportbehov. Tur/retur mellom jobb og hjem med matpakke og stresskoffert, kortere handleturer eller ren persontransport går helt greit, det er når ungene skal ha med snowboard og oppakning for en ukes vinterferie eller man planlegger en toukers ferie på kontinentet at man får problemer.

Så blir det en avveiningssak - skal man i de tilfellene man trenger en større bil gå til det skritt å leie, eller har man behov for en større bil til daglig? For det er ingen tvil om at denne lille sjarmøren er betydelig enklere å plassere bort og rimeligere i drift enn de fleste større biler. Et aktuelt spørsmål, særlig dersom du bor i byen.

Plass: God plass foran, trangt baksete og lite bagasjerom.
Drivlinje: Enliteren på 50 hk er tilstrekklig.
Pris og utstyr: Bilen skulle hatt ABS-bremser, ellers er normalt sikkerhets- og komfortutstyr dekket inn i prislappen på 114.900 kroner
På veien: Komfortabel, og med presise kjøreegenskaper.
I byen: Trivelig ved lukeparkering, enkel og kjapp til å komme seg frem og tilbake med