FOR LANG LEVERINGSTID PÅ ELBILER: Du må vente lenge på en ny elbil om du ønsker å få en av de nye modellene med lengre rekkevidde. Det synes NAF er for svakt av bilimportørene. Foto: NAF
FOR LANG LEVERINGSTID PÅ ELBILER: Du må vente lenge på en ny elbil om du ønsker å få en av de nye modellene med lengre rekkevidde. Det synes NAF er for svakt av bilimportørene. Foto: NAFVis mer

Elbil ventelister

Se lista: Når kommer elbilene med lang rekkevidde

Se hvor lenge du må vente om du bestiller en ny elbil nå.

Politikerne har vedtatt at i 2025 skal alle nye biler være nullutslipp. Og nye elbiler med lengre rekkevidde rulles stadig ut fra bilprodusentene.

Seinest for noen dager siden kunne du lese om DS 3 Electric, som vår motorjournalist spår kan bli den neste norske folke-elbilen.

Vi har også skrevet om Hyundai Kona EV, med en interesseliste på 20.000 nordmenn. Ifølge Hyundai Norge har drøye 8.100 nordmenn så langt bestilt bilen - og forventet levering for de siste i køen er 2020.

- Importørene må tøffe seg opp

NAF mener ventelister på to år ikke er godt nok, i lys av målet om kun salg av nullutslippsbiler innen 2025.

I en pressemelding uttaler de at bilimportørene må tøffe seg opp.

- Står du ikke på en av ventelistene kan du se langt etter familie-elbilen på en stund. Bilimportørene greier rett og slett ikke å levere nok biler. Flere av de nye modellene som kommer denne høsten går det ikke an å bestille i dag. Når de åpnes for salg igjen er uvisst. Dette vil vare i to til tre år, om ikke noe endrer seg, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Hun mener at situasjonen minner om 50-tallets rasjonering av biler, og at problemet er bilimportørene.

- Norske bilimportører framstår handlingslammede som ikke greier å sørge for nok biler til å dekke elbiletterspørselen i Norge. Enten har de undervurdert veksten i markedet, eller så har de ikke vært tøffe nok i forhandlingene med de europeiske produsentene. Begge deler er like uakseptable, sier Ryste.

Artikkelen fortsetter under annonsen

NAF uttaler også at når man kan videreselge en Kona for 100.000 kroner mer enn man å betale for en ny, så er det et tegn på at noe er galt.

Dinside skrev så seint som forrige uke om «elbilspekulantene» som tjener gode penger på å sette seg tidlig opp på en venteliste for deretter å selge bilen videre når den endelig er levert - fordi de siste i køen står årevis bak i levering.

Så lenge må du vente:

NAF har utarbeidet en liste med ventetider på populære nye elbiler med lang rekkevidde. Dinside har også tidligere skrevet om utfordringene med levering av nye elbiler - da med oppfordringen:

«Går du med planer om å skaffe deg en ny elbil med lang rekkevidde, så gjør noe med det nå.»

  • Jaguar i-Pace: Ca. 1.750 personer står på venteliste, og det er disse som får bilene sine først. 1.500 biler er bekreftet til Norge i løpet av 2018 og 2019. Når det åpnes for salg igjen er ikke kjent.
  • Hyundai Kona electric: Ca. 8.100 personer har bestilt bilen, og disse får utlevert bil i perioden august 2018 fram til 2020. Hyundai Norge sier til Dinside at 300 allerede har fått levert bilen.
  • Audi e-tron quattro: Ca. 5.000 personer står på venteliste. Bilen leveres ut i perioden januar 2019 og utover. Audi lover rask utlevering, men sier ikke noe om hvor mange biler de tildeles fra fabrikken eller når det åpnes for salg igjen.
  • Kia Niro Electric: Drøyt 5.000 personer har nå satt seg på ventelisten til Niro Electric. Importøren har foreløpig ingen konkret info om pris eller leveringstid.
  • Tesla Model 3: Lover utlevering fra begynnelsen av 2019. Utover det er det lite info fra produsenten om hvor mange biler eller når det åpnes for vanlig salg.
  • Mercedes EQC electric: Kommer ikke på markedet før mot slutten av 2019. Da også med levering til de som står på venteliste. Per i dag er det 2.000 stykker.

- Vi gjør alt vi kan

- Her mener vi at NAF rett og slett fremstår som kunnskapsløse; NAF forenkler problemstillingen til det banale, og utviser liten forståelse for realitetene, uttaler markedsdirektør i Hyundai, Christian Stenbo, til Dinside.

- Faktum er at vi jobber kontinuerlig med å øke antallet biler til Norge. Konsekvensen er at vi har sikret at om lag 25-30 prosent av Europa-volumet for våre elektriske biler går til vårt marked. Det er eksepsjonelt med tanke på at Norge står for omlag 1 prosent av det totale bilmarkedet i Europa, og at land som Frankrike nå har tatt oss igjen med tanke på etterspørsel i antall elbiler. Den europeiske og ikke minst globale etterspørselen etter elbil er også sterkt voksende. Dette er forhold som NAF burde være godt kjent med, sier Stenbo videre.

Han uttaler videre at det blir helt urimelig å tillegge små norske importører den makten NAF her gjør.

- Å tro at et bittelite marked som Norge tross alt er i den globale sammenhengen har denne makten fremstår rett og slett som litt naivt.

- Vi er helt uenige i at vi opptrer handlingslammet. Faktum er at vi gjør alt vi kan for å sikre nok biler, men at norsk politikk fører til en situasjon der etterspørselen etter elbil ligger langt utenfor det som kan kalles normale markedsmessige forhold, sier Stenbo.