OMTRENT SLIK: Konseptbilen Volvo Concept 40.2, som ble vist våren 2016, viser ifølge vår informasjon omtrent hvordan den kommende elbilen til Volvo vil se ut. Den har sedanfasong, men er i virkeligheten en kombi med bagasjeluke. Foto: Volvo Cars
OMTRENT SLIK: Konseptbilen Volvo Concept 40.2, som ble vist våren 2016, viser ifølge vår informasjon omtrent hvordan den kommende elbilen til Volvo vil se ut. Den har sedanfasong, men er i virkeligheten en kombi med bagasjeluke. Foto: Volvo CarsVis mer

Volvo 40.2 - svenskenes neste elbil

Se hvordan Volvos neste elbil kan bli

Volvo har laget elbil før, men den levde ikke lenge. Men nå nærmer storstilt elektrifisering seg også for den svenske bilprodusenten med kinesiske eiere.

I likhet med et økende antall av de store bilprodusentene, har bilprodusenten Volvo Cars annonsert et storstilt elektrifiseringsprogram. Vi omtalte det første gang for over to år siden, et år etter at det ble kjent at Volvo skulle fornye hele produktlinjen på nye og modulerbare/skalerbare tekniske plattformer. I fjor ble det kjent at hele modellrekken skal elektrifiseres, og det hele begynner nå så smått å ta mer konkret form.

Det ser altså ut til at det forrige kapittelet av Volvos elbil-eventyr, nemlig C30 BEV, som vi kjørte for over syv år siden, tross alt får sin fortsettelse.

SEDANFASONG: I realiteten dreier det seg om en kombi med stor bagasjeluke. Den høyreiste profilen sladrer om at det er plass til en røslig batteripakke i bunnen av bilen. Foto: Volvo Cars
SEDANFASONG: I realiteten dreier det seg om en kombi med stor bagasjeluke. Den høyreiste profilen sladrer om at det er plass til en røslig batteripakke i bunnen av bilen. Foto: Volvo Cars Vis mer

50 mil rekkevidde

Det betyr i praksis at elbilen som kommer til neste år er kommet langt i utviklingen. Den vil basere seg på konseptet 40.2 som vi ser på bildene her. I et intervju med det britiske motormagasinet Autocar, har sjefen for forskning og utvikling hos Volvo Cars, Henrik Green, uttalt at den kommende el-kombien skal ha en rekkevidde fra fulladet på cirka 50 mil og slik sett matche Volkswagen med deres ID-produktlinje.

Bilen er basert på CMA-plattformen (Compact Modular Architecture), den modulære arkitekturen som kompaktsuven XC40 har vært først ute med å innvie.

Volvo har lykkes i å posisjonere seg på en helt egen måte i bilmarkedet og det er derfor etter vår mening ikke veldig sannsynlig at denne bilen vil gå direkte i clinch med mange eksisterende modeller - til det er Volvos image og typen bil antakelig for særegent, med mindre elbilkundene tenker helt annerledes enn mer tradisjonelle bilkunder også når det kommer til merkevare-image. Mest direkte konkurrent forekommer oss derfor vil måtte bli den etterhvert noe forsinkede Tesla Model 3.

SMÅSINNA: Rimelig strengt oppsyn på konseptbilen, men umiddelbart gjenkjennbar som en Volvo, med Thors hammer i lyktene og diagonalen med den spesielle varianten av Mars- eller maskulinitetssymbolet i fronten. Spørs om den kommende elbilen vil få et litt snillere uttrykk. Foto: Volvo
SMÅSINNA: Rimelig strengt oppsyn på konseptbilen, men umiddelbart gjenkjennbar som en Volvo, med Thors hammer i lyktene og diagonalen med den spesielle varianten av Mars- eller maskulinitetssymbolet i fronten. Spørs om den kommende elbilen vil få et litt snillere uttrykk. Foto: Volvo Vis mer

Og det er godt mulig at Volvo-kundene ikke vil måtte vente så mye lenger enn Tesla-kundene - elbilen fra den svenske produsenten skal nemlig dukke opp på markedet allerede til neste år, om alt går som det er tenkt.

Toppsjefen Håkan Samuelsson bekreftet i hvert fall overfor Dinside at det er planen, da vi snakket med ham under lanseringen av kompaktsuven XC40 i høst. XC40 vil for øvrig også komme som elbil, men på et senere tidspunkt.

Vi kommer tilbake med mer informasjon når vi vet mer - Henrik Green var nemlig såpass vag i sine uttalelser til Autocar at han enten ikke ville fortelle mer, eller rett og slett var åpen for at det gjenstår en del punkter som ikke er helt avgjort ennå.

SIN EGEN STIL: Volvos sjefsdesigner, Thomas Ingenlath, har virkelig satt sitt preg på den nyeste generasjon Volvo-modeller. Det vil også gjelde den kommende elbilen, basert på Concept 40.2. Foto: Volvo Cars
SIN EGEN STIL: Volvos sjefsdesigner, Thomas Ingenlath, har virkelig satt sitt preg på den nyeste generasjon Volvo-modeller. Det vil også gjelde den kommende elbilen, basert på Concept 40.2. Foto: Volvo Cars Vis mer

Variable

At det vil tilbys modulerbare løsninger når det gjelder både batteripakke og drivlinjer, går imidlertid relativt klart frem. Slik kan kunden få en bil mer presist tilpasset sine behov. Dette er da også mye lettere å få til med den nye plattformen enn det var med de tidligere rigide arkitekturene. I tillegg egner elektriske drivlinjer seg bedre til fleksibilitet i så måte enn såkalte fossile drivlinjer, altså bensin- og dieselmotorisert.

Mer om dette i 2019, altså!