Scootertest: Suzuki Katana R - Inspirerende frisk

"Get Your motor running. Get out on the highway…" Med Steppen Wolf summende i bakhodet, trykker vi inn elstarteren og freser av gårde på vår Katana R. Snart er det bare hekkspoileren og den fete røde R'en, malt på rumpa, som henger igjen på netthinnen til de vi passerer langs veien…

Scootertest: Suzuki Katana R - Inspirerende frisk


Hvorfor Mr. Wolf dukket opp i øregangen på undertegnede, er uvisst. Muligens ligger noe av forklaringen i det kjempebarske utseendet og ikke minst den aggressive stylingen som er blitt Suzukis modell AY50WR - eller Katana R, til del. For hvor mange scootere er det som kan skilte med hekkspoiler, racing striper og en rød R på rumpa? Og for ikke å snakke om den væskekjølte motoren?

Suzuki kan i hvert fall skilte med det sistnevnte - det står til og med skrevet i rødt på forskjermen: Liquid Cooled…

R for racing?

Hvis R står for racing, er det neppe ytelsene til scooteren dette er myntet på, men heller design og image. For hvor mye racingytelser kan du egentlig forvente å få ut av en 50-kubiks moped med 3,3 hestekrefter? En som er mest opptatt av ytelser kjøper vel neppe en scooter uansett… Mer inngående om motoren og dens fortrinn og bakdeler, kan du lese i avsnittet om motor, kjøreegenskaper og pris.

Image er derimot et viktig aspekt ved scooteren, og vi kan vel med rimelig sikkerhet fastslå at Katana R med sin styling stikker seg frem og neppe vil tiltale den anonyme typen. Men selv om den hissige R'en på rumpa ikke sier så mye om sykkelens ytelser, gjør den kanskje mer med førerens innstilling.

Når det regner insekter

Med full gass er det godt å ha visir på hjelmen - i alle fall sommerstid, når det regner på med fluer og andre småkryp. Bortsett fra de regnende insektene - som Suzuki uansett ikke kan klandres for - er komforten god på Katana R. Mer om dette kan du lese i komfort og anvendelighet.