Scooternyhet: Yamaha XP500 TMax - 40 hk og 160 km/t

Den praktiske nytten av å eie en scooter har mange sett behov for. Nå kommer en variant for de som virkelig liker scooterens fleksibilitet i tillegg til friske fartsegenskaper - TMax…


Den nye scooteren fra Yamaha, XP500 TMax, skal kunne tilby komfort og ytelser helt utenom det vanlige når den kommer på markedet til neste år. Det er tre grupper kunder som Yamaha sikter etter med de nye modellen; de som allerede er i besittelse av en scooter over 125 ccm, eiere av mellomklasse motorsykler og selvfølgelig nykommere og personer, som igjen etter en pause, vil oppleve tohjulingens gleder.

Kraftig motor

Yamaha har som mål å trekke scooterklasen inn i motorsykkelterritoriet. Den store motoren med 500 kubikkcentimeter volum, har to sylindere, doble overliggende kamaksler og 4 ventiler per sylinder. Ytelsen er 40 hestekrefter og toppfarten skal være hele 160 kilometer i timen. Akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen skal du klare på 7,5 sekunder. Giring trenger du ikke å tenke på siden TMax har variabelt gir.

Litt annerledes

Motoren på TMax er i motsetning til andre scootere ikke montert på svingarmen. Motoren til TMax er montert i rammen, noe som gjør rammen stivere og kjøreegenskapene bedre. Svingarmen blir av denne grunn mye lettere og er i bedre stand til å håndtere den høye hastigheten som denne scooteren oppnår.

Solid fjæring og store hjul

Høy ytelse krever skikkelig fjæring og demping. TMax er utstyrt med kraftig 38 millimeter gaffel med hele 120 millimeter vandring. Dette skal i stor grad bidra til de gode kjøreegenskapene. Demperen bak er en ny type som er montert horisontalt under motoren. Dette gjør at tyngdepunktet blir lavest mulig og det frigjør plass til bagasje under setet. Bagasjeplassen under setet er på 32 liter. Dette rommet inneholder faktisk også en ladestasjon for mobiltelefon.

Scootere har ofte felger på 12 tommer. De er ikke så godt egnet for en doning som klarer 160 kilometer i timen. TMax er av den grunn utstyrt felger på 14 tommer som er mye mer egnet til høy fart. Dekkdimensjonen foran er 120/70-14 og 150/70-14 bak. TMax har også god bakkeklaring. Det er hele 14 centimeter fra laveste punkt og ned til fast grunn. Svingradiusen er på 2,8 meter og burde være bra nok for å manøvrere på trange steder.

God vektfordeling

Når effekten stiger stiller det også høye krav til vektfordeling og plassering av tyngdepunkt. TMax har motoren montert flatt og nære bakken, noe som bidrar til at tyngdepunktet blir lavt og vektfordelingen blir god. På TMax er forholdet 47% vekt på forhjulet og 53% vekt på bakhjulet.

Skikkelige bremser

For stoppe denne maskinen, som veier 197 kilo, trengs det gode bremser. TMax har de største bremseskivene som noen gang har vært brukt på en scooter. 282 millimeter foran og 267 millimeter bak. Både forbrems og bakbrems betjenes av hendler på styret.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkel fra Intermot 2000