Scénic ll – stor oppfølger

Stor og større vil følge omtalen av nye Renault Scenic ll, bilen vil etter hvert bli å få i kort og lang versjon. Først ut er den korte, og plass er ikke noe problem.

Scénic ll – stor oppfølger

Scénic ll – stor oppfølger

  1. Store bilder!
  2. Motorer og utstyr
Scénic ll – stor oppfølger


STOCKHOLM (DinSide Motor): Første generasjon Renault Scenic skaffet Renault mange nye kunder, kunder som først og fremst valgte Scenic fordi den var praktisk og utradisjonell og ikke nødvendigvis fordi den hadde Renault-merke i grillen. Med Scenic ll er bilen blitt mer Renault i designen.

Skjønner Megane ll

Blant annet gjør Scenic ll det lettere å forstå hvordan Renault turte å satse på en sprek design som Megane ll. Megane ll dukket opp med en outrert design der for eksempel formen på bakluken gjorde dype innhogg i bagasjeplassen. Etter å ha sett og kjørt nye Scenic ll er det klart at Renault plassmessig kan tilby stor og liten bil i kompaktklassen, og at de totalt sett godt dekket med modeller i kompaktklassen.

For Scenic ll er med sine 425 centimeter også et tilbud til de som ser på f.eks Peugeot 307 eller Toyota Corolla som måler henholdsvis 420 og 418 centimeter. Takhøyde og sittestilling skiller tydeligst, men Scenic ll gir på veien mer en følelse av å ligge nærmere en vanlig kompaktklassebil enn mange andre fleksibiler basert søsken i kompaktklassen.

Fleksibel nok

I sin jakt på hedersbetegnelsen fleksibel blir mange bilprodusenter noen ganger litt vel kreative med fikse løsninger for det meste. Det meste av de vanlige fikse løsningene er på plass i Scenic ll, men de virker velfungerende og gjennomtenkte.

Baksetene er individuelt justerbare i lengderetningen, og de kan taes ut hver for seg. Det er god plass til passasjerene, også velvoksne vil finne plassen tilstrekkelig. Renault har laget en god løsning for å felle setene frem, det kan utføres i en enkel operasjon. Bagasjerommet er stort, mellom 430 og 480 liter er det plass til under hattehyllen avhengig av hvilken posisjon baksetene står i.

Bedre komfort

Lydnivået er det Renault selv er stoltest av, reduksjonen i forhold til forrige utgave er merkbar. Scenic ll er blitt mer komfortabel på en rekke områder. Du sitter bedre, rattet har god regulering og en mer fornuftig vinkling, girspaken er flyttet opp på dashbordet og skiftene er korte og greie. Styringen får nå hjelp av en elektromotor. Det gir klare komfortfordeler, men gjør at styringen ikke føles alt for direkte.

Scénic ll – stor oppfølger


Kjøreegenskapene bærer til en viss grad preg av at Scenic ll er ment å gi passasjerene god komfort, men den krenger ikke plagsomt og det er mest det at du sitter høyere som gjør at det ikke føles naturlig å presse bilen alt for hardt i svingene. Ved unnamanøvre og harde oppbremsninger oppførte også Scenic ll seg pent, og det elektroniske stabilitetssystemet virket å gjøre jobben sin på en god måte.

Mer om utstyr og motorer finner du her.